Tänkte bara berätta att min valack

Sv: Tänkte bara berätta att min valack

Ucha mej! det där låter inte så bra.
Håller alla tummar för att hästen ska läka fint och bli fit for fight igen. nyckelordet, när det gäller senskador är oftast TID.

tröstkram och håller tummarna

mvh
ciaAn

Nej fy vad tråkigt!! Hoppas verkligen att det inte är så allvarligt. Stackars dig och hästen... Försök att sysselsätta dig med ngt trevligt i helgen så att den går fort. Håller tummarna för er!

Mitt sto var jättehalt när jag tog in henne frånhagen nu i em, när jag red i morse var hon super fräsch!:crazy:

Man blir ju lagom nipprig och jag har pratat med vet. och hovslagare omvartannat i flera timmar känns det som, får iallafall komma hem till klinikvet. imorgon så han kan dra av skon och känna igenom henne! Supersnällt, men gusch vad orolig jag är - vi "hoppas" på en hovböld:crazy:

Nej men usch! Hoppas det är hovböld då. Håller tummarna för er också!

Det var ju skönt iallafall, att man kan se att det går lite åt rätt håll!

Mitt sto var jättehalt när jag tog in henne frånhagen nu i em, när jag red i morse var hon super fräsch!:crazy:

Man blir ju lagom nipprig och jag har pratat med vet. och hovslagare omvartannat i flera timmar känns det som, får iallafall komma hem till klinikvet. imorgon så han kan dra av skon och känna igenom henne! Supersnällt, men gusch vad orolig jag är - vi "hoppas" på en hovböld:crazy:

Har hon nån puls i benet? Hovböld kan komma väldigt snabbt ibland.

Jag vet att du vet att jag sitter här och kan ingenting göra alls- för jag måste ju hålla tummarna för dig och Pållen:angel:

Hoppas allt ordnar sig!!!!

Har hon nån puls i benet? Hovböld kan komma väldigt snabbt ibland.

Ja, alltså jag är ingen höjdare på att hitta pulsen (pinsamt när man ska bli sjuksköterska:angel:) Men i det benet hon är halt på hittade jag pulsen lätt och den känndes väldigt distinkt. På det friska benet hittade jag ingen puls alls... Hon brukar inte springa i hagen så jag har svårt att tro att hon har vrickat sig + att hon gärna vill avlasta det onda benet, det känns ju lite typiskt! Vågar ändå inte säga att jag hoppas på att det är en böld för när det andra stoet hade hovböld fick de öppna den under full narkos och ta bort 2/3 av hoven, inte så kul! *suck* rolig helg man har!

Kul oxå när ingen hovslagare vill komma ut. Min hovslagare säger, nä det är nog ingen hovböld avvakta du (han tror aldrig attd et är böld om man så skriverd et på näsan på honom) Den andra sa att hon skulle gå med våtvärmande omslag tills på söndag - så länge väntar iallafall inte jag med en häst som har uppenbarligen ont!

Förlåt mimus för trådkap! Måste bara få beklaga mig lite (på din bekostnad;))

Du får beklaga dig! Det är verkligen trist. Men märkligt att din hovis inte kommer ut och känner igenom hoven.:mad:

På något sett "hoppades" jag på böld, men det var solklart på min häst att det inte är det...

Jag vet att du vet att jag sitter här och kan ingenting göra alls- för jag måste ju hålla tummarna för dig och Pållen:angel:

Hoppas allt ordnar sig!!!!

Tack.:)

Jag hoppas verkligen med att det inte är så allvarligt. Kanske såg det värre ut från början än vad det är, men man vet ju aldrig. Det är lurigt med häst ben...

Ucha mej! det där låter inte så bra.
Håller alla tummar för att hästen ska läka fint och bli fit for fight igen. nyckelordet, när det gäller senskador är oftast TID.

tröstkram och håller tummarna

mvh
ciaAn
Ja, tid är ordet.
Det som gör mig stressad, är att det just var en gammal senskada som till slut var orsaken till att hans mamma fick somna. Då hade han rejsat runt så hon blev skada av att följa med....

Ju mer jag tänker på det så borde han få gå i mindre hage, alltid..

I går band jag upp hans lille kompis utan för boxen och vad dem lekte! Dem är verkligen söta tillsammans, men som sagt, det är inte kul när det springs för mycket i hagen.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig, det finns ju många olika skador och det finns många bra behandlingsaleternativ. kompisens häst blev behandlad framgångsrikt med laser.

Fortsätter att hålla tummarna!

kram
CiaAn

Det måste kanske inte vara böld heller det kan ju vara en ordentlig blödning tex efter en smäll mot sulan och den kan utveklas till böld dessvärre och det kan gå fort.

Om du känner mer puls i det benet är det stor sannolikhet att det är hoven. Men man vet ju aldrig. Puls kan de ju ha av annat också. Är den hoven varmare nånstans tex?

Det är faktiskt bra att ha en egen visitertång och känna försiktigt i såna här fall inte för att man kan göra så mycket men få en fingervisning i alla fall om vad det kan vara.

Det där omslaget är nog för att få bölden att komma ut snabbare vår hovis skär väldigt sällan i en böld säger han det blir ofta mer problem av det.

mimus: jag tänkte på böld först när du skrev men tyvärr skulle han väl knappast ömma över senan då......

Tyvärr var det ingen böld min häst hade. Hon har en reaktion av något slag på ytliga böjsenan, inget kul alls:crazy:

Men honvar bättre idag när jag tog ut henne - inte alls så halt, nästan så det var lite pinigt när vet. kom för då haltade hon typ inget! När han kännde igenom senorna regarade hon på att det gjorde ont och efter böjprov markerade hon ganska kraftigt.

Han tyckte egentligen att det inte behövde åkas till klinik och lysa då det var ganska lite men eftersom det är en tävlingshäst värd mycket pengar och vi är extremt rädda om henne (jag vet alla är rädd om sina hästar och jag är såklart rädd om alla mina andra oxå, men det blir nått psec. med en sån här) så var det lika bra att boka en tid *suck*

Hon får iallafall gå ute:banana: (dock i sjukhage och lindad både högt och lågt)

Jag håller tömmarna och skickar tröstkramar. Hoppas det reder sig för er så fort som möjligt så ni kan komma igång igen! Han verkar ju dock vara mycket pigg och vital för att vara 18 år så ge inte upp, klart ni kommer igång igen! Lova att uppdatera igen på tisdag!

Jag sitter också här och grinar efter 6 timmar nere på djursjukhuset igår, hovledsinflammation, troligen pga av skoning och liten vrickning eftersom hästen inte är tränad på ett par månader. Kul på en 5-åring...

Jag håller tömmarna och skickar tröstkramar. Hoppas det reder sig för er så fort som möjligt så ni kan komma igång igen! Han verkar ju dock vara mycket pigg och vital för att vara 18 år så ge inte upp, klart ni kommer igång igen! Lova att uppdatera igen på tisdag!

Jag sitter också här och grinar efter 6 timmar nere på djursjukhuset igår, hovledsinflammation, troligen pga av skoning och liten vrickning eftersom hästen inte är tränad på ett par månader. Kul på en 5-åring...

Näe, fy vad trist.

Det där med skoning är lite intressant, jag har varit lite missnöjd med min för han har slarvat det två sista skoningarna och låtit indy bli lång i tårna och lite trång i trakterna. Sedan så byte jag för 4 veckor sedan, men jag undrar om det kan ha påverkat att senan har blivit överansträngd pga av fel vinkel eller för lång i tårna.

Jag hoppas verkligen att din häst läker ut och blir frisk!!

Nej fy vad tråkigt!! Hoppas verkligen att det inte är så allvarligt. Stackars dig och hästen... Försök att sysselsätta dig med ngt trevligt i helgen så att den går fort. Håller tummarna för er!

Snart har den här dagen gått , och det kliar i fingrarna på mig att sätta honom i sjukhage. Det har varit en så underbar dag här.
Han har ju känsliga luftrör så det är inte kul att ha honom inne av den anledningen heller.

Bara två dagar kvar...

NEJ så himla tråkigt! Tänker på er :crazy:

Tyvärr var det ingen böld min häst hade. Hon har en reaktion av något slag på ytliga böjsenan, inget kul alls:crazy:

Men honvar bättre idag när jag tog ut henne - inte alls så halt, nästan så det var lite pinigt när vet. kom för då haltade hon typ inget! När han kännde igenom senorna regarade hon på att det gjorde ont och efter böjprov markerade hon ganska kraftigt.

Han tyckte egentligen att det inte behövde åkas till klinik och lysa då det var ganska lite men eftersom det är en tävlingshäst värd mycket pengar och vi är extremt rädda om henne (jag vet alla är rädd om sina hästar och jag är såklart rädd om alla mina andra oxå, men det blir nått psec. med en sån här) så var det lika bra att boka en tid *suck*

Hon får iallafall gå ute:banana: (dock i sjukhage och lindad både högt och lågt)

Klart du ska åka!!
Det är omöjligt att säga hur allvarligt det är med en sena utan ul har jag lärt mej och därför skulle jag absolut åka in så fort senor är misstänkta.

Tex hade en häst i stallet nyligen en rätt kraftig svullnad samt öm o halt, men vid ul var det en rätt liten förändring på senan, en kortare vila, några veckors långsam igång sättning och nu på gång igen. De sa då att svullnaden eller ömheten säger inte alls allt, det kan märkas väldigt lite och vara större skada eller tvärtom. Hoppas på att din är en lättare sort av skada:crazy:

Fy vad tråkigt Mim, jag håller tumme o tå för er :cry:

En dag till innan jag har tiden för UL.
Här har både jag och hästen tappat humöret alldeles.

Han protesterar inte längre av att vara inne, har slutat gnägga och hänger i ett hörn. Fy, jag blir så ledsen av att se honom sådan.

Och jag har svårt att hålla mig iskall till på tisdag...

Min var likadan igår. Stod och hängde och kom inte ens fram och hälsade när jag kom in i stallet. Det är fruktansvärt att se dem på det viset. Dock fick min gå ut i liten mini hage idag så hon fick upp humöret något.

Nu är det bara ett dygn kvar, sedan får du svar. Håller tummarna!

Flashlight: Tack, det är väldigt uppgivet just nu, jag har ju 3 veckor kvar till återbesök..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka