Bukefalos 28 år!

Tama fågelraser?

Praefatio

Trådstartare
Jag är extremt sugen på att skaffa fåglar. Ska bara övertala min sambo först :p

Jag väljer alltid djur som är väldigt människokära och vill vara med. En av de största nöjena i min värld är att klappa på djur, jag är som ett litet barn när det kommer till det och har alltid varit tusen gånger lyckligare på barnens zoo där man får klappa grisar, får och getter än min 13 år yngre lillasyster :angel:

Vet att undulater kan bli väldigt tama, men vill ha alternativ. Köpa papegojor har jag helt enkelt inte råd med, utan vi snackar småfåglar. Hur är det med t.ex. finkar? Astrilder? Blir de svåra att få handtama? Är de sociala? Vill de sitta på axeln? Att de inte pratar vet jag, är inte så intresserad av det ändå så det gör ingenting. Jag har gott om tid och tålamod, men jag vill veta att de där timmarna framför buren inte är förgäves. Vill helst att man ska kunna ha dem lösa på dagarna och bara stänga in dem på nätterna, och att de då samarbetar lite och faktiskt går in... Vet att undulater kan funka på det sättet, men andra fåglar?
 
Sv: Tama fågelraser?

Nymfkakadua är nog något, min hade mycekt väl kunnat bli mycket tam och jag hade lagt ner lite tid till. Var jätte nära att han blev jätte snäll men sen blev han skrämd vid en fest så är lite mer reserverad men håller på att arbeta bort det :)

Sedan har jag även haft massa sebrafinkar och de går att tämja de med men de är inte så roliga, tycker jag blir inte lika personliga. De är mest livliga och flyger runder ;)
 
Sv: Tama fågelraser?

Många duvor blir förvånansvärt tama, annars undulat, nymfkakadua och andra små papegojor som Poicephalus tex. (De är lite dyrare).
Undvik rosella och kakariki tycker jag om du vill att de ska bli väldigt sociala, kanarier och finkar är inte heller de gosigaste även om också de lär sig interagera.
 
Sv: Tama fågelraser?

Efter patriks svar snöade jag in totalt på nymfer, de verkar verkligen uppfylla alla mina kriterier och är dessutom väldigt vackra att titta på. Hade gått så långt att jag överlycklig lyckats övertala min sambo att jag skulle få skaffa (!)... när jag insåg att de kräver helt störda mått på buren. Bor i en etta och har ett hörn som jag trodde var perfekt för ett hemmabygge, H 120 cm x B 90 cm x D 95 cm, kändes stort och bra. Men nej, de behöver minst 120 cm på bredden på sin bur, oavsett hur måtten ser ut i övrigt.

Usch. Just nu är jag så besviken att jag helt och hållet har förlorat suget på fåglar. Men tack för tipsen.
 
Sv: Tama fågelraser?

Praktfinkar blir inte tama, de har inget utbyte av att umgås med människor. Dessutom är de utpräglade flockfåglar, så det är snudd på djurplågeri att hålla dem ensamma. Och får de välja vill de mycket hellre umgås med varandra än med människor.
 
Sv: Tama fågelraser?

Men L80-lagen finns ju av en anledning, för att färre ska stänga in sina fåglar i små lådor. Finns tyvärr alltför många som håller fåglar i miniburar.. :( Förstår dock ditt problem, har man dem ute ur buren hela dagarna så..

120 cm bred är ju bara 30 cm mer än buren du hade, går den inte att bygga om då? Förstår hur du tänker om du bor i en etta.

Duvor ska som sagt var vara väldigt trevliga, lugna och tama. Skrattduvor är fina!
Själv har jag undulater, ägnar du dem mycket tid kan du få riktigt tama och de är väldigt roliga och charmiga! De är mycket lättsammare än nymfer som ju kräver en hel del, som alla kakaduor, samt dammar väldigt mycket. Köper du handtama undulatungar från en seriös uppfödare har du mycket enklare att få dem tama, djuraffärsfåglar kan vara väldigt svåra då de gått igenom så mycket i sina små liv!

Dock är de ju.. relativt högljudda ;)
Tänk bara på att aldrig ha en fågel ensam, minst två åtminstone när det gäller undulater!
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington :love: Lejonkungen firar påsk! Det börjar närma sig påsk i Lejonriket...
25 26 27
Svar
530
· Visningar
20 866
Senast: Lobelia
·
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 752
Senast: Jenka
·
Övr. Djur Någon som är duktiga på dem? Vill väldigt gärna he en fågel till (har nu en undulat) men får självfallet inte för mamma... Men till den...
Svar
2
· Visningar
5 368
Senast: Ainon
·
B
Övr. Djur Jag vet att korpar kan bli ganska tama redan som det är. Men vad finns det för komplikationer för att själv kunna ha en tam korp som...
2
Svar
20
· Visningar
16 012
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp