Tapetklösande katt.

Lilla

Trådstartare
Har en nioårig honkatt som har börjat klösa sönder tapeter. Hon har klöst i mattor och så förr men aldrig i tapeterna. Går det att få henne att sluta? Varför har hon börjat nu?
 
Sv: Tapetklösande katt.

Hon kanske inte har tänkt på att klorna får fäste förut! Och jag säger som vanligt, och kommer antagligen att få mothugg av dom som tycker att jag är grym -som vanligt! Men det enda som hjälper är att tala om att du bestämmer. Lika lite som småbarn fattar katter att tapeter är fina och dyra. Då du tar henne på bar gärning så nöj dig inte med att hon slutar då du säger fy, utan fånga in missen och spring tillbaks till brottsplatsen med henne. Om du håller en hand under baken -inte bakbenen, och en framtill och trycker henne hårt mot dig så kommer hon inte loss. Tala i morrande tonläge om vad du tycker om otyget och släpp sedan. Gör hon om det ändå så försök med ett längre strafftal som låter grrrrmoooooorrrr djupt nedifrån magen som om du vore en arg katt. Sedan ska hon ha extra mycket uppmärksamhet, goa ord och kel så att hon ändå känner att hon är älskad. Lycka till!
 
Sv: Tapetklösande katt.

Och jag anser att katten inte kommer fatta ett uns om du skall springa efter den för att visa den väggen...Du måste agera direkt för att katten skall förstå vad du menar.

Först och främst, se till att katten faktiskt har "godkända" saker att klösa på som sitter väl åtkomliga, så att den kan få ut sitt klösbehov. Angående just väggen så skulle jag vara mycket uppmärksam på katten och försöka vara närvarande några gånger när du ser att den tänker börja klösa. Direkt när du märker att den tänker börja, säg ett bestämt nej och ex använd sprayflaska för att förstärka det negativa om den struntar i dig och rösten. De flesta katter brukar lära sig snabbt, och tar du tag i problemet direkt när du ser att den tänker börja klösa och fortsätter så några gånger, så brukar de lägga av ganska så snart.
 
Sv: Tapetklösande katt.

Det Skjøldur skriver är för mej ren djäkla bulls**t!! Hur fasen skulle en katt förstå den behandlingen?!

Mitt tips är att du köper en plastficka, tejpar dubbelhäftande tejp på den och sätter upp den där katten vill klösa. (Försök få det att synas så lite som möjligt! Katten skall helst inte "se någon skillnad.)
Dubbelhäftande tejp = klibbigt på tassarna = obehagligt men ofarligt för katten!

Se sedan även till att katten har ett bra klös-träd där den vill och kan klösa. (Köp även gärna valeriana på hälsokosten och droppa där du vill att katten skall klösa. Många katter älskar doften!)

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 861
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 243
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 093
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 778
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp