Tandborstning på hundar

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Petula
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 465
P

Petula

Tandvård för hundar... Hur gör ni? Borstar ni tänderna på era hundar? Om, ni gör det, började ni redan med det när hunden var valp?

Ni som inte borstar tänderna på era hundar, varför gör ni det inte? Sköter ni deras tänder på något annat sätt?

Det hade varit intressant att höra lite för och emot?

http://frallanelsa.bloggsida.se/

Sv: Tandborstning på hundar

Jag borstar min hunds tänder på rekommendation av min veterinär. När jag borstar gör jag det med en mjuk tandborste och bara vatten. Hade någon "hundtandkräm med leversmak" i början men jag tyckte det verkade som att han tyckte det var äckligare med den så jag slutade med det.

Men om jag ska vara helt ärlig så är det svårt att komma ihåg tandborstningen och det blir inte av så ofta som jag hade önskat...
Jag kompletterar tandborstningen med att han får torrfoder och fri tillgång på tuggben. Han äter även märgben som jag inbillar mig gör skillnad. Rensar rent litegrann.

Min hund är snart 4 år och han har lite tandsten längst bak och ibland lite beläggning på "huggtänderna". Det är min första och enda hund så jag har ingenting att jämföra med, vet inte om det är nromalt eller sämre/bättre än andra hundar i hans ålder.

Borstar på alla 5 varje dag.. (fördelningen e bara rättvis, mamma borstar på en och jag på fyra...) :D En av hundarna har knappt några tänder kvar (vet ryckte dom) och en annan har över tio lösa. (vet ska rycka dom) Två av hundarna har en del tandsten men vi skrapar några gånger i veckan. Valpen ska inte få dåliga tänder :mad: det ska förhindras!! Men de andra hundarna tuggar aldrig på något så dåblir ju tänderna lite dåliga... Men de får plackoff så det blir lite tugg... :p

Nope. Jag borstar inte tänderna på mina hundar. De har fri tillgång på tuggben (inte av torkad hud, utan mer märgben, renhorn osv) och det räcker.
Gamlingen har bättre tänder nu än när hon kom till mig (omplacering som hade mycket tandsten när hon kom hit) och henne har jag även använt tandstensskrapa till.
Unghunden har fina tänder, lite tandsten kanske men det åker bort med tandstenskrapa vid behov (vilket inte är ofta alls).

Nej,jag borstar inte. Däremot är jag oerhört noga med att hon får massor av ben och bra mat så att hon håller sina tänder i bra skick. Det får kosta hur mycket det vill,bara hon tuggar;). Hon har endast en gång under sina 4 år fått något med socker i, och det var när vi fikade hos en kompis,vars barn matade henne med Mariekex. Hon har inte tillstymmelse till gula tänder än:)

Personligen tycker jag att det är överdrivet om inte hunden har väldigt dåliga tänder från början och lätt får tandsten. Det var min emot-åsikt;)

Jag borstar tänderna på mina hundar. Jack Russelln har en barntandborste, chihuahuan han en microfibertratt man sätter på fingret och borstar med. Jag använder tandkräm för hundar till dem.

Jag borstar, med barntandborste och hundtandkräm och har gjort det sedan han var liten. Han tuggar även mycket på ben, både märgben och råhudsben. Tyvärr har han fått tandsten i alla fall.

Min får köttben, vanliga ben (oxhudsben) mm, och finns alltid ben här att gnaga på.
Har aldrig haft en hund som jag behövt åka till vet för göra rent tänderna.
Trodde faktiskt att mopsen skulle behöva åka till vet med tiden, men hon har jättefina tänder. Men hon älskar att gnaga på ben också :D

Ok, det verkar vara lite delade meningar om tandborstning eller inte.... Mina föräldrar har kennel (jakthundar) och har aldrig borstat en endaste hundtand. Däremot så får de alltid märgben och annat att knapra på. Själv har jag en fransk bulldog och funderar lite på om det kan vara värt att börja borsta de små gaddarna, nu när hon börjar tappa sina mjölktänder...

http://frallanelsa.bloggsida.se/

Jag måste borsta tänderna på min lilla papillon, han får så lätt tandsten. Det räcker inte med ben och annat, tandbortstning är obligatoriskt.

Jag gör olika med mina hundar;

-Norfolkterriern har fått ett gäng tänder utdragna då hon fick tandlossning båda gångerna hon var dräktig så henne borstar jag varje-varannan dag.

-Phalénerna borstas minst 1 gång i veckan, de har nästan inget behov av det men unghunden borstar jag mest för att hon ska lära sig.

-Wachteln borstar jag bara innan utställning, han har toppenfina tänder!

Borstar alla hundarnas tänder med en Braun eltandborste, microfiber-tratt och enzymtandkräm efter rekommendation av tandläkare och veterinär. Dessutom skrapar jag tandsten om det behövs.

De får till viss del BARF så de får mycket ben och rensar sina tänder bra. Är bara Noffen det inte riktigt räcker till för:)

Ok, det verkar vara lite delade meningar om tandborstning eller inte....
Det råder säkerligen delade vanor i hur hundägare kontrollerar sina hundars tänder också. Det är jättelätt att säga att hunden inte behöver borstning ifall man inte kontrollerar tänderna och dessutom accepterar att hunden har dålig andedräkt.

Det är svårt att komma in längst in i hundens mun för att kolla tänderna längst in, så att alla ägare gör det regelbundet tvivlar jag faktiskt på.

Varför skulle det vara svårt? Att alla är olika noggranna med att kolla tänderna stämmer däremot säkert.

kl

Jag resonerar som så, att det skadar i alla fall knappast att borsta tänderna. Lika bra att göra vad man kan för att undvika problem!

Aldrig.
Han är en riktig benälskare, har fri tillgång på tuggben och andedräkten är alldeles luktfri.
Hon som har hundaffären där vi handlar foder mm sade nyligen "Wow vilka kritvita tänder han har, han skulle kunna vara med i någon reklam!".
Ville är bara tre år men hoppas de fortsätter vara fina.:)

Det är svårt att komma in längst in i hundens mun för att kolla tänderna längst in, så att alla ägare gör det regelbundet tvivlar jag faktiskt på.

Det beror väl hur stor ras man har. På mopsen är det inte lätt, men det går :)
Men på mina andra är det inga problem.
Jag är väldigt noga med mina hundars tänder, ställer man ut ska man kunna visa upp en snygg hund. Även tänderna ska vara vita och fina.

Skrapar tandsten efter behov, typ 1 gång i månaden. Tar då även tänderna längst bak. Lite pilligt att komma åt även de som sitter längst in emd tack vare att min hund är så snäll och lugn så går det.

Tycker själv att han har fina tänder för sin ålder (12 år) och ras (dvärgschnauzer) även vet brukar berömma. På insidan av tänderna längst fram är det däremot lite tandsten, men det går tyvärr inte at få tag i med skrapan men det är inte så mycket att han borde gå till "tandläkaren".

Har även en Petosan hundtandborste och tandkräm men det används väldigt sällan, oftast bara efter tandstensskrapningen.

Tänk på att man inte kan få bort tandsten med tandborstning, däremot får du bort bakterierna som bildas vid tandstenen men tänderna ser fortfarande lika gul/bruna ut, såvida man inte skrapar tandstenen (själv eller hos veterinär).

Det är ju därför man ska borsta tänderna på sin hund så att det inte blir någon tandsten!!

Tandsten bildas av plack och att ta bort tandstenen och sen borsta är som att skära sig i armen och sen sätta bandage. Bättre då att borsta så att det inte bildas någon plack som sen blir tandsten öht:idea:

Har en valp som jag borstar tänderna på åtminstone varannan dag. Använder en aloevera tandkräm som han inte bryr sig om smaken på, är ju lite bakteriedödande så blev rekommenderad den.
Går jättebra, han har vant sig fint :)

Det är ju därför man ska borsta tänderna på sin hund så att det inte blir någon tandsten!!

Tandsten bildas av plack och att ta bort tandstenen och sen borsta är som att skära sig i armen och sen sätta bandage. Bättre då att borsta så att det inte bildas någon plack som sen blir tandsten öht:idea:

Precis! :D Jag tänkte bara tillägga att man inte får bort tandstenen vid borsting på en hund som redan har tandsten, vilket TS hund ju verkar ha! Man måste skrapa, eller lämna bort hunden till någon annan som gör det åt en :)
Sen kan man förebygga med borstning!

Att jag borstar efter tandstensskrap är för att det ibland sitter fast lösa "tandstensflagor" mellan tänderna, som borstas bort vid tandborstning.

Det beror väl hur stor ras man har. På mopsen är det inte lätt, men det går :)
Men på mina andra är det inga problem.
.

Så borde det ju vara, men tyvärr har hundägare generellt inte någon bra koll på sina hundars tänder. Det gäller alla raser. Hunden "tillåter" inte att man tittar, man ser inte de stora sjoken av tandsten för att man helt enkelt tror att det är tand. Eller så tänker man inte alls på att titta. Att hundar luktar illa ur munnen tror många är ett normaltillstånd, i synnerhet hos gamla hundar.

delvis kl

Att borsta hundens tänder regelbundet behövs inte på alla hundar. Vissa hundar har ingen tendens att bilda tandsten och kan gå livet igenom med Pepsodentsmile. Men de flesta får varierande grad av plack och tandsten som kan leda till tandköttsinflammation och parodontit. Att borsta tänderna är ett bra sätt att motverka detta och hålla koll.

Märgben, tuggben, tandstensfoder etc har en viss effekt, men på en riktig tandstensproducent hjälper det inte. Märgben kan aldrig komma åt under tandköttskanten på samma sätt som en tandborste och det är där tandstenen är som farligast.

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några... 2
Svar
27
· Visningar
2 260
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
851
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka