Tandsten..

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare SilverTail
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 587
S

SilverTail

Tänkte bara hör om det finns något knep
för att ta bort tandsten??
Eller måste man åka till en veterinär så att du får
ta bort det..?vad kostar det på ett ungifär?

En utav mina älsklingar har så jä...la dålig andedräckt
har kollat i munnen och det ser ut som tandsten... :mad:

Finns det något "mun spray" till katter?? :confused:
Har provat ett piller som man ska lägga i maten,
men det funkar inte.. hon äter allt annat utan pillret.. :crazy:

Sv: Tandsten..

Det bästa är att åka till en veterinär, som får ge lugnande och ta bort det med ultraljud. Tandsten "växer fram" från under tandköttskanten och det är svårt att få bort på egen hand.
Dessutom kan medicin behövas om det är en besvärlig tandköttinflammation....
Kostar väl runt 1000 kr, beroende på veterinär.

I övrigt finns Plaque-Off, vet inte om det fungerar bra, har ingen egen erfarenhet...

Min erfarenhet är att råa köttiga ben (t ex kycklingvingar) är bästa sättet att hålla tandsten borta. Handlar det bara om lite tandsten kan benätande få bort tandstenen. Billigt, effektiv, nyttigt och kul (för katten).

I värsta fall kan man vara tvungen att få tandsten borttagen av veterinär, men sedan bör man göra vad man kan för att förebygga att det kommer tillbaks t ex genom att ge råa köttiga ben och/eller Plaque-Off (som ska var oerhört effektivt).

men det finns ingen risk att inte katten äter maten då?
Kanske smakar konstigt..?
hon har ju lyckats att undevika alla andra knep somjag har provat..
ska kolla reklamen oxå..

De jag vet som har provat Plaque-Off säger att katterna gillar smaken. Men det är klart, det finns alltid en viss risk för att katten inte ska gilla nya saker.

Det är ytterst lite plaque-off som strös på maten. Mina kräsna katter gillar smaken trots att det luktar f*n.

Jag har använt det i säkert ett halvår, katterna hade ingen tandsten då och har det inte nu. Däremot har de fått bättre andedräkt.

Har du blötfoder kan du gegga in det i maten, har du torrfoder kan du hälla över tonfiskvatten. Det döljer säkert lukten av plaque-off.

Senast ändrad:

Jag måste nog prova detta!

Tror inte att tant har tandsten. Har kollat gaddarna (så gott det nu gick med sprattlande katt) och såg inget, men andedräkten är ju inte godis direkt :crazy:

Man vill ju inte gärna rygga undan när hon är så söt och ska snuffsa en i ansiktet hela tiden :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Vår innekatt gillar att vara utomhus men åker helst i famnen om han får välja, särskilt nu vintertid när det är hemsk SNÖ på marken…...
Svar
12
· Visningar
655
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Svartkatt
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 132
Senast: Mint
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka