Bukefalos 28 år!

Takhöjd i stall!?

Jennifeee

Trådstartare
Hej! Jag och min pojkvän har nyligen köpt en liten hästgård.
Vi planerar att bygga om det nuvarande garaget till stall. Det är mycket färdigt då vatten är draget och även rum med värme. Hur som helst planerar jag till att börja med att göra 3 boxar och har nu varit inne och läst om regler för stallbygge.
Min ena häst som är 170 i mkh måste alltså ha 2,55 högt i tak (1,70*1,5)
Taket är 2,45 nu och måste alltså höjas? Har varit i flera stall där man inte har haft så högt i tak!! Hur högt har ni det i era stall jämfört med hästens mankhöjd ??
 
Sv: Takhöjd i stall!?

Jepp det måste höjas. Dock blir det ju ingen förprövning när man har under fyra hästar. Men är det inte för avancerat är det bäst att göra direkt.

Har 2,95 typ, femhästars!
 
Sv: Takhöjd i stall!?

Jag har tre olika stall och det är 3 resp 4 resp 5,20 som lägsta höjd i dom. Sedan har två stycken bra mycket högre runt om så att säga efter som det är öppet upp i nock. Så måtten är tagna ute vid kanten mellan tak och vägg.

När du ska räkna takhöjden så ska du tänka på att ta måttet med strö/bädd i boxen och inte bara direkt från golvet. Så det lär behövas höjas en mer än en decimeter för din häst som är 170 cm.
 
Sv: Takhöjd i stall!?

Höj taket även om inte förprövning behövs.

Kommer det i framtiden inspektion eller liknande och de anmärker på höjden så blir det tråkigt och dyrt. Bättre att ha gjort efter konstens regler från början ordentligt, gärna ta i lite extra när man väl bygger om/ut.
 
Sv: Takhöjd i stall!?

Jag tror att det oftare är enklare och billigare att sänka golvet istället för att höja taket !
 
Sv: Takhöjd i stall!?

Man får tänka på att det är upp till lägsta balken måttet gäller, mitt stall är 8cm för lågt pga detta. Var inte tänkt att jag skulle köpa så stor häst som jag gjorde :/ och är mindre trevligt att bygga om taket direkt efter att man precis renoverat det. Så säger en kontrollant att vi måste höja taket ytterligare sparar gräver vi ur boxarna istället :)
 
Sv: Takhöjd i stall!?

Okej tack tack för svaren :) blir nog att vi gör något åt golvet som det verkar nu! Hur har ni det med fönster, har ni ett till varje box ????
 
Sv: Takhöjd i stall!?

Vi håller också på och renoverar/inreder stall. Vi hade 2,50 i takhöjd (till lägsta bjälkarna) och valde att höja till 3,10. Om ni funderar på att sänka golvet, så tänk på att om det hamnar under markhöjd är risken att det läcker in fukt från marken stor.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 331
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 515
Senast: Catrool
·
Anläggning Vi planerar köpa två hästar framöver och funderar lite kring det här med stall. Vi funderar på lösdrift för dem, men oavsett måste man...
Svar
11
· Visningar
4 530
Senast: Trollfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp