Angel

Trådstartare
Hur ofta brukar ni kolla tänderna på era hästar?
Jag har alltid förutsatt att alla vettiga hästmänniskor åtminstone kollar tänderna på sina hästar någon gång ibland även om hästen inte verkar ha problem.
Hade tandläkare ute för två dagar sen till min totto som jag är fodervärd åt. Har haft henne på foder lite mindre än ett år och tänderna verkar ha varit en av dom få saker hon inte har haft problem med.
Visar sig dock att hon har två vargtänder som behövde dras ut och både hakar, vassa kanter som stack henne i kinderna och fel vinklar. Och att tänderna troligen aldrig blivit gjorda nåt åt över huvud taget. :mad::cry:

Var en mycket duktig tandis som berättade allt hon gjorde och det var väldigt intressant att få både titta och känna på tänderna före och efter.
Hade egentligen inte råd men är så här i efterhand glad att jag bestämde mej för att ändå få häststackarn kontrollerad.

Sv: Tänder!!

Mina hästar brukar kollas över ca 1 gång/år, men nu när lilla ponnyn blivit till åren så kontroleras hon ca 2 ggr per år :)

Vi kontrollerar tänderna en gång / år i samband med vaccination. OM det behövs åtgärdas eventuella "problem".

Mina hästars tänder kontrolleras två gånger om året. Just nu har jag en 4-åring som har jätteproblem med att fälla två tänder (på var sida i munnen. Dom vägrar släppa och hon har feber och är svullen i körtlarna av detta. Givetvis står hon under veterinärkontroll. Må dom lossna snart!

kollar tänderna samtidigt som jag vaccinerar honom, en gång om året. Hur ofta beror ju på ålder och hur de ser ut i munnen.

hej!!!
Ja kollar tänderna på min häst en gång om året samtidigt som vacc, tycker att de e rätt lagom....:)

Mina två pållar kollas en gång om året av hästtandläkare och en gång av veterinär. Sen håller jag noga koll därimellan.
Den ena är 3 och blev av med vargtänderna förra året i sept, då jag var iväg med henne hos tandis. Ordinerad att kollas 1 gång år.
Den andra är 15 och har haft lite problem med foderinpackningar och är ordinerad att komma tillbaka 1 gång år.

Min häst kollas också en gång per år när han vaccineras :) och ifall det är något så åker vi till tandis.

Om hästen inte har några kända problem så kollas den i samband med vacc. Den jag har nu får däremot väldigt vassa kanter som skaver på kinden om man inte gör nåt (trots remontgrimma) så det blir 2 ggr per år för henne.

Sara

Tandläkaren kommer ut en gång om året, skulle det vara ngt särskillt ringer jag in honom extra

1 gång per år ibland oftare beror på hur hästen ser ut i munnen. Återkommande problem = oftare osv.
Vi åker till klinik då, jag tror inte de kan se/göra riktigt så noggrant om de kommer på hembesök. Vill helst också ha en som är utbildad och duktig på tänder, inte 'bara' vilken veterinär som helst.

Har kostat ca 1000 kr och då har det varit lite hakar och sånt smått som ska behandlas, men då åker vi till klinik med våra. Vet inte vad hembesök kostar.

Har låtit veterinären kolla när vi har vaccinerat. 1 gång/år alltså. men en av mina pållar hade rätt mycket problem o då tog vi honom till en svindyr men jätte duktig tandläkare.

Det beror på hästens tänder. EN del har tänder som behöver ses över ofta, andra aldrig.

Som exempel:
Mitt fblvalack hade aldrig tandproblem alls och behövde aldrig raspas. När en hästtandläkare var ute i stallet då hästen var ca 18 år eller vad han var då, så använde han vår som exempel på perfekt bett och häst som man inte ska raspa och greja med utan helt bara låta vara.

Mitt fblsto däremot fick ibland vassa kanter genom att tänderna inte satt lika bra i förhållande till varandra och då fick man emellanåt kolla om hon behövde raspas av.

Så det beror på hästen! En del grejar för mycket med tänderna för att man tror att det ska vara så tror jag.

Håller med :)
Min gammelherre på 24år har inte behövt bli raspad på över 7-8år.
Va inne på klinik igår för annat men kollade tänderna samtidigt men dem var forftarande hur jämna å fina som helst :)

Beror väl också på lite vad dem äter för mat. Många äter mkt blöt mat (hö å kraft) å det påverkar också. Behöver inte tugga på samma sätt.

Min hästtandläkare tog 650kr/häst sist han var ut. En nackdel är att jag måste ta ut vet, för att sedera arabstoet innan tandis kommer för det får ju inte han göra. Så det blir ju några hundringar till. Jag har dessutom 6 kusar så pengarna bara flyger iväg

Jag ska få hem min systers häst nu te helgen, för jag ska ta över honom, för hon fått en liten bebis.
Han har då varit utlånad sen i september ca.
så hälsade vi på hos dem igår, han såg verkeligen jätte fin ut, o mådde super. det såg man på honom, han var så gosig när vi va där=).

Så berättade tjej som rider honom, att hon ridit på hackamore, o självklart undrar vi varför?. så sa hon att "busen" slänge lite me huvvet ibland typ som att bettet irriterade. o han sa att det VAR tänderna, o att vi borde kolla upp detta när vi får honom. det var 1år sedan han var på klinik, för raspning av tänder osv. har detta hållt på länge så borde hon åkt med honom, o nu får man hem en häst som ska direkt för att raspa, kanske varg tänder med ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 118
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 319
Senast: Tiger tok
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
508
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka