Jag har ganska svårt att relatera till problemet eftersom jag är en sån där annan person som är nöjd och lever nu och känner lycka och fokuserar på det positiva och hur problem ska lösas. Men jag vet hur jag fungerar och att jag undviker neggon eftersom jag är väldigt känslig för hur folk i min omgivning mår och agerar.
Jag är väldigt snål med tid och energi. Jag vill inte lägga tid och energi på att sura eller älta, den tiden vill jag lägga på annat. Att ha det gött, må bra, träna, skratta sova, hångla eller annat som jag gillar. En minut av ältande är en stulen minut.
Jag har ingen telepatisk förmåga, jag är inget orakel, jag har inget tredje öga. Jag kan vara ett kontrollfreak emellanåt, men aldrig när gäller något jag inte kan kontrollera. Jag kan inte förutse framtiden och jag kan inte göra saker ogjorda. Punkt slut. Släpp det. Däremot kan jag sätta upp mål och nå dem. Det är konstruktivt och underbart.
Självskattning är underbart. Placera känslor och tankar på skalor, resonera lite kort med dig själv och svara med en siffra och inget annat. "Hur nöjd är jag med den här dagen?" "Hur god var middagen?" "Hur bra var min insats på mötet?" "Hur känns det att vakna i dag?" "Hur mycket skulle jag kunna tänka mig att betala för att få en bananasplit just nu?" "Hur motiverad är jag att göra det här?"
Perfekt att rannsaka sig själv och fråga sig saker några gånger om dagen, reflektion och snabb sammanfattning = många gånger bättre än att älta och gräva ner sig.
Det går att fostra hjärnan. Det går att välja tankar. Det går att lotsa sig själv förbi de svarta hålen. Och tänk på att du faktiskt sprider den energi du skapar, umgås med personer som kan lyfta dig men undvik att smitta dem med negget - de kommer inte orka med dig till slut.
Om du måste gräva ner dig i ält och tråktankar - ge det en deadline. 10 minuters intensivt neggande, därefter är det färdigt. Byt fokus, gör något roligt eller skönt eller bra, sätt upp ett mål, ät glass, surfa in på kategorin "humor" på Pinterest, köp ett nagellack - vad som helst för att hålla deadlinen och bryta av där.
Var snäll mot dig själv. Gör så gott du kan och sträva efter förbättring och utveckling.
Lyssna på Var nöjd med allt som livet ger och omfamna din inre Baloo.