Tandvård kostnadsförslag - stämmer detta?

Asko

Trådstartare
Jag har fått två kostnadsförslag för ett hål i en tand, antingen dra ut den eller rotfyllning och permanent tandstödd krona. Den andra behandlingen är rejält dyrare. Enligt tandläkaren är det upp till mig vad jag ska välja. Så det funderar jag på och ska kanske besöka andra tandläkare och se vad de säger också.
Min mamma tog en titt på kostnadsförslagen och noterade en märklig sak...
20230208_174337.jpg

Notera att de har först en patientavgift och sedan lägger till en tandvårdstöd på min prislapp.
Denna samma tandvårdstöd tar de bort sedan.
Men nu är min fråga, borde det inte egentligen vara bara patientavgiften (totalt 11853) och sedan minus stödet (4687), dvs 7169 kr?
Just nu verkar det som att de lägger till exakt samma summa som tandvårdstödet ska vara innan för att sedan bara ta bort den som s.k. "stöd"? :cautious::cautious::cautious:

Eller är vi bara tröga? :crazy:
 
Lite beror det på var tanden sitter? En kindtand riktigt långt bak skulle jag dra ut (har gjort så själv) men kanske inte annars. Ja, en visdomstand skulle jag definitivt dra ut.
 
Lite beror det på var tanden sitter? En kindtand riktigt långt bak skulle jag dra ut (har gjort så själv) men kanske inte annars. Ja, en visdomstand skulle jag definitivt dra ut.
Tänker mera på priset. Stämmer detta att de lägger till samma summa som stödet är på så att de kan ta bort den sedan utan att sänka original priset? 🤔
 
Jag har fått två kostnadsförslag för ett hål i en tand, antingen dra ut den eller rotfyllning och permanent tandstödd krona. Den andra behandlingen är rejält dyrare. Enligt tandläkaren är det upp till mig vad jag ska välja. Så det funderar jag på och ska kanske besöka andra tandläkare och se vad de säger också.
Min mamma tog en titt på kostnadsförslagen och noterade en märklig sak...
Visa bifogad fil 112273
Notera att de har först en patientavgift och sedan lägger till en tandvårdstöd på min prislapp.
Denna samma tandvårdstöd tar de bort sedan.
Men nu är min fråga, borde det inte egentligen vara bara patientavgiften (totalt 11853) och sedan minus stödet (4687), dvs 7169 kr?
Just nu verkar det som att de lägger till exakt samma summa som tandvårdstödet ska vara innan för att sedan bara ta bort den som s.k. "stöd"? :cautious::cautious::cautious:

Eller är vi bara tröga? :crazy:
De har inte lagt på något det är bara deras kostnadsberäkning som är märklig och bakvänd.
Den visar dig vad du betalar och vad du får i ersättning från Försäkringskassan.
Deras pris är 7992kr men du betalar ”bara” 6432kr eftersom du får 1560kr i ersättning.

Ref.pris är det försäkringskassan beräknar din ersättning på och du får själv betala mellanskillnaden mellan ref.pris och behandlande pris.

Allt som allt kostar det 16541kr enligt tandläkarens prislista (7992+8549).
Men försäkringskassan ersätter dig ju bara för 12375kr enligt deras referensprislista.
Du betalar de första 3000kr 100% själv så FK beräknar bara ersättningen till dig på 9375kr som du får 50% på = du får 4687,50kr i ersättning.
16541kr - 4687,5kr (FK) blir din slutsumma 11853,50kr.

Krånglade jag till det ännu mer nu? :p
 
Det ser dyrt ut och som om det ligger betydligt över FKs referenspris. Nu brukar inte ens folktandvården alltid hålla sig till dom, men det brukar handla om enstaka hundralappar - inte tusentals kronor. Men jag ser som sagt oftast folktandvårdens fakturor
 
Det ser ut som de har listat alla saker baklänges. Behandlingspris, det de tar för behandlingen : 7992 - tandvårdsstödet 1560 = patientavgift 6432.

Notera att riktpriset från försäkringskassan för behandlingen är nära 2000 kr lägre än vad tandläkaren vill ha!
Då blir också tandvårdsstödet litet, för att det räknas på riktpriset, inte på behandlingspriset.

Skulle definitivt jämföra priser hos andra tandläkare. De ska ha sina prislistor uppe, så man kan jämföra. Vad för behandling som avses ska stå på prisförslaget.
 
Vet inte om det hjälper, men som referens. jag rotbehandlar en tand med tre kanaler som ska få en krona, kommer betala ca 9300kr.
Antal kanaler påverkar priset.

Min tandläkare är nog lite dyrare än referenspriset, men har hittat en tandläkare som är för jäkla bra, så henne byter jag inte bort.
 
Det ser ut som de har listat alla saker baklänges. Behandlingspris, det de tar för behandlingen : 7992 - tandvårdsstödet 1560 = patientavgift 6432.

Notera att riktpriset från försäkringskassan för behandlingen är nära 2000 kr lägre än vad tandläkaren vill ha!
Då blir också tandvårdsstödet litet, för att det räknas på riktpriset, inte på behandlingspriset.

Skulle definitivt jämföra priser hos andra tandläkare. De ska ha sina prislistor uppe, så man kan jämföra. Vad för behandling som avses ska stå på prisförslaget.
Nu tänker jag inte försvara någon tandläkares prislista men jag vill förtydliga att det är ett referenspris och inte ett riktpris som FK har.
Jag jobbade redan som sköterska långt innan den här tandvårdsreformen kom sommaren 2008 och deras referensprislista kom till genom att ta tandläkares priser över hela Sverige och sedan ta ett snittpris på det.
FK tar ingen hänsyn till material, utrustning, tandteknikerkostnad, hyror, löner osv. Sedan så är det fri prissättning och det är upp till patienten att avgöra vad den tycker är värt att betala.

(FK ser dessutom inte till att patienten får den bästa ersättningen heller utan tycker att om du får två kronor samma dag så får du lägre ersättning för den andra kronan. Kommer du däremot dagarna efter varandra och får en krona ena dagen och en krona andra dagen så får du maximalt med ersättning för samma behandling men du som patient måste gå fler gånger till tandläkaren.)
 
De har inte lagt på något det är bara deras kostnadsberäkning som är märklig och bakvänd.
Den visar dig vad du betalar och vad du får i ersättning från Försäkringskassan.
Deras pris är 7992kr men du betalar ”bara” 6432kr eftersom du får 1560kr i ersättning.

Ref.pris är det försäkringskassan beräknar din ersättning på och du får själv betala mellanskillnaden mellan ref.pris och behandlande pris.

Allt som allt kostar det 16541kr enligt tandläkarens prislista (7992+8549).
Men försäkringskassan ersätter dig ju bara för 12375kr enligt deras referensprislista.
Du betalar de första 3000kr 100% själv så FK beräknar bara ersättningen till dig på 9375kr som du får 50% på = du får 4687,50kr i ersättning.
16541kr - 4687,5kr (FK) blir din slutsumma 11853,50kr.

Krånglade jag till det ännu mer nu? :p
Tänker de att man ska läsa på japanska eller? O_o Dvs från höger till vänster :cautious:

Men tack! Det blev faktiskt (än så länge) mera begripligt (nåja) nu i min skalle!
Jag som tänkte att FK ersatte en del av hela summan och inte bara deras ref.pris. Men antar att de inte vill behöva betala hutlösa priser heller, vilket är ju iofs förståeligt då det är skattepengar 😅

Jag ska nog dock gå hos någon eller ett par andra tandläkare först .... :cautious:
 
Låter dock sinnessjukt dyrt oavsett.
Jag rotfyllde en kindtand i slutet av förra året, slutade på 6 k efter tandvårdsstöd.
Jag är inte förvånad över deras tjusiga möbler och kontor längre :rofl:

Jag har tänkt ett tag att det duger fint att gå dit på undersökningar och sådana underhåll. Bekvämt då de ligger så centralt för mig och ordnar tolk åt mig. Men dyrare behandlingar får jag nog vända mig till någon annan, detta bekräftar min tanke 😅
 
Det ser ut som de har listat alla saker baklänges. Behandlingspris, det de tar för behandlingen : 7992 - tandvårdsstödet 1560 = patientavgift 6432.

Notera att riktpriset från försäkringskassan för behandlingen är nära 2000 kr lägre än vad tandläkaren vill ha!
Då blir också tandvårdsstödet litet, för att det räknas på riktpriset, inte på behandlingspriset.

Skulle definitivt jämföra priser hos andra tandläkare. De ska ha sina prislistor uppe, så man kan jämföra. Vad för behandling som avses ska stå på prisförslaget.
Jag kollade på tandpriskollen men tyckte att det inte var så mycket större skillnader där. Kollade dock nu igen och sparade nummer till två andra (en den billigaste och en folktandvården), jag kan ju gå till de båda också och se vad de skulle kosta. Och se vad de säger också.

Kollade just på rotfyllning av fyra eller fler rotkanaler, hos folktandvården var det drygt 1000 kr dyrare än referenspriset. Så det känns lite som skitsamma, det är dyrare överallt, jag vet inte var dessa billigare tandläkare som FK räknar på finns :meh:
 
Tänker de att man ska läsa på japanska eller? O_o Dvs från höger till vänster :cautious:

Men tack! Det blev faktiskt (än så länge) mera begripligt (nåja) nu i min skalle!
Jag som tänkte att FK ersatte en del av hela summan och inte bara deras ref.pris. Men antar att de inte vill behöva betala hutlösa priser heller, vilket är ju iofs förståeligt då det är skattepengar 😅

Jag ska nog dock gå hos någon eller ett par andra tandläkare först .... :cautious:
Ja jag vet inte, jag tyckte inte om den där utskriften för den var så otydlig vad de menar om man inte är lite insatt.

Tycker absolut du ska höra dig för hos en annan tandläkare också, det skadar aldrig :)
 
Jag har fått två kostnadsförslag för ett hål i en tand, antingen dra ut den eller rotfyllning och permanent tandstödd krona. Den andra behandlingen är rejält dyrare. Enligt tandläkaren är det upp till mig vad jag ska välja. Så det funderar jag på och ska kanske besöka andra tandläkare och se vad de säger också.
Min mamma tog en titt på kostnadsförslagen och noterade en märklig sak...
Visa bifogad fil 112273
Notera att de har först en patientavgift och sedan lägger till en tandvårdstöd på min prislapp.
Denna samma tandvårdstöd tar de bort sedan.
Men nu är min fråga, borde det inte egentligen vara bara patientavgiften (totalt 11853) och sedan minus stödet (4687), dvs 7169 kr?
Just nu verkar det som att de lägger till exakt samma summa som tandvårdstödet ska vara innan för att sedan bara ta bort den som s.k. "stöd"? :cautious::cautious::cautious:

Eller är vi bara tröga? :crazy:
Jag ska göra en krona, utan rotfyllning, och det kommer gå på 7000 ungefär. Definitivt värt att betala extra för en skicklig tandläkare, det har man igen sen!
 
Jag ska göra en krona, utan rotfyllning, och det kommer gå på 7000 ungefär. Definitivt värt att betala extra för en skicklig tandläkare, det har man igen sen!
Det svåra är att veta om det verkligen är en skicklig tandläkare, eller om de höjt priset för annat :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp