Tankeexperiment, draghundar som färdmedel..

För mig är det nog mycket ett behov av att stänga ner all input som man får hela tiden.
Bara låta hjärnan vila.
Jag klarar inte riktigt av det själv.
Jag hade behövt många böcker och saker att pyssla med men att inte kunna fastna i att scrolla exempelvis, blir hyperfixerad vid så dumma grejer, jag hade velat inte ha möjlighet till det.
Bara vara, och leva. Andas.
Min hjärna längtar efter lugnet och tystnaden och att inte behöva anpassa sig och ta på en mask för att passa in i samhället.
Helst hade jag velat ha en massa djur med mig men några hundar för arbete och min soffkorv blir nog bra 😊


Om jag hade haft råd hade jag definitivt skaffat sommarstuga iallafall. Utan el.
Precis så känner jag! Det där med att lugnet och att slippa allt, alla kraven i "det här livet" och istället ta dagen som den kommer och leva i mer ... jag vet, inte, i fas med naturen? Som känns mer naturligt att göra? Det känns som om det saknas något! Leva som man gjorde förut. Det var säkert inte mindre stressigt än i dag, men mer... jag vet inte, naturligt kanske.

Men så är det precis som du skriver, det där med ekonomin.....
 
Måste jag?
Vilket konstigt måste.
Nej jag har inte sett Balto.

Angående att ha sett hundspann ja absolut, men i form av turistkul åka fort.
Jag hade mina tankar om att det skulle gå att göra så som jag tänkt men frågan är liksom större än "kan man åka hundspann" om ni läser vad jag skriver.
👍

Som sagt, oavsett om det går fort eller inte så är hundspann ett färdmedel som människan har använt sig av länge.
 
Måste jag?
Vilket konstigt måste.
Nej jag har inte sett Balto.

Angående att ha sett hundspann ja absolut, men i form av turistkul åka fort.
Jag hade mina tankar om att det skulle gå att göra så som jag tänkt men frågan är liksom större än "kan man åka hundspann" om ni läser vad jag skriver.
👍

Det är väl mer ett uttryck. Jag hoppas verkligen inte att jag låter otrevlig 😅 För mig är det nog så självklart sen jag var liten att man typ har lärt sig att hundar använts till drag. Och då menar jag inte turister.

Folk levde ju så som du beskriver förr (och på vissa platser nu med).

Jag har aldrig varit inne på draghundsraser så jag har aldrig reflekterat över det. Det enda jag vet om draghundar är att dom drar turister som vill åka fort.
Men nu får jag lära mig massor, jättekul.
Kanske måste ta och söka mer information, uppenbarligen har jag missat en massa.

I mitt scenario så bör hundarna tåla kyla och kanske rejält med snö, samtidigt som dom skulle trivas i en liten stuga på nätterna, kanske motsägelsefullt? Myggigt på somrarna så päls kan nog vara att föredra ändå.
Förutom att åka och handla med dom tänker jag att dom ska hjälpa till när man ska hämta vatten, hämta ved osv. Vara sällskap, gosa i soffan men tillräckligt med pondus för att ingen ska komma och mördar en.

Ska hunden kunna dra även på sommaren så är ju polarspetsarna inte ett alternativ. Jag tänker någon brukshund eller fågelhund. Kanske en kombo för att få ut så mycket som möjligt för nyttan man ska ha dom till :)
 
Tipsar om filmen Varghunden (1991). Löst baserad på Jack Londons White Fang. Ja, det är en film av sin tid 😁 Men inte lika töntig som trailern får den att verka tycker jag.
Googlade och såg att det var en bok med samma namn. Kollade i min bokhylla(or) och såg att jag har "Vargflickan", men inte varghunden, men, jag måste ha den, jag måste ha läst den, känner igen den! Ska se om den finns som ljudbok att lyssna på, och bok att köpa som inte är barnbokvarianten.
Tack för tips :)
 
Googlade och såg att det var en bok med samma namn. Kollade i min bokhylla(or) och såg att jag har "Vargflickan", men inte varghunden, men, jag måste ha den, jag måste ha läst den, känner igen den! Ska se om den finns som ljudbok att lyssna på, och bok att köpa som inte är barnbokvarianten.
Tack för tips :)
White fang och Call of the Wild är ju klassiska måsten! Underbara böcker! :love: De finns garanterat som ljudböcker, åtminstone på engelska.
 
Googlade och såg att det var en bok med samma namn. Kollade i min bokhylla(or) och såg att jag har "Vargflickan", men inte varghunden, men, jag måste ha den, jag måste ha läst den, känner igen den! Ska se om den finns som ljudbok att lyssna på, och bok att köpa som inte är barnbokvarianten.
Tack för tips :)
Har aldrig läst boken faktiskt! Borde jag såklart, så tack själv för den impulsen ☺️
 
White fang och Call of the Wild är ju klassiska måsten! Underbara böcker! :love: De finns garanterat som ljudböcker, åtminstone på engelska.
Har tyvärr svårt för engelska längre stunder :(

Har sett filmen Call of the wild och kände igen den, vette tusan om jag läste eller sett den tidigare, men inte alls omöjligt.
 
Det är väl mer ett uttryck. Jag hoppas verkligen inte att jag låter otrevlig 😅 För mig är det nog så självklart sen jag var liten att man typ har lärt sig att hundar använts till drag. Och då menar jag inte turister.

Folk levde ju så som du beskriver förr (och på vissa platser nu med).



Ska hunden kunna dra även på sommaren så är ju polarspetsarna inte ett alternativ. Jag tänker någon brukshund eller fågelhund. Kanske en kombo för att få ut så mycket som möjligt för nyttan man ska ha dom till :)
Det var väl mer den andra kommentaren som jag tyckte var otrevlig och råkade dra med din pga "måste".
Jag tycker om att lära mig saker men vill inte känna mig dum för att jag inte råkar ha en viss kunskap.

Jag är uppvuxen med jakthundar och har inte haft hund som ett intresse eller hobby, som vuxen har jag haft hund som sällskap och promenadkompis så jag har aldrig kommit i kontakt med drag och har mycket lite kunskap om allt utom harjakt och älgjakt gällande vad man använder hundar till.
 
Har tyvärr svårt för engelska längre stunder :(

Har sett filmen Call of the wild och kände igen den, vette tusan om jag läste eller sett den tidigare, men inte alls omöjligt.
Så synd, men jag vet att jag i alla fall läst Call of the wild eller "Skriet från vildmarken" på svenska flera gånger - många av Jack Londons böcker räknas ju som klassiker så jag skulle bli förvånad om de inte fanns som ljudböcker på svenska. :)
 
Precis så känner jag! Det där med att lugnet och att slippa allt, alla kraven i "det här livet" och istället ta dagen som den kommer och leva i mer ... jag vet, inte, i fas med naturen? Som känns mer naturligt att göra? Det känns som om det saknas något! Leva som man gjorde förut. Det var säkert inte mindre stressigt än i dag, men mer... jag vet inte, naturligt kanske.

Men så är det precis som du skriver, det där med ekonomin.....
Stressigt på ett annat sätt.

Gå i skogen och lyssna på vinden och träden istället för att gå på asfalt och lyssna på bilar.
Slippa stå i kö och trängas med folk.

ADHD hjärnan behöver lugn som jag inte fixar att ge den när mobilen finns där på armlängds avstånd 🤷

Sätta näsan i en bok istället för att scrolla i oändlighet till ingen nytta.
 
När det gäller draghundssport finns ju något som heter "nordisk stil". Där åker föraren skidor medan hunden(oftast bara en) drar denne och/eller en pulka. Att ha bara en eller ett par hundar spända framför lasten är nog mer likt det historiska sättet att använda hundar som dragdjur, både på snö och på barmark. Eftersom hästen kom sent till Nordamerika finns det många exempel på hur hundar hos urinvånare haft samma funktion som dragdjur som hästarna(som på vissa språk också gavs namn med betydelsen big dogs, mystery dogs eller liknande) senare fick.

7-1952-6303-2-Dog-travois-optimized.jpg
 
Jodå, jag har sett ett par sådana exempel även i urbana miljöer Vi hade nån här i förorten för ett par år sedan som åkte efter ett gäng hundar på en kickbick modell terrängående typ, brukade se dom utanför butiken på en regelbunden basis. Har även sett en som oftast blev dragen i sin rullstol av en hund.

Det var en fantasi jag hade som liten, att ha en hund som kunde dra mig i en liten vagn. Brukade rita sådana.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp