Tål inte hö??

Sv: Tål inte hö??

Att det skulle bero på högt proteinvärde tror jag nog inte så mkt på.

Min arabvalack blir vattnig av för hög proteinhalt i grovfodret. Det är fortfarande bollar av träcken men det kommer mycket vätska. Ibland lyfter han svansen och bara kissar ut bajsvätska.
Eftersom jag analyserat några år så kan jag se att just de vintrar med hög kvot (ca 11) så blir han dålig. Inget har hjälpt förutom att dra ner på höet, ge proteinfattigt kraftfoder och olja. Då fick jag ner kvoten o hästen blev bra igen.
// Linda

Men grejen är då att den stärkelsen omvandlas till socker? Eller? Ser också att här är mycket jag behöver plugga på.

Jag började läsa på när min häst fick fång förra året. Jag tyckte det var kul så jag har läst en hel del. Men sedan är det en annan sak att föra det vidare till någon annan. Jag är alltid rädd att det blir fel.
De lättlösliga kolhydraterna som vanligt socker, stärkelse mfl omvandlas till glukos. Jag har förstått det som att vissa hästar är känsliga för glukos de som kallas IR ( vet ej hur vanligt det är). Men de bör nog inte äta spannmål och man kan vattna ur en hel del av dessa kolhydrater ur höet, hälla av blötläggningsvattnet om man ger betfor.

Min arabvalack blir vattnig av för hög proteinhalt i grovfodret. Det är fortfarande bollar av träcken men det kommer mycket vätska. Ibland lyfter han svansen och bara kissar ut bajsvätska.
Eftersom jag analyserat några år så kan jag se att just de vintrar med hög kvot (ca 11) så blir han dålig. Inget har hjälpt förutom att dra ner på höet, ge proteinfattigt kraftfoder och olja. Då fick jag ner kvoten o hästen blev bra igen.
// Linda

Jag var kanske för snabb i tanken med mitt påstående. Ärligt talat så vet jag inte. Jag håller med dig det verkar ju som det berodde på proteinet.

Min valack har samma bekymmer men det har inte hjälpt med låg kvot. I år har jag hö med kvot 3,5. Han får inget kraftfoder. Lucern för att tillgodose proteinbehovet.
Min häst blir helt bra när han går på bete. Blir din bra av gräs?

Nja, det där med högre smältbart protein stämmer i alla fall inte. Tog in hö tidigt. De första dagarna i Juni. Fick smpr 32. Mkt lågt! Men höet ser väldigt bra ut, grönt, bladigt etc.

Lite om fång för alla intresserade på http://www.dengie.com/pages/horse-health/laminitis-guide.php

Det är inte själva proteinet jag menar, utan att tidigt skördat hö har lägre fiberinnehåll än ett senare skördat hö. Om en häst har känslig mage så kan den nog bli lösare i magen av det tidiga, mer fiberfattiga höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 960
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 311
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka