Tandvärk som kommer och går

Åh jag kan inte tändernas "namn" men det är den näst längst in överkäken (bortsett från en visdomstand som sitter allra längst in) :o

Hmmm, så det är alltså den tanden som sitter precis framför visdomstanden sas? Jag är ingen tandläkare men jobbar med tänder :) Tyvärr tror jag inte det är en bihåleinflammation, dock kan jag såklart inte säga till 100% det kan bara din tandläkare alt mun-näsa-hals läkare uttala sig om. Men den tanden sitter normalt inte i närheten av sinushålan (bihålan) utan det är hörntanden som sitter allra närmst. Vet du om det sitter en krona på tanden eller är det din riktiga tand? Har du någon lagning? Isf skulle det kunna vara bakterier som tagit sig in i tanden och hamnat nere vid rötterna så du fått en inflammation där. Det kan tandläkaren isf se på röntgen. Jag hade nog inte väntat med ett besök, är det bakterier kan det sprida sig och bli ganska otrevligt. Men nu är det svårt för mig att sitta på andra sidan en skärm och säga vad det är, men som sagt, jag hade nog inte väntat med ett nytt besök.
 
Vilken tand har du ont i? Den enda som når tillräckligt långt upp är hörntanden, den är nästan i sinushålan. Är det en kindtand eller någon av de små kindtänderna precis efter hörntanden låter det inte som en bihåleinflammation. Är den onda tanden kronförsedd?

Enda tanden är hörntanden? :confused: Nej det stämmer ju inte, du har nästan hela botten på bihålan längst med överkäken.

Har man väldig otur vid tex en tandutdragning kan du få en kommunikation mellan tandhålet och bihålan så långt bak som sjunde tanden. Du kan även få en s.k. sinuskommunikation vid väldigt långt gången infektion (om än ovanligt så ingen blir jätterädd nu) på en kindtand. Så att det bara skulle vara hörntanden som kan bli påverkad av en bihåleinflammation stämmer inte.
 
@supersonic Det är ytterligare en tand emellan den jag har ont i och visdomstanden, en kindtand? Det är ingen krona på den tanden men skulle tro att den är lagad sedan tidigare. Många av mina tänder har spruckit p g a amalgamlagningar som expanderat. Denna är dock inte trasig för tillfället :crazy:

@Michellan95 känns som du har rätt :) Min tandläkare visade vid något tillfälle röntgenbilder på mina rötter och analyserade då bilderna och frågade om jag hade problem med mina bihålor av bilderna att döma. Det har jag faktiskt inte haft, förrän ev nu då. Känns som om värken går från den nämnda tanden och mot bihålorna. Men tanden är också öm när jag trycker på den.
 
Enda tanden är hörntanden? :confused: Nej det stämmer ju inte, du har nästan hela botten på bihålan längst med överkäken.

Har man väldig otur vid tex en tandutdragning kan du få en kommunikation mellan tandhålet och bihålan så långt bak som sjunde tanden. Du kan även få en s.k. sinuskommunikation vid väldigt långt gången infektion (om än ovanligt så ingen blir jätterädd nu) på en kindtand. Så att det bara skulle vara hörntanden som kan bli påverkad av en bihåleinflammation stämmer inte.

Fel av mig! :o Gjorde en tankevurpa :D Min tanke var att hörntandens rot låg så nära att den borde bli påverkad först.
 
Jag tror att det kan vara bihålorna som spökar. Jag har jobbat som tandsköterska och det var faktiskt inte jätteovanligt att vi fick in patienter som hade ont i tänderna men det visade sig vara bihålorna.
Jag har själv råkat ut för det en gång när jag fick bihåleinflammation. Det blev akutbesök på nyårsafton. Roligare har jag ju haft. :crazy:
 
@Wembley tycker nog du ska ta det där 18:e besöket bara för att utesluta att det inte är tanden som spökar om du tycker att värken börjar där.
Det tråkiga med tänder är ju att de har ett ganska tråkigt sätt att uttrycka sina känslor på. Det gör ont eller inte ont oavsett om det är de själva som är orsaken eller en bihåla. Och har du gjort mycket tandvård under sista året kan det ju vara så enkelt att tanden belastat annorlunda mot innan.
 
@Wembley tycker nog du ska ta det där 18:e besöket bara för att utesluta att det inte är tanden som spökar om du tycker att värken börjar där.
Det tråkiga med tänder är ju att de har ett ganska tråkigt sätt att uttrycka sina känslor på. Det gör ont eller inte ont oavsett om det är de själva som är orsaken eller en bihåla. Och har du gjort mycket tandvård under sista året kan det ju vara så enkelt att tanden belastat annorlunda mot innan.

Nu har jag inte haft värk sedan i förrgår kväll :) så avvaktar ett par dagar och ser vad som händer. Kanske beställer jag en tid för att kolla upp då det skulle vara olägligt om det kom tillbaka just när vi reser iväg en långhelg till Irland. Tänder är synnerligen oberäknerliga små rackare :devil:
 
Nu har jag inte haft värk sedan i förrgår kväll :) så avvaktar ett par dagar och ser vad som händer. Kanske beställer jag en tid för att kolla upp då det skulle vara olägligt om det kom tillbaka just när vi reser iväg en långhelg till Irland. Tänder är synnerligen oberäknerliga små rackare :devil:
Har det lugnat ner sig så är det förhoppningsvis bra så :) kan ju avvakta och se om det kommer tillbaka öht.
Eller ta upp det på ditt nästa rutinbesök :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: enough
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 022
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Jag har den senaste tiden haft en tryckande värk i mina framtänder i nedre käken, ospecifikt precis var. Det är som bäst på morgonen och...
Svar
9
· Visningar
2 064
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har i många år haft ont i vänster kind/käke. Fick när det började diagnos trigeminusneuralgi, men en annan läkare tyckte nog det var...
Svar
7
· Visningar
686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp