Tappa tänder 3 år??

Sv: Tappa tänder 3 år??

Ja.

Jag hade tdl. ute till hästen i våras (han är 4år) och häll på att fälla.

Vet du vilka tänder?? När ska framtänderna tappas? Blev lite orolig för en hingst på 3 år. Han hade en lös framtand... :confused:

Framtänderna i över och underkäke tappas vid 3, sedan tappas sidotänderna och mellan 4 och 5 kindtänderna.

Så här såg min ut i munnen när han skulle byta vid 3. http://www.pixbox.se/pic_show_id8117150.html
vi fick ta kliniken till hjälp till slut då de i underkäken vägrade lossna.

Tack för ett bra svar! :) Då är det rätt!! Jag såg nämligen tanden hänga lös och blev orolig att han hade slagit i den.
(Sen kom jag på han kanske ska tappa..)

Din va inte så fin i munnen... :o

Hästen fäller inte alla framtänder på samma gång eller ens samma år. Man brukar säga att mittersta (I1) fälls vid 2,5 års ålder, tvåorna inifrån räknat (I2) vid 3,5 och sedan de yttersta (I3) vid 4,5.

Kindtänderna fälls även de vid olika åldrar med start vid ungefär 2,5 års ålder.

Om TS´s häst har slagit av en mjölktand eller om det är en normal tandväxling beror alltså på vilken framtand det rör sig om.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 115
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 266
Senast: Tiger tok
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Malva1978
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka