Fille

Trådstartare
27606

Jag kan inte se något samband mer än att 63,36,72,27 är delbart med 9. Kan ni se något samband i uppgiften ”talpar”? (Det är inget prov utan något vi ska diskutera i studiegrupper, men man ska försöka lösa uppgiften själv först...)

Visa bifogad fil 27606

Jag kan inte se något samband mer än att 63,36,72,27 är delbart med 9. Kan ni se något samband i uppgiften ”talpar”? (Det är inget prov utan något vi ska diskutera i studiegrupper, men man ska försöka lösa uppgiften själv först...)

Talen består av samma siffror, bara bakvänt.

De första två paren blir bägge 99 om man adderar de, nästa blir 77, samt 88. 143 blir avvikande då man kliver över 100. Sambandet har med att göra man adderar samma tio-tal som ental, därmed blir bägge siffrorna samma. vet dock inte hur 143 passar in där...

Edit: Lite fler samband :

Det första talparet är alltid större.
Det är högre siffra i det första tiotalet än entalet i första delen av paret, och tvärtom i senare.

Det första och sista positiva naturliga talet är det enda som saknas i alla talpar. (1, 9)

Senast ändrad:
Talen består av samma siffror, bara bakvänt.

De första två paren blir bägge 99 om man adderar de, nästa blir 77, samt 88. 143 blir avvikande då man kliver över 100. Sambandet har med att göra man adderar samma tio-tal som ental, därmed blir bägge siffrorna samma. vet dock inte hur 143 passar in där...

Edit: Lite fler samband :

Det första talparet är alltid större.
Det är högre siffra i det första tiotalet än entalet i första delen av paret, och tvärtom i senare.

Det första och sista positiva naturliga talet är det enda som saknas i alla talpar. (1, 9)

Tack för lite tanketips :)

Sätter du minus mellan varje talpar blir alla resultat delbara med 9.

Sätter du plus mellan varje talpar blir alla resultat delbara med 11.

Läste också med uttal som i valpar men tänkte inte på djur utan fick för mig att det var någon slags hudflikar/utväxter, hjärnan kopplade ihop någon slags blandning mellan stolpar, taggar och talg (-körtlar) :wtf:

Fast jag tror det är mer är mer korrekt att säga "delbart med 3" än 9 :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 471
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 245
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka