tappar motivationen mer och mer

LIICHOO

Trådstartare
Hej!
Jag har hållit på med hästar enda sedan jag var 7år, och haft egen häst sedan 2006. Med min nuvarande ponny tränar och tävlar jag med, eller åtminstone gjorde jag det förut..
Jag har tappat motivationen något enormt!! Det började i slutet av 2010 då jag lät min ponny ha vintervila eftersom vi håller igång hela året. I vanliga fall brukar jag längta tillbaka till stallet och ridningen men nej, denna gången blev jag borta en månad (istället för ca 2v) för att jag själv verkligen inte pallade med stallet. Jag hade känt på mig detta under senaste halvåret.

Är i stallet nästan varje dag men rider inte alls lika mycket som förut! En stoor anledning till detta är den hemska vintern som aldrig tar slut. Det är svinkallt, hårt och inget underlag funkar, dessutom har vi inget ridhus.

Nästan varje dag funderar jag på vad jag egentligen vill med stallet, för detta är ett stort problem som jag inte vet hur länge det kommer vara. Jag har tankar om att sälja min ponny, väldigt sorgligt, och sådant som mina vänner aldrig trodde om mig.

Allra helst vill jag behålla henne såklart och tävla vidare (dressyr) men dock har jag andra mål i livet. Jag ska ej ha storhäst (detta är mitt sista år på ponny), jobba och spara pengar, resa utomlands och plugga och ev. stanna utanför sverige. så hästar är inget jag vill hålla på med sedan.
Vill inte att min häst ska behöva vila varje dag och inte få det hon förtjänar. Kan knappt ge henne den kärleken hon behöver.
Samtidigt så vet jag att det blir mycket lättare efter vintern men hur ska jag orka stå ut?

Nu blev det en väldigt lång text men har fortfarande såå mycket mer att säga och jag hoppas att någon orkade läsa detta. Behöver verkligen hjälp! Då menar jag inte nån kurator eller så utan bara någon kunnig som kan få mig att hitta mig själv igen, få mig att veta vad jag vill. För har absolut ingen j'kla aning just nu, mår inte bra av det.
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Denna vintern tar nog kål på många av oss, även de med tillgång till ridhus. Min häst fick sin vila när vägarna blev isgata och nu är jag sjuk (inne på 4veckans vila för hästen). Även om jag kanske inte orkar att rida ordentligt i dagsläget så vet jag med mig att det blir lättare när våren kommer och underlaget blir bra igen och då vill jag inte hålla på att sätta igång hästen, då vill jag tuta och köra direkt.

Så jag går på ren envishet, med alla medel möjliga vill jag sätta igång hästen för åh, vad jag ska fira när våren är här! Jag har hört mig för om medryttare men att sätta upp en nybörjare på ett häst under igångsättning är inte aktuellt. och de andra ryttarna har fullt upp med sina egna djur. Kolla om du kan få tag på en medryttare/skötare under en period, någon som kan hjälpa till med igångsättning eller mockning. Någon som kan avlasta dig lite.

Min mamma har sagt en klok sak, man ska under inga omständigheter ta beslut under vintern varesig de är stora eller små. Vintern är en förbannelse :mad:
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Skönt med någon som svarar :)
Jag har en medryttare som rider två gånger i veckan. Ändå har jag ingen ork eller lust att ens åka till stallet resten av dagarna. Vill hem innan jag ens kommit ut. Allt detta hänger dock ihop med fler saker, då menar jag längtan efter pojkvän, fester, vänner och resor som man knappt hinner med pga. hästen. Dessa saker går före hästen nu vilket inte är så bra i längden, då undrar jag varför jag skaffade häst, även om jag är envis, målinriktad och ambitiös i min sport, eller iaf Var.

Jag tycker att ska man hålla på och tävla osv så ska man brinna för det man gör och saken är den att.. det gör jag inte längre..
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Samtidigt så vet jag att det blir mycket lättare efter vintern men hur ska jag orka stå ut?
Hinner inte svara på hela inlägget, men som du säger kommer det nog att kännas mycket lättare när vintern tar slut. Det är svårt att sälja hästar i dagsläget och jag tror inte att du kommer bli av med din häst inom en månad, och längre tid än så tar det nog inte innan snön är borta :)
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Livet har olika faser. Övergången från ett sätt att leva till ett annat är alltid svår även om man själv egentligen vill. Vad jag förstår så är du ännu ung och det kommer många fler tillfällen här i livet där man får prioritera om, antingen av vilja eller av tvång. Att ha häst är inte som vilken hobby som helst. Det är ett levande djur som kräver mycket arbete OCH är dyrt. Gå på din känsla - vill du inte mer så vill du inte, så enkelt är det. Det som är svårt är att gå från känsla till handling. Du känner ju stort ansvar för din ponny och inser att just nu är du kanske inte den bästa att ta hand om honom. Då återstår sälja eller låna ut. Bestäm dig och jobba mot en lösning.
Jag känner många (inkl mig själv) som la ner all tid och alla pengar på min häst. Sedan kom en period i livet där hästen helt enkelt inte fick plats varken vilja, tid eller pengamässigt. Men när allt stabiliserat sig med jobb, man, barn etc vaknade längtan igen och idag bor vi på en liten gård med hästar. Så att du just nu inte får ihop det behöver inte betyda att du för tid och evighet kommer att vara utan häst. Eller så kommer det inte tillbaka och då är det också ok.
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

*KL*

Jag kan skriva under det som Sickan skriver. Jag är 49 år och vet även jag att livet har sina faser, jag har haft många faser i mitt liv.
Du verkar ha ledsnat på riktigt - du är nog i slutet på en "hästfas" just nu och vill något annat med ditt liv. Det ska du inte vara ledsen för! :) Det visar bara att du växer som människa och vill vidga dina vyer.

Det som är ditt ansvar just nu är att fixa en bra lösning åt hästen på ett eller annat sätt, sen går du vidare.

Lycka till! :bump:
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Tack så hemskt mycket för era snabba svar! Tur det finns bukefalos :)
Behövde lite någon som "sa till mig vad jag ska göra" eftersom jag är helt lost själv. Tror jag kommer må mycket bättre om jag säljer henne iaf (snyft och tår i ögat av bara tanken...), eftersom jag ändå bara har ett år kvar, och inte ens ett Helt år då mycket försvinner om jag ska hålla på och vela. Kan vara bra också att sätta ut annons tidigt. Grejen, är att jag inte vill att det ska sluta på det här sättet, men samtidigt kan jag redan nu säga att jag lärt mig otroligt mycket av att ha häst, framförallt om mig själv och om mina kommande val i livet. Var nämligen helt störtsäker på att jag skulle hålla på med hästar hela livet. Men tänker inte säga "man lär sig utav sina misstag" utan, "man lär sig av sina upplevelser och val i livet".

:)
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

*kl
Men kan du inte höra av din medryttare vill ha ponnyn på foder eventuellt köpa? eller ha på foder tills du får ponnyn såld?
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Självklart kan du sälja din ponny med gott samvete om du tröttnat:). Precis som de andra säger har allt sin tid. Jag är typen som inte kan leva utan att andas häst varje dag, men jag förstår de som inte orkar med det. Jag har två hästar i skilda stall och kör mellan dom. Hästen som är igång står på en anläggning utan ridhus, men jag har satt igång henne nu under vintern efter att hon vilat ett år. Så jag är ju så sjukt motiverad att det är löjligt just nu. Är galet roligt att äntligen få rida sin egen häst igen! Och det är ju det som är meningen med hästarna-det är att man ska må bra av det och inte känna att det är jobbigt! Så sälj ponnyn och njut av de andra delarna av ditt liv istället:)!
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Du har kloka tankar som kommer att föra dig långt i livet. Däremot behöver du inte se det som "att sluta på det här sättet". Du gör bara en omprioritering just nu. Hur det än går så har det inte varit utkastad tid utan en erfarenhet som har fått dig att växa. Att upptäcka saker om sig själv, t ex märker att man faktiskt inte tycker som man trodde, är det som gör livet spännande.
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Jag har slälv haft oerhört lite motivation den senaste tiden. Varit i stallet varje dag, men inte orkat träna och nu den senaste vaeckan har jag inte varit i stallet alls och då mår jag ännu sämre. Men nu kan inte min mamma gå alls så jag har fått hjälpa henne en del och en massa annat. Känns så segt allting. förseningar overallt, måste åka pendel och buss till stallet, har ingen bil. Men jag är inte redo att sälja nån av hästarna ännu, har en tro på livet ändå att det kommer att bli bättre snart och att jag kommer att komma igån med träningen och känna motivation. Det går ju ingen nöd på hästarna, de går på lösdrift och den ena har varit alvarligt skadad och den andra skulle behöva mer motion och stimulans, men han verkar trivas med livet ändå, fast jag själv har mått piss.
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Okej jag förstår, kan inte säga mer än hoppas att det blir bättre!
Själv måste jag också åka buss ca en 10-15min, sen gå eller cykla en låång grusväg som tar dubbelt så lång tid. (bussen går inte ända fram). Sen samma väg tillbaka så du har nästan lika mkt restid som du är i stallet. Sedan hatar jag att låta min häst vila, får sjukt dåligt samvete eftersom jag i vanliga fall är väldigt noga med att hålla igång hästen. Idag fick jag fråga min kompis om hon kunde rida henne "/
Min häst går dock inte på lösdrift och har aldrig varit skadad så vill inte riskera skador eller att hon tappar allt för mycket muskler tack vare mig själv..

Nej ush! hatar att jag måste hämta inspiration ifrån bloggar varje dag innan jag åker ut till hästen för att kunna stå ut :s
Och juste, ett till "problem" när vi ändå håller på. Våran förra ponny vi sålde hamnade heelt fel och t.o.m. genom rättegång var vi tvungna att KÖPA tillbaka honom för likamycket pengar som vi sålde han för (helt oskyldiga), för att sedan se hur han bara blev sämre och sedan avliva. Så vi är väldigt försiktiga med hästaffärer nu.
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Jag höll på med hästar till jag var ca 17, sen funkade det inte till jag var... hrm... 28-29? Typ iaf. Jag pluggade, jobbade, flyttade och grejade runt. Det hade aldrig funkat. Men hästarna fanns kvar i mitt hjärta och nu, 31 år ung, har jag en häst i min ägo sen ett par år.
Nu kan jag inte förstå hur jag överlevde utan häst men om jag tänker till så var det inte möjligt just då. Jag hade annat att göra. Nu har jag en pålla som betyder SÅ mycket för mig och ger massa extra livskvalité.
Livet är långt, man hinner ångra sig, ändra sig och göra olika saker. Lycka till med allt :D
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Hej, jag ville bara komma med en min historia, som var att sluta med hästarna. Jag höll på med hästar under barndomen (ungefär mellan 9 och 14), sedan slutade jag tvärt och såg inte tillbaka på många många år.

Jag har jobbat, pluggat, pluggat spanska i venezuela, backpackat i stora delar av asien och fokuserat på helt andra saker än hästar och ridning i över tio år. Har levt ett helt annat liv, och flängt runt massor. Nu har jag kommit tillbaka till hästlivet och fick först ångest över hur mycket tid och pengar jag slösat på annat, och hur mycket erfarenhet jag aldrig kommer att ha, men å andra sidan kommer jag att kunna - helhjärtat - lägga ner all min tid och energi på detta nu. Och jag älskar det! Varje dag som jag får dra på mig ridbyxorna är jag glad! Och är det inte så det ska kännas? :) Och du kan ju känna så igen! Se till att ge dig själv lite andrum om du behöver det bara.

Jag vill inte säga varken bu eller bä, för det negativa för mig är att jag aldrig kommer att bli tagen riktigt på allvar eftersom att jag brister så mkt i erfarenhet, men jag kommer att ha väldigt roligt!

Det enda jag vill säga till dig är: man lever bara en gång och gör det mesta du kan av ditt liv! Ångra inget! Om du verkligen vill resa och bo utomlands, så se till att göra det! Så att du inte ångrar dig sen.

Du kan ju alltid komma tillbaka till hästarna sen, för du KOMMER ju att komma tillbaka ;)

Ut och lev! :)
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Jag höll på med hästar till jag var ca 17, sen funkade det inte till jag var... hrm... 28-29? Typ iaf. Jag pluggade, jobbade, flyttade och grejade runt. Det hade aldrig funkat. Men hästarna fanns kvar i mitt hjärta och nu, 31 år ung, har jag en häst i min ägo sen ett par år.
Nu kan jag inte förstå hur jag överlevde utan häst men om jag tänker till så var det inte möjligt just då. Jag hade annat att göra. Nu har jag en pålla som betyder SÅ mycket för mig och ger massa extra livskvalité.
Livet är långt, man hinner ångra sig, ändra sig och göra olika saker. Lycka till med allt :D

Vad roligt att höra en liknande historia! Jag har hittat tillbaka som 27-åring. Hur långt gick det mellan det att du kom tillbaka till ridningen till det att du skaffade egen? Grattis till att ha hittat tillbaka! Visst är det underbart! :)
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Jag har slälv haft oerhört lite motivation den senaste tiden. Varit i stallet varje dag, men inte orkat träna och nu den senaste vaeckan har jag inte varit i stallet alls och då mår jag ännu sämre. Men nu kan inte min mamma gå alls så jag har fått hjälpa henne en del och en massa annat. Känns så segt allting. förseningar overallt, måste åka pendel och buss till stallet, har ingen bil. Men jag är inte redo att sälja nån av hästarna ännu, har en tro på livet ändå att det kommer att bli bättre snart och att jag kommer att komma igån med träningen och känna motivation. Det går ju ingen nöd på hästarna, de går på lösdrift och den ena har varit alvarligt skadad och den andra skulle behöva mer motion och stimulans, men han verkar trivas med livet ändå, fast jag själv har mått piss.

Åh, det känns som du behöver lite andrum! Kan du inte ta in en medryttare som kan hjälpa dig lite så att du får andas ut, pausa och komma tillbaka med nya krafter? Någon som kan låna hästarna ett tag? Eller liknande? Glöm inte bort dig själv och ditt eget mående, det är viktigt!
 
Sv: tappar motivationen mer och mer

Ha ha, jag slog till och köpte en häst direkt. En problemhäst :D Men det var SÅ rätt. Läste på om nya foder och saker man glömt. Som inpassning av bett och sånt. Läste på väldigt mycket när jag tänker efter. Hade en foderhäst som min egen under många år innan jag slutade så det kändes inte som en SÅ stor grej att köpa häst. Och det var liksom det där med egen häst jag ville åt. Rida på ridskola, medryttarhäst ell. dylikt var aldrig aktuellt. Hade ridit en gång sen jag slutade innan jag började provrida. Så här var det snabba ryck.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 780
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp