Tänjer sig lädergjordar med resår?

milly

Trådstartare
Jag köpte en sådan på H**ks och det är preciiis så den räcker runt... (hon kommer att gå ner lite i o för sig) :angel:

Men tänjer dom sig NÅT alls?! Resåret på denna nya gjord är mycket "hårdare" material än på min tidigare sadelgjord (ej läder)men den kanske blir mjukare och tänjer sig LITE?? Någon som vet?

Jag tycker det känns som den tidigare sadelgjorden (som jag haft några år) har TÄNJT på sig och när jag MÄTTE så var den typ 142-143cm istället för 140cm som den ju SKA vara... :confused:

Den på 140cm är så lång att jag bara kan ha den på sommaren då hon är lite rundare :angel: och även då får man spänna ganska långt in på båda sidor så därför köpte jag en på 130cm nu... Än så länge är den PRECIS så den räcker men hon kommer nog att gå ner lite nu i höst så sen går det ju bättre. :smirk:

Sv: Tänjer sig lädergjordar med resår?

Jag hoppas på att gjordarna töjer sig.

När jag köpte mitt halvblod köpte jag en lädergjord med en resår. den blev snabbt för lång. en storlek mindre gick inte riktigt.

Hittade iaf en 125 cm lång beg. men den e ganska lång nu.. resåren har gett me sig ordentligt. tror jag iaf för den e bara 125 cm lång när man mäter den..

har nu köpt en ny brun lädergjord av märket stubben. tyvärr är resåren stenhård än och ja kan bara använda den ibland : )

går det inte spänna ut den några dygn tror ni så den blir längre? :idea:

De gjordar som har tunnare resår töjer sig fortare än de med kraftig resår. Sen beror det också på hur ofta den används, men det dröjer nog ett bra tag innan den töjt sig helt. Tanken är ju inte att de ska töja sig så fort utan att det helt enkelt ska vara enklare att spänna gjorden tack vare att man kan dra den längre än en "stum" gjord och sen får hästen större utrymme för revbenen att vidgas med elastiska ändar på gjorden.

Att ha två gjordar i olika storlekar, som du har, är ju en bra idé om man har en häst som skiftar i storlek pga att den lätt blir rund. Har själv en häst som jag har problem att spänna gjorden på så jag har nu köpt en ny gjord med resår (självklart i bägge ändar!!) som är längre. Hoppas det blir bättre med den.

Lycka till och som sagt. Innan din gjord är begagnad får du nog stå ut med att det är svårt att spänna innan pållen din har smalnat av ;)

Lite töjer de sig nog efter hand, och resåren brukar bli uttöjd också.

Hade en lädergjord med resår, och efter ett par år var den närmare 130 cm istället för 120...

Jag har haft min lädergjord med resår från H***s i drygt ett år nu, och har inte upplevt att den töjer sig.

Oj, det kom några svar iaf! :bow: Hade gett upp...

Hon spänner upp sig JÄRNET när man ska sadla o spänna gjorden så det är JUST DÅ som den knappt når runt! I första hålen på ena sidan och sen får man försöka med lite våld :angel: att få i FÖRSTA hålen på den andra sidan... :crazy:
Men efter ett tag kan jag lugnt spänna i tredje hålen på båda sidor... ;)

Hööksgjorden töjer sig inte mycket. Har haft min ett år, men det är fortfarade hård resår. Nu är den exakt lagom hård, när den var nyköpt ver ju resåren lite väl hård men jag rekomenedrar att ni tar en gjord som är lagom lång när den köps!

Jag vet inte hur Hööksgjorden ser ut men det finns gjordar som har två lager resår och dom som har tre lager. Dyrare gjordar har oftast tre lager och de töjer sig inte så mycket.

usch... ja som hoppades att den skulle töja sig fort. emn jag får väl börja använda hoppsadeln så den töjer sig : ). rider annars ut jämt typ i dressyrsadeln el fälttävlans sadeln : ) o gjorden kanske inte töjer sig av att ligga i sadelkammaren :idea:

Hoppas dock inte att häster kommer gå ner i vikt. vill ha han lite kraftigare än vad han igentligen ska vara : )

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 512
Senast: Snurrfian
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 312
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 877
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur