Tankeexperiment, draghundar som färdmedel..

I UK är det ju rätt så stort med draghundar som sport. De har någon vagn bakom istället för släde. Och de använder ju huskeys eller annan polarras.

Jag gissar att du menar barmarksdrag? Menar du att de dragtränar i sommarvärmen med polarspets?
Här i Sverige tränas de inte över en viss grad/fuktighet. Vissa kan träna på nätterna på sommaren, andra inte, beroende på var man bor.
Men de allra flesta vilar under sommaren både i Sverige och utomlands.
 
Missar ni inte lite att andra hundar än slädhundar använts rätt mycket för transporter? Berner sennern, som någon föreslog, har nog släpat runt på rätt mycket varor i sitt hemland genom åren. Dock inte i full fart och möjligen i par men inte i spann.

Även i Sverige har hund använts till att dra kärra, men jag har fått för mig att det nog var vanligare att använda get till den typen av transporter. Jag har i alla fall sett flera getselar i hembygdsgårdar och liknande men jag tror inte jag sett mer än en sele.

Så jag föreslår ett par rejält stora hundar (kanske rottisar om man vill ha mer vakt) som drar en kärra som man själv går bredvid och att stugan inte ligger längre bort än vad man hinner gå på ett par timmar!
 
Missar ni inte lite att andra hundar än slädhundar använts rätt mycket för transporter? Berner sennern, som någon föreslog, har nog släpat runt på rätt mycket varor i sitt hemland genom åren. Dock inte i full fart och möjligen i par men inte i spann.

Även i Sverige har hund använts till att dra kärra, men jag har fått för mig att det nog var vanligare att använda get till den typen av transporter. Jag har i alla fall sett flera getselar i hembygdsgårdar och liknande men jag tror inte jag sett mer än en sele.

Så jag föreslår ett par rejält stora hundar (kanske rottisar om man vill ha mer vakt) som drar en kärra som man själv går bredvid och att stugan inte ligger längre bort än vad man hinner gå på ett par timmar!
Getter vill jag nog inte ha ens i min fantasi 😁 men jag har en vän som kör sin get.

Jag tänker mig också att jag ska kunna åka med själv bitvis iallafall.
Vakt är inte så viktigt egentligen mer bara inte hundar som går och gömmer sig om det kommer främlingar, eller inte ens tittar upp vid inbrott, jag tror att min nuvarande skulle sova sig igenom. 😊
 
Jodå, jag har sett ett par sådana exempel även i urbana miljöer Vi hade nån här i förorten för ett par år sedan som åkte efter ett gäng hundar på en kickbick modell terrängående typ, brukade se dom utanför butiken på en regelbunden basis. Har även sett en som oftast blev dragen i sin rullstol av en hund.

Det var en fantasi jag hade som liten, att ha en hund som kunde dra mig i en liten vagn. Brukade rita sådana.
Coolt.
 
Problemet med hundar som dragdjur jämfört med hästar, åsnor eller oxar är väl att de är svårare att föda. Gräs och hö brukar man kunna ordna när man bor på landet men hunden skall ju ha ganska mycket kött i dieten
 
Problemet med hundar som dragdjur jämfört med hästar, åsnor eller oxar är väl att de är svårare att föda. Gräs och hö brukar man kunna ordna när man bor på landet men hunden skall ju ha ganska mycket kött i dieten
Nja, hundarna ska ju dra hem sitt eget foder från affären.
Den mängden vatten och foder som behövs för att hålla hästar är ju motsvarande enorm och skapar mycket mer arbete.
Betessäsongen här uppe är ungefär två-tre månader och ska man få ihop både bete och sedan hö för hela vintern då måste man ha ängar relativt nära till ängar.

Köpa hö, visst, men då ska man ändå frakta, bära och ha bra förvaring.
 
Det är ju två olika slags drag; antingen polarhundar som drar snabbt, eller hundar i stil med sennenhundar som inte drar fortare än att en människa kan gå bredvid.

Jag har sett många gamla bilder på det senare, hundar av mastifftyp framför vagn.

Men ska man ha draghundar av den typen vill man nog inte ha alltför långt till affären. ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är ju två olika slags drag; antingen polarhundar som drar snabbt, eller hundar i stil med sennenhundar som inte drar fortare än att en människa kan gå bredvid.

Jag har sett många gamla bilder på det senare, hundar av mastifftyp framför vagn.

Men ska man ha draghundar av den typen vill man nog inte ha alltför långt till affären. ;)

Nåja, har man ett par-tre hundar av lite större modell, en lättare typ av vagn samt åker till mataffären och inte IKEA så kan man nog både vila benen och komma fram lite fortare än om man traskar själv. Ett mellanting, helt enkelt. :)

1*cc0siElyVras5U6U-1K50w.jpeg
 
Problemet med hundar som dragdjur jämfört med hästar, åsnor eller oxar är väl att de är svårare att föda. Gräs och hö brukar man kunna ordna när man bor på landet men hunden skall ju ha ganska mycket kött i dieten

Jag tänker precis tvärtom 😅 hund kan leva inne med dig, äta dina rester/betydligt mindre än en häst. Lättare foder att transportera och förvara dessutom. De kan lättare ta sig fram ovanpå snön (om man lever så att det behövs) etc.
 
Jag tänker precis tvärtom 😅 hund kan leva inne med dig, äta dina rester/betydligt mindre än en häst. Lättare foder att transportera och förvara dessutom. De kan lättare ta sig fram ovanpå snön (om man lever så att det behövs) etc.
Ja, skall man leva konventionellt är det väl så. Men tanken på att stanna med åsnan var som helst och den kan äta gräs eller löv i vägkanten känns smart.
 
Ja, skall man leva konventionellt är det väl så. Men tanken på att stanna med åsnan var som helst och den kan äta gräs eller löv i vägkanten känns smart.

Det ska ju finnas tillräckligt för den att äta. Och äta när man kommer hem igen. Annars får man vara ute bra många fler timmar på ärenden än vad man tänkt 😅 Tanken var väl att det skulle gå snabbare att ta sig till ställen och inte tvärtom.
 
Jag tänker precis tvärtom 😅 hund kan leva inne med dig, äta dina rester/betydligt mindre än en häst. Lättare foder att transportera och förvara dessutom. De kan lättare ta sig fram ovanpå snön (om man lever så att det behövs) etc.

Åtminstone om man återgår till hur det var förr, när hundar i stor utsträckning fick klara sig på matrester och sådant människor inte kunde/ville äta så blir säkert hunden ett bättre och bättre alternativt ju längre norrut man kommer. Grovfoder är bättre att använda till kor, får och getter.
 
Jag tänker precis tvärtom 😅 hund kan leva inne med dig, äta dina rester/betydligt mindre än en häst. Lättare foder att transportera och förvara dessutom. De kan lättare ta sig fram ovanpå snön (om man lever så att det behövs) etc.

Det ska ju finnas tillräckligt för den att äta. Och äta när man kommer hem igen. Annars får man vara ute bra många fler timmar på ärenden än vad man tänkt 😅 Tanken var väl att det skulle gå snabbare att ta sig till ställen och inte tvärtom.
Exakt så.
Jag tänkte inte flytta söderut i min fantasi heller så det blir till att äta snö och granris större delen av året för den stackars åsnan om den ska leva på att äta i dikena 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp