Bukefalos 28 år!

Tankar om bergs/herde/vall o vakthundar, spinnoff

vallhund

Trådstartare
En hyffsat informativ sajt om de östliga varianterna är
http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

Har hittat en hemsida som är rena guldgruvan, hoppas moddarna har överseende med att de som har hemsidan även bedriver avel av en i Sverige mycket ovanlig ras, Aidi. pyreneer.net o inte suddar bort inlägget.

Välj artiklar i menyn, välj därefter "historia" o "mer historia" samt "hunduppfostran på berget"

Under rubriken "mer historia" får vi följa molossernas o andra bergs/herde/vakt etc..s hundars historia, från deras ursprung tills idag. Med kartor, gamla fotografier osv.
Artiklarna är förmodligen intressanta o lärorika även om man har andra slags hundar.

mvh
 
Man kan ju inte låta bli att undra varför man skaffar en sån här hund och inte en enklare av annan ras. Har vi behov av dessa hundar i sverige på ett sådant sätt att de kan arbeta med/ använda sina framavlade behov?

Känns som i ett land som Sverige med den djurhållning vi har, så köps de enbart för utseende och sin ryktbarhets skull.
 
Man kan ju inte låta bli att undra varför man skaffar en sån här hund och inte en enklare av annan ras. Har vi behov av dessa hundar i sverige på ett sådant sätt att de kan arbeta med/ använda sina framavlade behov?

Känns som i ett land som Sverige med den djurhållning vi har, så köps de enbart för utseende och sin ryktbarhets skull.
Ungefär så. En struts eller åsna torde fungera lika bra.
 
Vilken bra sida

Om jag skulle nog på en gård på vischan skulle jag absolut kunna ha en.
För sådär 20 30 år sedan var jag inne på att importera en Anatolian Karabach som skydd för mina kor o får i varg o lo land.
Insåg att vår lagstiftning inte tillät sådan hundhållning..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Här är en beskrivning om hur Bergern växte fram, massvis med bilder o intressant information...
Svar
2
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp