Tappar frambenen i hoppningen...

Favina

Trådstartare
Vid löshoppning så tappar hästen frambenen, så dom blir hängande, även lite vid hoppning uppsutten.

Finns det något man kan göra åt det? I löshoppningen, kan man ha studs först och sedan 1 galoppsprång räcke och sedan 1-2 galoppsprång oxer?

Hästen är 3 år kan tilläggas.

Tacksam för all hjälp och tips!:bow:

Sv: Tappar frambenen i hoppningen...

Många unghästar gör så, alla har inte superteknik från början. De behöver komma på hur de ska göra. Många fullblod hoppar tyvärr så först, tex, (dock absolut inte alla,) Så småningom kommer de på mer och mer hur de ska göra, när de insett vad de ska göra och börjar tänka själva runt hoppningen, dvs de är intresserade och vill lösa en uppgift.

Det finns övningar för att lära dem få upp frambenen, med studs tex, men en så ung häst tycker jag själv ska få komma underfund med hoppningen och även tekniken eller i alla fall få en chans att göra det. Men det kan det kanske finnas olika syn på.
Lätta övningar, i vilket fall som helst, som stärker självförtroendet och får hästen intresserad.

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 367
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka