Bukefalos 28 år!

Tandläkare... Usch!

De jagar mig för att få dra ut mina också, jag tvekar dels eftersom jag absolut inte har råd (min tandläkare tyckte inte att jag "behövde" någon försäkring för att mina tänder var så fina och att försäkringen skulle kosta mig mer än att gå på kontroller, så nu sitter jag där med skägget i brevlådan, typ :meh:), och dessutom kan de inte riktigt tala om varför de ska ut, bara att de vill ta ut dem för att det kan bli problem senare. De kommer i så fall ta mina två och två, och det kommer gå på 6000/gång, vilket är en stor anledning till att jag förhalar det. De pengarna finns absolut inte just nu eftersom jag "bara" pluggar halvfart samtidigt som jag söker jobb.

Och jag har tandvårdsförsäkring, och har problem med visdomständerna men tandläkarna tycker att tja dom växer nu så det ger sig nog snart. Hade jag inte avskytt att dra ut tänder så hade jag väl bråkat om det, för det känns mest som att det inte är så intressant att dra ut dom när jag ändå har försäkringen...
 
Hur mycket de "sliter och drar" beror mest på hur rötterna på tänderna ser ut. När jag drog mina så räckte en vanlig bedövning fint och visst bände tandläkaren lite, det är ju ett måste för att kunna få ut dem, men jag hade enkla rötter på mina så de ploppade ju ut rätt fort och smidigt och gav inte så stora/djupa hål kvar att läka efteråt heller.
Ex:et hade snåriga stora rötter på sina och de var ett rent helsike att få ut för den tandläkaren, så mitt tips är att be om en rtg före så vet de hur rötterna ser ut och kan i samråd med dig bedöma om det behövs bedöva/droga/söva efter det.
 
När jag drog ut en kindtand klöv tandläkaren den på hälften och drog ut den i två omgångar. Hen menade att det var lättare att dra ut en rot i taget. Det gick väldigt snabbt och smidigt.
 
Hur mycket de "sliter och drar" beror mest på hur rötterna på tänderna ser ut. När jag drog mina så räckte en vanlig bedövning fint och visst bände tandläkaren lite, det är ju ett måste för att kunna få ut dem, men jag hade enkla rötter på mina så de ploppade ju ut rätt fort och smidigt och gav inte så stora/djupa hål kvar att läka efteråt heller.
Ex:et hade snåriga stora rötter på sina och de var ett rent helsike att få ut för den tandläkaren, så mitt tips är att be om en rtg före så vet de hur rötterna ser ut och kan i samråd med dig bedöma om det behövs bedöva/droga/söva efter det.
Mina visdomständer, iaf dem i nederkäken är jäkligt knepiga då dem lutar så in i helvete... När man tittar på röntgenbilderna så ser det ut som att dem nästan ligger ned horisontellt med tandens översida fram mot tanden framför.
 
Är det någon här som vet hur det fungerar i Sverige när det är mer än en tand som ska dras ut? Jag har fyra visdomständer och alla måste dras ut pga diverse komplikationer med dem. Jag är extremt rädd för tandläkare och all behandling som har med tänderna att göra. Har för mig att jag läst någonstans att ifall det är flera tänder som ska dras ut samtidigt så kan dem t.o.m söva en. Inte med en ordentlig narkos som vid operation, men någon annan form av generell bedövning som mer eller mindre gör att man somnar, det skulle isf vara bättre än att man måste punkt-bedöva för varje tand.

Att ligga vaken där medan dem sliter och drar i munnen på mig är inget jag ser fram emot och iom att jag har extrema kräkreflexer och börjar klökas om assistenten inte är försiktig med sugslangen, så känns det hela som att det kommer bli en mardröm om jag ska vara vaken.

Är det någon som vet hur det funkar eller har varit i samma situation?

Jag har dragit ut många tänder. 4 skulle dras under samma period med vi delade upp det på 2 gånger så att jag hade en sida att tugga med. När det läkt så drog vi de andra två på andra sidan.
Jag var jätteorolig inför dragningen just pga kräkreflexen. Har också jättesvårt när de pillar i munnen och har massa speciallösningar för att klara ett normalt besök. Så jag fick lustgas när jag skulle dra. Blev helt avdomnad både i huvudet och i kroppen typ. Kräkreflexen kände jag inte av alls i och med bedövningen och min tandläkare är grym på att dra tänder. Går så himla snabbt och lätt.

Nu har jag dragit ut en visdomstand utan lustgas men med en lugnande tablett istället, och det gick också jättebra.
Jag får panikångest när jag ska till tandläkaren, inför dragningen vaknade jag ofta mitt i natten med ångest så jag kände att jag inte fixade det utan något.


Ett allmänt tips för att underlätta tandläkarbesöken om man har känslig kräkreflex, jag tar en Zyx-halstablett innan jag går till tandläkaren så bedövar det lite grann. Nu fixar jag offrat att ta kort, vilket inte alls funkar utan Zyx.
 
Mina visdomständer i underkäken ville inte tandläkaren ge sig på pga krokiga rötter, så han skickade mig till en tandkirurg (eller heter det käkkirurg?)
Han ville inte ta båda vid samma tillfälle.
Väl bedövad kände jag ingenting och fick rådet att ta en Alvedon när jag kom hem och kyla käken.
Jag hade inte det minsta ont efteråt, men som tur var hade jag lagt upp ett lager mat hemma då jag inte ville visa mig bland folk när det såg ut som jag fått påssjuka med blåtirainslag.:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 635
Senast: enough
·
Kropp & Själ I åratal har jag kämpat för att få tandvård under narkos och för en vecka sedan var det äntligen dags. Svindyrt såklart, och väldigt...
Svar
11
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Gör två trådar i en! Jag har gjort cellprov för vad jag tror är 3 år sedan dvs det borde vara dags snart men har inte fått kallelse och...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Sel
·
Kropp & Själ I dag blev de bestämt att jag måste göra ett kirurgiskt ingrepp för att bli av med tandfickor längst bak. Jag har gått hos tandhygienist...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp