Bukefalos 28 år!

Var vända sig?

MissFideli

Trådstartare
Jag har i många år haft ont i vänster kind/käke. Fick när det började diagnos trigeminusneuralgi, men en annan läkare tyckte nog det var spänningsvärk.
Det är inte konstant, kommer och går med väldigt olika stora intervaller. Jag får också ibland väldigt ont i en tand, alltid samma tand. Tandläkare hittade inget konstigt med den tanden vid undersökning/röntgen. Håller i sig från nån dag upp till en vecka och då kan jag inte tugga på dem tanden alls.
Nu har jag sen en vecka haft ont i halsen (inte förkyld och inte jätteont) och vänster öra samt att det känns som att vänster sida av tungan är bortomnad liksom? Dock inte bedövad.
Tog i september förra året bort halsmandlarna och då var det vänstra markant större.
Men eftersom allt är i vänster sida börjar jag känna att det kanske är dags att undersöka.

Men var vänder jag mig? Vårdcentralen? Öron-näsa-hals? Tandläkare?
 
Låter som du biter ihop, jag lyckades bita död på en tand efter väldigt stressiga perioder med start med ett förtidigt fött föl som stod på Ultuna i två veckor. När jag var på möte i Norge kunde jag knappt äta något alls utan levde på kaffe och vatten då det gjorde så ont i tanden. Min tandläkare slipade ner den lite först men efter ett par år med mycket stress i jobbet och privat så dog nerven och den rotfylldes. :(
 
Jag har i många år haft ont i vänster kind/käke. Fick när det började diagnos trigeminusneuralgi, men en annan läkare tyckte nog det var spänningsvärk.
Det är inte konstant, kommer och går med väldigt olika stora intervaller. Jag får också ibland väldigt ont i en tand, alltid samma tand. Tandläkare hittade inget konstigt med den tanden vid undersökning/röntgen. Håller i sig från nån dag upp till en vecka och då kan jag inte tugga på dem tanden alls.
Nu har jag sen en vecka haft ont i halsen (inte förkyld och inte jätteont) och vänster öra samt att det känns som att vänster sida av tungan är bortomnad liksom? Dock inte bedövad.
Tog i september förra året bort halsmandlarna och då var det vänstra markant större.
Men eftersom allt är i vänster sida börjar jag känna att det kanske är dags att undersöka.

Men var vänder jag mig? Vårdcentralen? Öron-näsa-hals? Tandläkare?

Min sambo gick till folktandvården med en tand som hade gjort väldigt ont. Han hade värk "i halva huvudet", så att säga och kunde inte använda den sidan när han åt. Tillslut sprack en tand, lagades tillfälligt, tanken var att han skulle återkomma på icke akut tid för att få det lagat "på riktigt" men efter ett halvår utan att höra någonting fick vi tillslut ringa igen. Han fick en remiss till universitetssjukhuset i Linköping och efter undersökning där visade det sig att han hade en cysta som ätit sig in i käkbenet och orsakat smärta och tandproblem.
 
Eftersom du har kollat upp det hos tandläkaren hade jag ringt och rådfrågat öron-näsa-hals. Kan vara så att de vill att du kontaktar vårdcentralen först.
 
Det där med att bita ihop kan nog vara en anledning. Jag brukar använda tungan som "bettskena", kanske därför den domnar :angel: Ska testa nån från Apoteket och se om det kanske blir bättre.
 
Var hos tandläkaren igår och fick svar på mina frågor.
Blåsan som kommer och går på tandköttet över en enda tand beror på en enorm ficka som gör att mat hamnar mellan rötterna på tanden :o Så jag ska till tandhygienist för att fixa det och förhoppningsvis slippa det i framtiden.
Hon sade också att hon såg på mina tänder att jag pressar. Och det är så illa att om jag inte fixar det snart så kommer tänderna börja spricka. Eventuellt har det redan börjat. Så tid för utprovning av bettskena har jag med. Frågade om de som finns på Apoteket, men det tåget hade tydligen gått för länge sen :turd:
 
Var hos tandläkaren igår och fick svar på mina frågor.
Blåsan som kommer och går på tandköttet över en enda tand beror på en enorm ficka som gör att mat hamnar mellan rötterna på tanden :o Så jag ska till tandhygienist för att fixa det och förhoppningsvis slippa det i framtiden.
Hon sade också att hon såg på mina tänder att jag pressar. Och det är så illa att om jag inte fixar det snart så kommer tänderna börja spricka. Eventuellt har det redan börjat. Så tid för utprovning av bettskena har jag med. Frågade om de som finns på Apoteket, men det tåget hade tydligen gått för länge sen :turd:

Jag hade samma symtom från du och har blivit av med alla symtom sedan jag fick bettskena av tandläkaren. I början hade jag den även dagtid när jag var hemma då jag pressade så mycket (stressorsakat framförallt). De pengarna var väl investerade!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 713
Senast: clovergirl
·
Kropp & Själ Jag har alltid vara stolt över mina fötters förmåga att klara typ allt och jag har gått och sprungit mycket det senaste fem åren och...
2
Svar
22
· Visningar
4 159
Senast: Lejonelle
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 249
Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 251
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp