Få katten att tåla pälsvård

Det var det jag trodde. Vet inte om jag törs prova den. Men hon har ju inte så mycket täckhår så kanske det går ändå?
Jag tänker generellt att det är en väldigt hård och rätt invasiv borste som sliter, så om det är en katt eller hund som inte är bekväm med lugg i pälsen är det kanske inte det snällaste att börja träna med.
Prova kan du naturligtvis alltid, men på en känslig kat skulle jag nog arbeta med typ karda eller kam först. Alternativt en svinhårsborste eller en sådan där "detangler" man anänder på små barn. :)

Wille

Trådstartare
Jag tänker generellt att det är en väldigt hård och rätt invasiv borste som sliter, så om det är en katt eller hund som inte är bekväm med lugg i pälsen är det kanske inte det snällaste att börja träna med.
Prova kan du naturligtvis alltid, men på en känslig kat skulle jag nog arbeta med typ karda eller kam först. Alternativt en svinhårsborste eller en sådan där "detangler" man anänder på små barn. :)
Du har nog rätt. Och katterna gillar inte att luggas.

Kam och karda har jag ju redan men upplever att kardan inte riktigt tar sig igenom Linas tjocka päls.

Jag har börjat prova att träna dem med godis. Hoppas på att de gör kopplingen att de får godis för att de står ut med att jag tar på dem eller borstar.

Wille

Trådstartare
Jag tränade in av- och på knapp för att lyckas borsta min förra katt. Avknappen var i vårat fall att hon gick undan från borste och påknappen var att hon duttade med nosen på borsten. Det gick ganska fort att träna in men det var ju viktigt att aldrig forcera något.
Hur tränar man in sånt och vad är syftet?

Hur tränar man in sånt och vad är syftet?
Frivillig hantering
Nu tog jag bara första bästa googleresultat men googlar du frivillig hantering så får du upp mycket filmer. I den här länken ska hunden titta på något för att signalera att det är okej att börja. Jag tycker personligen det är lättare att använda sig av något som kommer naturligt för djuret. Syftet är att ge djuret kontroll över situationen och själv kunna avgöra när den vill det obehagliga och när den vill pausa.

Wille

Trådstartare
Frivillig hantering
Nu tog jag bara första bästa googleresultat men googlar du frivillig hantering så får du upp mycket filmer. I den här länken ska hunden titta på något för att signalera att det är okej att börja. Jag tycker personligen det är lättare att använda sig av något som kommer naturligt för djuret. Syftet är att ge djuret kontroll över situationen och själv kunna avgöra när den vill det obehagliga och när den vill pausa.
Låter otroligt att man skulle kunna lära in sånt till en katt (eller hund). Men ska kolla på det.

Låter otroligt att man skulle kunna lära in sånt till en katt (eller hund). Men ska kolla på det.

Metoderna är framtagna för att kunna genomföra vård av tex de stora kattdjuren på ett säkrare sätt, och är det absolut mest effektiva sättet att i längden få göra "invasiva" saker. :) Man kan titta på tex "klickerveterinären" som jobbar mycket med att få behandlingsskygga hästar med på noterna.

Jag har inte själv använt det för just vård som katterna själva inte vill (än), mina katter har alltid uppskattat eller i värsta fall accepterat det jag behövt göra, men skulle jag stöta på problem är det det första jag skulle testa!

Wille

Trådstartare
Metoderna är framtagna för att kunna genomföra vård av tex de stora kattdjuren på ett säkrare sätt, och är det absolut mest effektiva sättet att i längden få göra "invasiva" saker. :) Man kan titta på tex "klickerveterinären" som jobbar mycket med att få behandlingsskygga hästar med på noterna.

Jag har inte själv använt det för just vård som katterna själva inte vill (än), mina katter har alltid uppskattat eller i värsta fall accepterat det jag behövt göra, men skulle jag stöta på problem är det det första jag skulle testa!
Det låter bra. Båda mina behöver nog tränas på detta.

Precis. Det gäller att sluta medans katten fortfarande accepterar (obs, behöver absolut inte betyda att de gillar det, eller att man inte behöver använda visst tvång) behandlingen. Är det 2 drag med kammen så är det. Det är så himla lätt att tänka "det går bra nu, bara en tova till" och så har man en helt vansinnig katt som absolut inte tänker gå med på det fler gånger.

Ja, så gör jag.

I början kanske det är att sitta i famnen en minut och bli gosad med medans kammen ligger bredvid.

Nu är vi uppe i cirka 15 minuters tov-borst, och mer behövs inte för vår katt. Hon kommer aldrig gilla regelbunden pälsvård, men en kvart i månaden kan vi enas om som kompromiss.

Har furminator till min långhåriga kastrat (De får nog sämre päls av det) och det har varit räddningen. Tar ur underull på ett magiskt sätt. Gäller bara att börja innan tovorna kommer. Slutar alltid innan han blir för sur.

Jag har startknapp på flera moment för min häst (bland annat täckespåtagning lös i hagen), det är ganska lätt att lära in när man väl kommit på hur just den individen signalerar ja och nej, för det kan variera.

Du kan nog lära även en guldfisk en startknapp, det är ganska grundläggning betingning.

Men: ju mer djuret ogillar det du vill göra, ju svårare kommer det bli. Det kan hända att svaret är nej, nej, nej, aldrig. Pushar du då och gör det ändå skadar du förtroendet som djuret har till dig.

I en sån situation tycker jag att man istället ska byta till att vänja djuret vid att händelsen är otäck, men går att stå ut med, för nu har matte bestämt att vi ska göra så. Och så får man jobba med små små steg under tröskeln, extremt korta pass, tills djurets tolerans för aktiviteten ökar.

Liknande trådar

• Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
808
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle...
Svar
6
· Visningar
3 555
Senast: ponilover
·
Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: MayDay
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 247
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar