Tåliga ridstövlar med smalt skaft

E

emelit

Jag har nu insett att mina stackars gamla chaps är alldeles för trasiga för att fortsätta rida ut i.
Helst skulle jag vilja ha ett par ridstövlar istället, lite tåligare läder typ nubuck och kanske lite fodrade nu inför vintern. Frågan är vart jag hittar ett par som passar mina klena vader?
Jag har liksom storlek 38 och mätte nyss min vad med underställ, ridbyxa samt ridstrumpa över. Den är bara 32-33 cm trots den tjocka påpälsningen!
Alla stövlar jag hittat på nätet är ca 36-39 cm i vaden i stl 38 vid normal skaftvidd.
Så nu vill jag ha tips! Tåliga, snygga, gärna fodrade vardagsridstövlar i läder. Helst bruna men det tror jag är alldeles för mkt begärt :p
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Du har inte provat Tretorns? Det är ju inte alla som gillar utseendet på dem, men tåliga är dem, och de passar nog ganska bra för smalare vader med. Har för mig att jag har 34 i vad-vidd, och jag har de utan snöre att dra åt. De sitter som klistrade, jag får knappt upp dragkedjan med tjockare socka under.
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

jag bor i just stockholm så pma gärna butiksnamnet :laugh:
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

oj, de var verkligen inte i min smak :p men tack för tipset iaf!
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Oj det är inte helt lätt det där, mina ben ser nog ut som dina ungefär:D
Upplever också att alla chaps, stövlar är av modell bredare,suck!

Vintertid kör jag på vanliga jodpurs med fårskinnssula i och alternativt långa chaps eller korta chaps (ex Jacson har billiga som sitter tajt och snyggt!)¨

Själv hittad jag ett par sjukt snygga på NK för någon dag sedan som inte var ridstövlar så såklart men stövlar av grövre modell(bruna!!) med blå/grön rutigt skaft. De var såå läckra, men sen hur praktiska de är vet jag inte,haha!
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Ja jodpurs och korta chaps är det jag brukar köra på eftersom jag då kan ha rätt skaftvidd, även om de ofta blir aningen korta då.
Men skulle vilja ha ett par stövlar nu för då slipper jag glipan som blir mellan chapsen och dojjan. Vill kunna ha dem både som ute-ridstövlar och stallstövlar liksom. :D Klafsa i liiite lera iaf.
Varför i hela friden gör de inte stövlar med smal - normal - vid? Utan endast normal - vid? Diskriminering!!!!! :p
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Smal skaftvidd brukar inte ens vara tillräckligt smala för mina vader som är 33 cm. Jag har gett upp och får specialbeställa...
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Verkligen!! Alla ridstövlar görs för de med korta och tjocka vader:p Jag får också problem med att hitta stövlar som är tillräckligt smala OCH långa, nästan bara specialbeställa som gäller!
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Jag har samma problem! bara det att jag är rätt liten hela jag.. kort och smal så typ alla stövlar blir fladdriga runt vaden och alldeles för höga i skaftet å blir då jä*ligt obekväma i knävecken.. men det allra största problemet är då ändå att dom fladdrar... obekvämt och fult! Istället för att alla oss stackare med detta problem ska behöva specialbeställa hit och dit så det kostar skjortan så tycker jag vi demonstrerar! :D vad säger ni? ÄR NI PÅ? :laugh:
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

förrästen, jag ska köpa mountain horse high rider stöveln i junior storlek så håller jag tummarna på att dom passar! Är inte dom något mindre i både skaftvidd och runt vaden?
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

spelar det nån roll om dom är lite vida när du ändå bara ska ha dom i skogen och stallet? jag har ett par fårskinnsfodrade bruna som är rätt smala i vaden, köpt på loesdau. eg allt för korta för mig men du kanske inte är så lång?

kolla annars på juniorstövlar!
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Ja jag vill inte att ska vara sladdriga när jag rider :) vill gärna ha bra stöd runt vaden även om jag rider ut, hästen ska ju arbetas där med. Ska kolla in loesdau! Är väl ca 169 så är. Väl normallång. Juniorstövlar, görs de i stl 38?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

ja oftast upp till 40. om stövlarna är hårda så blir dom inte sladdriga även om dom är någon cm för vida.
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Jacson Pioneer är väldigt smala i skaften. 31.7 cm skaftvidd i storlek small 38.
Medium är 34 cm, så det kanske är för mycket glapp då? 39 är 32,3 i small.

De är väl inte så tåliga, det är ju "vanliga" kalvskinnsstövlar.

Finns säkert massa mer vanliga skinnstövlar, men dessa kom jag på på rak arm.
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Jag har ett par Pioneer, men är faktiskt inte jättenöjd med dem:( Har bara använt de ca 10-15 ggr och tycker redan de börjar slitas på insidan, sen sackar de ihop så jag får skavsår:mad: Dragkedjan skaver även den mot sadeln lite (mindre skoj med dyr sadel!) Men är ju snygga när de sitter på iaf,haha!
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Många juniorstövlar görs upp till 40-41, som en vanlig damstövel, men är mindre i skaftet eftersom många växer i fötterna men resten kommer långsamt efter.
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Jag har ett par från John Whitaker i storlek 38 och 31 i vaden :)
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Man brukar kunna hitta begagnade stövlar som är smala i vaden svinbilligt.
 
Sv: Tåliga ridstövlar med smalt skaft

Det kan jag iofs tänka mig, de är ju ganska sladdriga i skaftet.

Hoppas du hittar nåt som passar bättre.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte beställa ett par graninge ridstövlar men tänkte höra med er som har dom. Är ni nöjda? Är kvalitén bra? Sedan...
Svar
5
· Visningar
5 702
Senast: MM
·
C
Utrustning Jag har beställt hem ett par Horze 'Zip-Up' ridstövlar från horze.se. Jag är ganska rund vilket betyder att jag har breda vader, så jag...
Svar
3
· Visningar
1 319
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp