Tänkte bara berätta att min valack

Sv: Tänkte bara berätta att min valack

Klart du ska åka!!
Det är omöjligt att säga hur allvarligt det är med en sena utan ul har jag lärt mej och därför skulle jag absolut åka in så fort senor är misstänkta.

Tex hade en häst i stallet nyligen en rätt kraftig svullnad samt öm o halt, men vid ul var det en rätt liten förändring på senan, en kortare vila, några veckors långsam igång sättning och nu på gång igen. De sa då att svullnaden eller ömheten säger inte alls allt, det kan märkas väldigt lite och vara större skada eller tvärtom. Hoppas på att din är en lättare sort av skada:crazy:

Tack för lite peppning!

Har fått en tid på Fredag, då är det en vecka sedan det hände, ska visst var bästa utgångsläget för att ultraljuda.

Man blir ju nojjig, börjar fundera så det inte är nått annat allvarligt och massa sånt, ska försöka att inte tänka så mkt tills dess! Hon är iallafall haltfri nu, men så äter hon ju buta så det säger ju inte så mkt!

Min var likadan igår. Stod och hängde och kom inte ens fram och hälsade när jag kom in i stallet. Det är fruktansvärt att se dem på det viset. Dock fick min gå ut i liten mini hage idag så hon fick upp humöret något.

Nu är det bara ett dygn kvar, sedan får du svar. Håller tummarna!

Flashlight: Tack, det är väldigt uppgivet just nu, jag har ju 3 veckor kvar till återbesök..

Jobbigt att vänta i tre veckor, men skönt att hon får gå ut. Jag hoppas att min får det efter i morgon.

Idag har jag ändrat attityd, och varit glad och ropat och och pratat högt med honom fast jag gjort annat i stallet. Rycktat och schampoonerat man och svans. Han har varit piggar och gladare. Men håller sig trots det stilla i boxen.

Försökte få tag på vet för jag minns inte hur länga jag ska ge Finadyn.

En fråga, vad är det för skillnad på butta och Finadyn?

Någon som vet?

För det första har väl finadyn en annan aktiv substans, är inte det godkändt av EU så hästen kan bli livsmedel? Eller är jag ute och cyklar?

Tror inte Finadyn är lika starkt som butta och om det är som jag skrev ovan så skulle jag tro att den aktiva susbtansen i finadyn lämnar kroppen fortare än butta!?

Intressant fråga det måste jag försöka kolla upp:D

Hur utvecklar sig "skadan" på din häst då? Är han mindre/mer halt/varm/svullen?

Håller tummen för er imorgon!

Smart att kolla fass.
Det är två länkar på finadyn, men jag kommer inte ens ihåg hur man stavar till "butta".

Åh , såg att du ändrat nu. Jag är dålig på att förstå vad allt betyder, men minns nu att butta kan ge problem med magen. Kanske är det även mera antiinflammatoriskt iom att ger det till fånghästar.

Har också för mig att butta är starkare.

Jag vet inte hur pass halt/ohalt han är, iom att jag endast tagit ut honom i gången när jag fixat med honom. Svullnaden är nere utöver på det onda stället, som jag lokaliserar till djupa böjsenan.

Jag tycker att han går helt ok, och lägger tyngd på benet, men när han står i gången så är det tydligt att han avlastar det. Han står med den bogen högre och tittar man i bringan på musklerna där så är den sidans muskler ca 4 cm mera uppdragna. Jag tycker också att han verkar svajjig i det knät, som att han inte lägger all vikt där.

Nu är han nog känslig och har ganska högt smärtminne, så det är svårt att avgöra, men nyss när jag kom ner så för att kvällshöa så låg han ner i boxen.:eek:
Jag höll på att svimma och tänkte att han fått kolik eller något. Han är ju min egen uppfödning och jag tror att jag möjligtvis sett honom ligga ner 10 ggr på 17 år......

Men jag känner lite hoppfullhet inför i morgon faktiskt.

Senast ändrad:

Jag kommer att hålla mina tummar för dig imorgon. Och jag ber en bön för pållen ikväll vid sängdax, så hoppas jag det hjälper...

KRAM

Mm, buttan är nog mkt starkare. På dom hästar jag har fått Finadyne till har jag upplevt det som ganska overksamt. Men det är ju såklart individuellt!

Iallafall skönt att svullnaden gett med sig bättre med tanke på att boxvila inte brukar gynna gammal mans ben ur just den synvinkeln...

Man borde vara förbjuden att tänka och analysera för mkt när det händer sånt här, det är så jobbigt när man målar upp senarior:crazy:

Just nu är jag så orolig för att det bara ska vara buttan som talar när jag tycker att min är mkt bättre!

Som sagt tummen är vikt för er imorgon!

usch gud vad träligt! "/ min häst har en skada på ytliga böjsenan i vänster fram. och han har stått konvalescent i tre månader nu ... hoppas verkligen inte att det är så illa med din :/ . jag vet hur det känns iafl.. det är inte ett dugg roligt med senskador.

Min vart glad idag i alla fall, har tagit det lungt i hagen. Mycket piggare och gladare så jag hoppas att din inte ska behöva stå i boxen allt för länge. Å andra sidan slog det mig idag, rent fysiskt kanske det hade varit bättre för hästen att stå inne, för ute vandrar hon mer. Men psyket borde ju påverka läkningen för hästarna också, eller?

Idag är det dock farligt nära ett samanbrott när bäbisen stapplar fram och knappt vill gå. Rädd för nya hålväggar... Aldrig får man vara nöjd.

Jag tänker på dig imorgon!

Senast ändrad:

Jag kommer att hålla mina tummar för dig imorgon. Och jag ber en bön för pållen ikväll vid sängdax, så hoppas jag det hjälper...

KRAM

:love:
Tack snälla du, det är värdefullt för mig!

Ni andra som håller tummarna, jag är tacksam för det!

Har din lilla bäbis haft det jobbigt?
Hoppas att det är snabbt övergående.

Tack för lite peppning!

Har fått en tid på Fredag, då är det en vecka sedan det hände, ska visst var bästa utgångsläget för att ultraljuda.

Man blir ju nojjig, börjar fundera så det inte är nått annat allvarligt och massa sånt, ska försöka att inte tänka så mkt tills dess! Hon är iallafall haltfri nu, men så äter hon ju buta så det säger ju inte så mkt!

Zinkaband eller gipslindor ger bäst stöd- hälsar axel:idea: :D Medan du väntar. Hoppas verklgien att det är mindre allvarligt än du är rädd för. Just nu har jag hört så mycket i omgivningen att jag blir alldeles nojig...

Hur går det för er idag? Hoppas på det bästa!!!

Min lille kille har haft problem med hovarna i nästan 3 månader nu. Och då är han inte ens 5 månader gammal än... Har varit på djursjukhuset 2 gånger och hur många gånger hovslagaren har varit ute har jag tappat räkningen på för länge sedan.

Föresten är det någon som vet vad skillnaden är på finadyne och Metacam? Mer än att Metacam är flytande? Har fått det till båda min de senaste två gångerna då jag tycker det är lättare att ge än pulver. Men upplever ni någon skillnad?

Senast ändrad:

Lycka till idag!!!
Tummarna är hållna ;-)

Det hjälpte inte med tumhållning..

:cry:

Just nu håller jag på att brisera av smärta, men det går över och jag kommer att kunna ge tydligare information.

Han är allvarligtskadad. Ytliga böjsenan har en pytteliten bristning. Det ligament eller sena eller vad det heter som fäster i djupa och i gaffelbandet är nästan helt av.

+ att gaffelbandet är rejät skadat

En konvalecent på ca 6 månader, och nu helt i stillhet första 4 veckorna. Det blir avgörande hur det läker. Ha nfår gå i liten utebox tack och lov!

Hon sa att det är ganska vanligt på gamla hästar då senorna inte är elastiska längre. Hade han varit en yngre häst som skulle upp i klasserna så hade det inte varit någon ide alls att försöka.

Jag känner ett stort ansvar att jag inte varit mera lyhörd efter i fredags då han sprang så, utan jag lät honom gå ut som vanligt i stor hage, men förmodligen så kan något ha hänt iom att allt brast på tisdagen.

Vi ska i allafall ge honom en chans, och det kommer bli olidligt jobbigt iom att han gärna sprätter och har sig. Men jag måste våga ha honom ute sa vet, för att han ska klara detta så måste han hållas vid gott mod mentalt.

Hur ska jag hålla mig vid gott mod då.....

:cry:

Som sagt, återkommer när jag är mera klar i knoppen, nu ska jag ut och göra en liten utebox i en hage som jag har orörd, med fast under lag och en massa gräs. Det kommer nog att hålla honom lugn, sedan kan jag flytta denna lilla hage så fort gräset tar slut.
Gör en lite störra hage brevid för shettisen, det kommer att bli tråkigt för den lille, men det får han står ut med......

Många tröstkramar till dig! Jag hoppas verkligen att det kommer gå vägen. Försök hitta på lite leksaker till honom som han kan syselsätta sig med en fotboll tex.

Hoppas verkligen att allt kommer att lösa sig till det bästa.
Många tröstkramar / Malin

Peppkramar i massor!

Fruktansvärt tråkigt med en sådan allvarlig diagnos och lång konvalecens. Men självklart gör du rätt i att ge det en chans! Det är ju tur att han få gå ute, och veterinären har nog rätt i att man måste hålla honom vid gott humör för att läkningen ska fungera.

Jag har tyvärr inget bra förslag på hur du ska hålla dig vid gott mod för jag har själv svårt med det utan att ens vara i närheten av samma diagnos. Men du får se till det lilla. Att han får gå ute, äta lite gräs, ha lite sällskap (även om det bara är att se en annan häst).

6 månader är lång tid, men det kommer gå snabbt. Och veckor är inte speciellt lång tid ändå. (Säger jag som grinar över mins 3 veckor)

Lycka till, klart han kommer bli bra!

Usch vad ledsamt att höra! :cry:

Och jag förstår att det måste vara enormt smärtsamt för dig, speciellt med tanke på de starka band ni säkert har efter så många år tillsammans. Jag tycker däremot inte att du ska förebrå dig själv så hemskt. En olycka är en olycka och det kunde likaväl ha hänt i en mindre hage. Man kan inte linda in dem i bomull.

6 månader går jättefort! Jag har haft hästar med väldigt långa konvalecenter och det är oftast bara den första veckan som går långsamt. Sen flyger tiden i väg och innan du vet ordet av så har 6 mån gått. Och han verkar ha så starkt psyke med överlevnadsinstinkt så det kommer säkert gå väldigt bra.

Det låter ju jättebra att du kan ordna en liten hage med gräs i! Det blir ju toppen. Bättre konvalecenthage än så går ju inte att få. Och nu i början så kommer han ju hålla sig i skinnet ändå pga av smärtan så han kommer säkert tycka den är hur bra som helst.

Många tröstkramar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka