Vill börja med att säga grattis - du har insett att du är en negativ tänkare och att det skadar dig , OCH att det bara är du som kan göra något åt saken! Första steget till förbättring.

Om du kan tänka dig läsa en bok så finns det massor av böcker om personlig utveckling. T.ex. "Sluta oroa dig, börja leva" av Dale Carnegie. En väldigt känd bok, jag har läst den och den hjälpte mig mycket. Går säkert att låna på biblioteket också.
http://www.adlibris.com/se/bok/sluta-oroa-dig-borja-leva-9789127131644
När jag var yngre var jag en riktig gnällspik, så pass att mina vänner på gymnasiet gav mig smeknamnet "Gnällrica".

Jag minns inte riktigt när vändningen kom, men det började som för dig med att jag insåg att jag måste göra något åt det. Och det GÅR! Visst oroar jag mig fortfarande, men nu är jag en i grunden riktigt positiv tänkare. Det är inte längre något jag gör medvetet, utan min hjärna har helt enkelt lärt sig att följa nya banor.
Jag har lätt för att njuta, ser små positiva saker i vardagen och vänder automatiskt - och utan att tänka på det - negativa tankar till positiva. När folk omkring mig klagar på snön på vintern tänker jag på allt det vita vackra gnistrande som bäddar in världen, på hur mörkret försvinner och likaså leran i hagarna.

När jag behöver lägga 20 000 kr på veterinärräkningar för min ena katt tänker jag på hur tacksam jag är att jag HAR de pengarna att lägga, att min katt är glad och lycklig och att det trots allt faktiskt bara är pengar.
Sedan finns det situationer där man helt enkelt behöver bryta ihop. Konsten är att sätta stopp för det. Kan du göra något åt saken, gör det, annars härda ut tills det är över. Fokusera på andra saker under tiden, träna dina tankar på att hitta så mycket positivt som möjligt och njut av dem istället. Och försök njuta i vardagen, det finns ALLTID små saker att fascineras och glädjas av!