Tapetsera på tretex?

Nordthor

Trådstartare
Någon här som lyckats tapetsera på tretex (de där porösa skivorna som ingen längre verkar använda och alla på moderna byggforum hatar)? Uppenbarligen går det, jag har nämligen precis rivit ned tapeter i ett rum klätt med tretex. Ni med erfarenhet, kan ni inte berätta hur ni gick till väga? Jag är inte intresserad av att ersätta skivorna med gips (än) :angel:.
 
Jag har tapetserat ovanpå på en gammal tunn papperstapet som satt på tretex. Inte direkt på tretexen men näst intill alltså.
Strök allt med relativt flödigt med tapetklister en gång först. För att få ett lager som hindrade att skivorna suger vattnet ur det klister man ska sätta tapeterna med sen så det inte fäster och kan torka på rätt sätt. Sen bara tapetsera vanligt, som jag skulle gjort annars.
Kanske två omgångar med tapetklister om det är helt ren tretex? Borde vara lätt att märka hur den suger.
 
Rev bort tapet i sovrummet som satt på tretex. Den satt som berget på de flesta ställen, nån billig tapet från 80-talet. Vi satte renoveringatapet över allting för att slippa spackla ojämnheter, det gick utmärkt. :)
 
Jag har tapetserat ovanpå på en gammal tunn papperstapet som satt på tretex. Inte direkt på tretexen men näst intill alltså.
Strök allt med relativt flödigt med tapetklister en gång först. För att få ett lager som hindrade att skivorna suger vattnet ur det klister man ska sätta tapeterna med sen så det inte fäster och kan torka på rätt sätt. Sen bara tapetsera vanligt, som jag skulle gjort annars.
Kanske två omgångar med tapetklister om det är helt ren tretex? Borde vara lätt att märka hur den suger.
Vi satte reparationstapet över och spacklade skarvarna men det är inte 100%igt resultat ändå. Väggarna blir aldrig riktigt lika släta som gipsat men det fungerar! (Ett jäkla jobb att byta till gips om man ska ta bort dom:wtf:) Vi gör om alla ytskikt i huset för andra gången nu och denna vändan så sätter vi reparationsgips över och flyttar ut alla kontakter och byter dom samtidigt. Mer jobb, men blir snyggare slutresultat.
 
Inga problem att tapetsera med en lite kraftigare tapet. Jag köpte en Borås-tapet. Det blev lika bra resultat som att tapetsera på en gipsskiva :up:
För att vara säker på att tretexen inte skulle dra åt sig allt lim så för-limmade jag väggen en gång ;)
 
Vi satte reparationstapet över och spacklade skarvarna men det är inte 100%igt resultat ändå. Väggarna blir aldrig riktigt lika släta som gipsat men det fungerar! (Ett jäkla jobb att byta till gips om man ska ta bort dom:wtf:) Vi gör om alla ytskikt i huset för andra gången nu och denna vändan så sätter vi reparationsgips över och flyttar ut alla kontakter och byter dom samtidigt. Mer jobb, men blir snyggare slutresultat.

Vad spacklade ni med för spackel?
 
Jag tapetserade direkt på tretexen. Det gick bra men man fick använda lite extra klister. Jag använde en non woven tapet och la klistret på tapeten. Ska man klistra väggen i förväg misstänker jag att det blir svårare.
 
Någon här som lyckats tapetsera på tretex (de där porösa skivorna som ingen längre verkar använda och alla på moderna byggforum hatar)? Uppenbarligen går det, jag har nämligen precis rivit ned tapeter i ett rum klätt med tretex. Ni med erfarenhet, kan ni inte berätta hur ni gick till väga? Jag är inte intresserad av att ersätta skivorna med gips (än) :angel:.
Gammal tråd, men hur gick det och blev ni nöjda?
Ska nämligen göra samma sak i höst, men har en strukturtapet på tretexen som jag tror jag måste ta bort först.
 
Gammal tråd, men hur gick det och blev ni nöjda?
Ska nämligen göra samma sak i höst, men har en strukturtapet på tretexen som jag tror jag måste ta bort först.
Jag tapetserade på tretexen! Rev loss de gamla tapeterna sedan (har jag för mig) att jag "målade" över med ett lager tapetklister för våtrum. När det torkat körde jag samma klister, renoveringstapet och sedan vanlig väggfärg. Det blev bra. Sitter kvar än så länge 👍
 
Före.
 

Bifogade filer

  • 20180306_160943.jpg
    20180306_160943.jpg
    127,7 KB · Visningar: 71

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 504
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
Kropp & Själ .. med hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Är det någon här på Buke som drabbas av det ibland? Jag har för mig att jag skrev en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 638
Senast: Milosari
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 810
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp