Tand-doktorn....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bolibompa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 780
Sv: Tand-doktorn....

Ja, men veterinärerna??
Dom borde ju veta bättre?!
Går dom inte på fortbildning som alla andra?? :confused:

1 gång om året om inget oväntat händer.
Det kostar allt från 1000 uppåt..

En del vet tyvärr inte riktigt vad de sysslar med i munnen. Min hästtandläkare är utb veterinär och har sedan blivit direkt upplärd av TL.

Efter rekommendation. :D Sist var jag till TL med högst älskade och det gick på ca 600:- om jag minns rätt för fyra bilder och undersökning. Hon behövde inget lungande och ingen åtgärd, tänderna var fina för åldern och vi var välkomna tillbaka om 1.5 - 2 år om inget händer. Fick med bilderna hem så nu har jag hennes kindtänder fotade på bägge sidor + över- och underkäke. :cool:

Hennes dotter som är två i år ska också få åka till TL för en koll av sin munstatus. Är det inget speciellt på henne heller så behöver hon inte kollas igen förrän vid ca fem års ålder enligt honom, om hon inte får problem med vargtänder. :bow:

Bibi skrev:
Alltså, jag blir inte riktigt klok på det här med hästarnas tänder. Raspa eller inte raspa??
Enligt Sveriges enda "riktiga" hästtandläkare (så omskrivs han ju iaf) så är det ju totalförbjudet att raspa... Jag har själv gjort det förr, men man blir ju fundersam. Samtidigt så verkar ju MASSOR fortfarande göra det... :confused:
Jag fattar ingenting.. Bra eller inte, vad tycker ni?

Både enligt "Sveriges enda "riktiga" tandläkare" och många av de andra (som jag uppfattat det) så raspar man om det behövs annars inte...rätt o slätt.
Är hästen fin i munnen så låter man bli, om det uppskattas behövas om några månader gör man det då, men aldrig i onödan eller i sk förebyggande syfte, vilket skadar mer än hjälper isf.
Sen är det kanske så att det bara är nån VISS tand som behöver filas ner och då raspar man ju inte alla utan använder andra "verktyg" för att komma åt just den specifika tanden.

*knapplån*

Jag tar ut tandläkare till min pålle ungefär en gång om året. Nu senast var det en tandläkare från skåne som kom upp hit, jag tycker han verkade väldigt duktig och seriös. Det var sju hästar han kom hit för, så grundavgiften för undersökning och resa blev 625:- per häst, sen lade han till för extra arbete. För mig gick det på 750:-, utdragning av vargtand och lite raspning på ett par vassa ställen.

Diskussionen har varit uppe i en annan tråd nyligen - kanske kan fortsätta den där eller starta en ny?

Som svar dock:

Hästens tänder "sjuts upp" under hästens liv allteftersom hästen sliter ner dom. När de är slut är de slut och hästen kan inte längre försörja sig och dör.
det är anledningen till att man inte ska raspa i ONÖDAN.

Däremot finns det hästar som tex har överbett. Det resulterar i att det bildas hakar längst fram i raden av kindtänder i överkäken och längst bak i underkäken (eftersom dessa ställen inte slits). Dessa hakar måste man raspa bort för att hästen ska slippa t ex sår av vassa kanter och undvika spänningar.
Det har ingenting att göra med att raspa lite på måfå vilket man absolut inte ska göra.

Slutsats: man ska raspa när det behövs och låta en duktig utbildad person göra det.

Ingen som vet ngn bra tandis i närheten av Kalmar, Växjö, Vimmerby/Hultsfred el Oskarshamn??

Priser?

lånar tråd...
kollade min ponny i torsdags och drog ut en liten tandbit..
ungefär hur många dar brukar era hästar få vila eftter att något har hänt i munnen..
han äter normail o så med det kan väll trycka eller ömma..

*knapplån*

Jag skulle vilja ha tag på en duktig seriös hästtandläkare till min pålle. Var hittar man en sådan i Skåne?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 118
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
427
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud