Tänkte bara berätta att min valack

Sv: Tänkte bara berätta att min valack

Nej, jag måste inte ha dem ute till varje pris.
Det som tidigare oroade mig var ju att han skulle börja hosta av att stå inne, iom att han har känsliga luftrör, men det har inte inträffat, annars hade jag varit döstressad över det.

Sedan ÄR han en bussig häst som verkar förstå sitt bästa. Med tanke på trådarna inne på dressyr, så skrittade jag ut idag på honom, då har han stått i tre månader och varit inne i drygt 2 dagar.

Visst var han laddat, men skötte sig väldigt bra, det är nästan lättare att parera skutten när jag sitter på, än när jag går brevid.

Prognos har jag inte fått någon.
Vet sa att hade det varit en yngre häst som skulle hoppa GP så hade den dömts ut direkt. Jag hade nog iofs fått honom utdömd direkt om jag ville...

Jag har däremot läst en del forskning, både svensk och amerikansk, men de endast gällande gaffelbands skador.

Sannolikheten att han kommer tillbaka som han var innan skadan är ca 20 %, mest med tanke på hans ålder + förstb som nästan var helt av.

Sköter han sig och läkningen går som den ska, är sannolikheten ca 55 % att han återkommer som innan.

Vet säger att målet är att han ska hålla som ridhäst och där bedömmer jag chansen som ca 65 möjligen 70 % om inget inträffar.

Själv oroar jag mig mest för hur det blir i hagen. Jag bedömmer att återfalls risken är störst där.

Så det är ett stort ansvar, jag vet inte om jag gör rätt nu innan jag har facit i hand.

Första etappen är nu denna period fram till åb, sedan ska han ju klara av att börja trava utan att bli halt.

Så DÄR lär det visa sig.

Hagen:eek:
Ja de där shettisracen är inget vidare.

Kan du inte byta ut den mot en 30-årig likadan:angel:
Var det kul att få skritta?
Någonstans så känns bara sånt bra efter hemska skador.:banana:

Önskar dig all lycka till:love:

Hur går det mimus?

Jag har inte vågat läsa eftersom jag varit nojjig över min egen.

Men vi har ju en annan konvalescens, vi är nu uppe i 15 x 15. och jag gör som du - kompisen får sympati boxvila....

Har precis läst hela tråden. Vet hur jobbigt det är med allvarliga skador. Min fastnade i eltråd i sommras och skalade upp enda in till benet. Sträcksenorna helt av. Har haft en lång konvalecens, men hoppas kunna släppa henne i vanlig hage framåt våren.

Ville bara säga att jag tycker du har gjort ett fantastiskt jobb med din pålle! Lycka till!

Har precis läst hela tråden. Vet hur jobbigt det är med allvarliga skador. Min fastnade i eltråd i sommras och skalade upp enda in till benet. Sträcksenorna helt av. Har haft en lång konvalecens, men hoppas kunna släppa henne i vanlig hage framåt våren.

Ville bara säga att jag tycker du har gjort ett fantastiskt jobb med din pålle! Lycka till!

Tack, det var några sidor att läsa igenom för dig.
Min valack som nu står skadad, fastnade också i eltråd som föl, och slet av sträcksenan på hb. Han stod då på box i 8 månader.

Det är en lång konvalecens, men ofta så klarar dem sig utan men och blir fullgoda rid/tävlingshästar.

Håller tummarna för att din häst läker bra och att hon får komma ut i vanlig hage.

Hur går det mimus?

Jag har inte vågat läsa eftersom jag varit nojjig över min egen.

Men vi har ju en annan konvalescens, vi är nu uppe i 15 x 15. och jag gör som du - kompisen får sympati boxvila....

Oj, din har ju stor hage om man jämför med min.:)
Hoppas att det går bra för er!!

Vi kämpar på, han är duktig i sin lilla 4kantshage de timmar jag låter honom stå där, men aldrig mera än ca 1-1½ timme åt gången.
Jättepigg under promenader och ridning och nu börjar det bli svårt att hålla honom på mattan.:crazy: Fortfarande är det bara skritt som gäller.

Får du promenera med din?

Hur lång konvalecens fick ni?

Vi har 6 månaders sammanlagd konvalescens, men ett helt annat upplägg då min inte är skadad utan "bara" opererad.

Vi fick gå i vecka två, hon är snäll, men det gjorde ont att gå ute - då vi bor i en slänt - så det frestade på i lutningarna

Hon är inte den trippiga dansande typen som kan får ur sig litegrann i taget utan hon är snäll tills det blir för jobbigt.

Så vi fick gå inne i början.

har jag tur så har det läkt om två veckor, då är det bara den psykiska biten... och den egentliga rehabiliteringen kvar.

Nu är ju orsaken till det onda borta, men alla följder av det. Hon är ju allmänt påverkad i många muskler.

massage stretching akupunktur och sjukgymnastik.

Jag förstår att det är himla jobbigt för dig. jag är själv en hönsmamma, och man går ju som på nålar att ngt skall hända.

Eftrsom min redan var traumatiserad sedan tidigare (nåt har hänt henne och hon var bra rädd på strhlm) så har jag varit ororlig att det skall förvärras.

I början var hon rätt fnoskig - eller båda två faktiskt.

Man märker vilken stress det är att inte få "vara häst"

jag förstår så väl att det inte går att rida ut på hästar som står inne i ständig boxvila.

Tom 24 - åringen har fått en viss torgskräck...
oerhört stressande liv

Tur att jag inte visste vad som väntade säger jag bara

Men vad skönt att allt ändå gick bra så här långt, hoppas verkligen att allt nu är ok, och att ni får igång era fina hästar igen, både du och mimus:bow::bow:
Klart man blir nojig när såna saker hänt, som med era hästar, jag är nojig så det räcker ändå:crazy:

Jag var nojjig innan detta - är nu att beteckna som hysterisk :rofl:

Rumpa stumpa

Hur går det för dig?

Tycker att det låter positivt för dig trots allt, men det ÄR trist att den mentala biten tar stryk, och att hästar har ett bra "smärtminne".

Jag tror att du kommer att få ordning på din tös så småningom, men det tar tid och när det känns tungt är tiden ett hinder. ÄVen när man märker att dem blir störda över att allt inte är som vanligt.

Min spelevink rider jag ut på, trots boxvilan, och trots att han är taggad, men jag gör det inte varje dag utan varvar med att gå och rida, försöker ju också dela upp det på flera ggr dag, för jag tror att det är bättre.
Han har varit lugn nu i flera dagar och jag har bara njutit, tills idag, då han studsat runt en del....:crazy:

Och så blev jag besviken då jag ringde återbesökstid, skulle dit nästa vecka, men min vet är bortrest i 2 veckor, så jag fick inte tid förrns den 20 februari.....

Så det blir 2 veckors längre väntan i hopp om att få börja jogga honom.

Funderade på om jag skulle ta en annan vet men tror att det trots allt är bäst att ha samma.

Men vad skönt att allt ändå gick bra så här långt, hoppas verkligen att allt nu är ok, och att ni får igång era fina hästar igen, både du och mimus:bow::bow:
Klart man blir nojig när såna saker hänt, som med era hästar, jag är nojig så det räcker ändå:crazy:

Flash, jag räknar inte med att få igång Indy igen, inte på samma sätt som förut. Men jag vill ha i gång honom så pass mycket att man kan träna och att han får en bra livskvalitet.
Är ju rädd att hagen så småningom kommer att bli det stora problemet, och att alla dessa månader kommer att vara förgäves på något sätt...svårt.

Jag var nojjig innan detta - är nu att beteckna som hysterisk :rofl:

Rumpa stumpa

Hur går det för dig?

Jag förstår att du är hysterisk:crazy: Verkligen.

Lilla gumman, som ser ut att vara en sån fin tjej:love: Tror hon kommer över alltihop, bara hon får tid, det tror jag faktiskt.

Jag oroar mej för allt, har alltid gjort det. Det har tex varit virus under hösten och jag tempar i veckor efteråt, :o

Alltid hittar man nåt. På min som hade en läkt senskada från galopptiden kunde jag sitta timmar och känna på benen de första åren......:cool: (Sen kunde jag koppla av och den märktes aldrig av heller.)

Mimus: Nej jag förstår att du inte kan räkna med att få igång honom som förrut, men sen vet man aldrig. Jag trodde det läkte bättre på yngre hästar men hörde nyligen av en kunnig tjej att det kan läka lika bra på äldre. Så man vet aldrig.
Hur länge ska han ha liten hage? Jag skulle dra ut på det så länge som möjligt, helst tills det var varmt och sommar och hästarna är lite lata. :cool:

Tror dom får den bästa vård i alla fall, båda:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Usch vad jobbigt! :(
Min häst är också skadad en hovböld som inte vill ge sig så just nu är det boxen som gäller:cry:

Usch vad jobbigt! :(
Min häst är också skadad en hovböld som inte vill ge sig så just nu är det boxen som gäller:cry:

Ja, det är jobbigt, men man får försöka så gott man kan.
Hoppas att du kommer på ett sätt att skydda hoven och att det fryser på så du i alla fall kan promenera din häst.

Mimus: Nej jag förstår att du inte kan räkna med att få igång honom som förrut, men sen vet man aldrig. Jag trodde det läkte bättre på yngre hästar men hörde nyligen av en kunnig tjej att det kan läka lika bra på äldre. Så man vet aldrig.
Hur länge ska han ha liten hage? Jag skulle dra ut på det så länge som möjligt, helst tills det var varmt och sommar och hästarna är lite lata. :cool:

Tror dom får den bästa vård i alla fall, båda:bow:

Nja säger jag, äldre hästar tror man väl läker något sämre mest pga att blodcirkulationen skulle vara något sämre, och på senor är det mer kompliserat iom att det inte är något större blodflöde där generellt.
Men visst kan det läka ihop lika bra på en äldre som på en yngre, nackdelen på en äldre häst är dock återfallspreventionen.
Elasticiteten bedöms som svårare att få tillbaka, och därför är återfallsrisken procentuellt MYCKET högre på en äldre häst.

Det betyder att just själva hagvistelsen och okontrollerad rörelse är det största hotet.
Hage blir det inte förrns han är i kondition som innan, går att rida ordentligt i alla gångarter..:crazy:

Men jag önskar av hela mitt hjärta att han kommer att kunna gå i hage typ 20*20 när gräset kommer nu i vår, om vi klarar oss lika bra som hittills.
Sedan får man väl se.

Sedan är inte sommaren i sig något problem här, för vi har rätt mycket insekter och mina står inne både på dagen och på natten när det är som värst, ute några timmar mellan 04-09..

Klarar vi oss så långt så är den stora prövningen nästa höst, när leran kommer......

Bästa vård.:)

Ja, man gör så gott man kan utefter de förutsättningarna man har.

Ja jag lider med dig.

Du kämpar på bra.

Så var det dags för nästa åb tid.

På onsdag em är nästa milstolpe och jag hoppas på positivit besked, men förbereder mig mentalt på att det lika gärna kan bli tvärtom.

Allt flyter fortfarande på bra, men i lördags studsade han till när jag red och slog i framskon på skadade benet så 3 sömmar gick av. Det var ju 5 veckor sedan han skoddes och sömmarna var slitna men jag blev ju helnojjig.
Det verkar i alla fall inte vara någon fara.

Det som jag tycker är lite märkligt är att vissa dagar är han mera tjock i benet och vissa dagar inte alls..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka