mimus

Trådstartare
Jag har haft min foxterrier hos vet för en "helsanering i munnen".
För att förebygga så ska jag försöka borsta tänderna på honom.

Han står still även om han tycker att det är obehagligt, men det är jättesvårt att komma åt tänderna längst bak.

Hur gör ni för att förebygga tandsten?

Sv: Tandsten.

Vi borstar tänderna då och då. Skrapar så gott det går med en tandstensskrapa (de tycker inte att det är nån höjdare). Blandar plaque off i maten. Den äldre vovven (6 ½år) har vi ändå varit in och sövt 3 eller 4ggr för att ta bort tandstenen ordentligt hos veterinären, senast rök även en framtand :(

Jag har haft min foxterrier hos vet för en "helsanering i munnen".
För att förebygga så ska jag försöka borsta tänderna på honom.

Han står still även om han tycker att det är obehagligt, men det är jättesvårt att komma åt tänderna längst bak.

Hur gör ni för att förebygga tandsten?

Ger plaque off i maten och tuggben.

Borstar ibland:angel: (nån gång i veckan) och ger märgben. Märgben är det ändå som ger något motstånd av värde för min stora hund.

KL

Han är 6 år, och detta var första gången han sanerades.
Han VÄGRAR tugg ben, jag har alltid sett det som ett problem, men grisöron ska jag prova.

Plaque off, vart köper man det?

Tandskrapa har jag, men den använderman väl när det kommit tandsten, inte i förebyggande?

Plague off kan du köpa i zoobutiken! Det verkar jättebra men eftersom mina hund inte har nån tandsten än så har jag inte börjat med det då det är ganska dyrt.
Har du provat märgben? Finns ofta att köpa fryst i matbutiken. Min hund är inte särskilt intresserad av torkade tuggben heller men märgben är toppen!

Jag borstar inte tänderna på min hund med jag skrapar tandsten när det behövs, och det är inte ofta. Ge mycket hårt att tugga på så rengör hunden tänderna bra själv. Min mormor provade något pulver som var jättebra mot tandsten. Hennes hundar hade väldiga problem med det men dett hjälpte till att få bort det. Minns inte vad det heter bara. Kanske någon annan vet? Liten vit burk med grönt pulver i.

edit: Plaque off var det såg jag nu :p Det är inte dyrt i längden.

Nä men det är dyrare än att vara utan om hunden inte har tandsten;)

Jag använder Plaque off till mina hundar i förebyggande syfte (ska om jag hittar det även köpa det till mig själv) men de äter även mycket tugg.

Nej, jag har inte provat märgben, iom att han visat sådan ointresse. Men jag ska prova det och grisöron.

Jag trodde faktisskt att många borstade tänderna p åsina hundar, eller är det så att vet VILL att man ska göra det?

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
532
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
480
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna