Tämjar tipsen *hamster*

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 816
S

Stallflicka

Köpte en guldhamster unge igår.:love:
Inte min första hamster men behöver ändå tämjningstips.. Minns inte alls hur jag lyckades med de andra ;)
Så... in med vad man borde göra, och kanske inte borde göra, om man vill ha den tam. :):bump:

Sv: Tämjar tipsen *hamster*

jag har gjort såhär med mina: hamstern är i sin bur. du öppnar luckan och sträcker in handen försiktigt (med handflatan uppåt) och i handen så har du lite godis eller något, sen får man vänta tills hamstern blir tillräckligt intresserad och vågar sig fram och nosa och så.. sen tillslut så kommer den kanske upp i handen!

(Jag är jättedålig på att förklara! men hoppas du fattar)

och det värsta du kan göra är att "jaga" hamstern med handen runt i buren, då blir de ännu räddare!

Nu var det mer än 10 år sen jag hade guldhamster, men jag kan ju ändå berätta hur jag gjorde.
Jag tog det ganska lugnt med honom och brukade soialisera extra mycket när han precis hade fått något jättegott (till exempel delikatessyoghurt).
Jag hade turen att få min hamster väldigt tam. Han sprang lös i mitt rum och kom (oftast) om jag knackade lite i golvet.

tack för tipsen båda två. jag tror det är som ni säger. med godis i bilden är nog det bästa. den har blivit lite tamare. kommer dock inte upp i handen självmant ännu, men kommer iaf fram och plockar åt sig godsaker från mig.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Skjøldur
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
173
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Barn Min tonåring når dåligt med depression och stundtals ångest. Fått dispans fr FK att jag kan vabba för hen trots åldern . Börjar... 2
Svar
25
· Visningar
1 242
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka