Tappar respekt vid lastning

A

anni0001

Tränade lite på marken igår, lite koncentrationsträning (unghäst). Ledde honom i repgrimma på gårdsplan och krävde lite koncentration och flyttade på lite kroppsdelar. Men jag begriper mig inte på denna häst!! När jag hanterar honom på det viset, då e han som en väluppfostrad hund. Jag hade longerlina på honom och gick kanske tre meter framför honom med slak lina, han följde mig i varje sväng, stannade när jag stannade och backade på röstkommando. Kunde tom få honom att "stanna kvar" och så gick jag fulla linan ifrån honom med höjda händer och när jag sen sänkte dem och smackade så kom han ända fram till mig.
Han flyttar sig undan mig hela tiden och tuggar, slickar, gäspar, sänker huvudet osv.

Men.

När vi ex ska lasta. Då har han NOLL respekt helt plötsligt! Vet inte hur många gånger han sprungit rakt över mig, struntar i ALLA kommandon och flyttar sig inte ens trots att hela jag trycker på honom.

Han blir ju inte stissig vid lastning utan bara rent ut sagt TJURIG och står mest bara stilla; och går han upp på rampen eller förbi den så mejjar han ned oss trots viftande piskor osv.

Varför slutar han lyssna?? Varför respekterar han mig inte vid lastning?
Hur tränar jag ytterligare?
Gå vi ut å går så är han uppmärksam och koncentrerad o lyssnar.
Lastar vi så lyssnar han inte alls. Jag kan trycka hur mkt som helst på honom utan att han rör sig ur fläcken från att dagen innan flyttat för bara en blick eller en höjd hand.

Förslag ??
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Men.

När vi ex ska lasta. Då har han NOLL respekt helt plötsligt! Vet inte hur många gånger han sprungit rakt över mig, struntar i ALLA kommandon och flyttar sig inte ens trots att hela jag trycker på honom.

Han blir ju inte stissig vid lastning utan bara rent ut sagt TJURIG och står mest bara stilla; och går han upp på rampen eller förbi den så mejjar han ned oss trots viftande piskor osv.

Varför slutar han lyssna?? Varför respekterar han mig inte vid lastning?
Hur tränar jag ytterligare?
Gå vi ut å går så är han uppmärksam och koncentrerad o lyssnar.
Lastar vi så lyssnar han inte alls. Jag kan trycka hur mkt som helst på honom utan att han rör sig ur fläcken från att dagen innan flyttat för bara en blick eller en höjd hand.

Förslag ??

Därför att han är räddare för trailern än han är för dig. Så enkelt är det : )

Läs lastningstrådarna här på forumet, finns millioner, så får du tips.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Det är inte själva lastmomentet vi behöver hjälp med; han går in efter bara ett litet tag så "rätt" metod har vi hittat.

Jag behöver tips om hur jag ska jobba med att vinna hans respekt även vid andra situationer än "hemma på stallplan" och på ridbanan.

Samma sak när vi ska duscha; då kan han oxå "springa" över mig.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Det är inte själva lastmomentet vi behöver hjälp med; han går in efter bara ett litet tag så "rätt" metod har vi hittat.

Jag behöver tips om hur jag ska jobba med att vinna hans respekt även vid andra situationer än "hemma på stallplan" och på ridbanan.

Samma sak när vi ska duscha; då kan han oxå "springa" över mig.

Men det handlar ju inte om respekt, det handlar om att hästen tycker trailern är obehaglig och då är det bättre att den springer över dig, för obehaget inför trailern väger tyngre för den. Det handlar om att få hästen trygg med trailern, och det får du via träning och att den lär sig känna sig trygg med trailern.

det du läser som "tjurighet" är rädsla och obehag. Hästar svarar ofta så när det blir för mycket, dvs de fryser fast och går in i sig själva.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Det är väl trycket som är problemet.

Du trycker för hårt och då går han emot. Vid lastningen kommer trycket för det första från transporten, och av döma av hans reaktion går du inte tillräckligt långsamt fram där. Trycket blir för stort och han går emot/mejar ner.

Är väl äldsta problemet i historien? Hade för mig att du var duktig på detta med hästhantering? Iaf att du sagt att du har mycket erfarenhet...

Att säga att en häst är "bara tjurig" vid lastning är bara dumt. Varför skulle han plötsligt bestämma sig för att jävlas? Hästar reagerar, de resonerar inte.
Av någon anledning är han osäker på om han törs gå på transporten och han får inte det stöd han behöver från dig.
Utgå från att han är rädd istället, och jobba därifrån, så går det säkert bra.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Det är inte själva lastmomentet vi behöver hjälp med; han går in efter bara ett litet tag så "rätt" metod har vi hittat.

Jag behöver tips om hur jag ska jobba med att vinna hans respekt även vid andra situationer än "hemma på stallplan" och på ridbanan.

Samma sak när vi ska duscha; då kan han oxå "springa" över mig.

Hur kan du säga att det inte är lastningsmomentet som är problemet, när du säger att han springer över dig vid lastning?? :confused::confused:
Det ÄR ju just det momentet som är problemet. Och andra moment där, som mackan så klokt skriver, obehaget för "saken" väger tyngre än respekten för dig.

Är väl inte kärnfysik precis?

Min unghäst är otroligt respektfull och känslig för mina signaler, lydig och arbetsvillig. Men kommer det något som skrämmer honom så mejar han (nästan) ner mig än så länge. Han har inte tillräckligt med vana med otäcka grejer, han är ung, hur kan man vänta sig att han ska kunna kontrollera sig då?
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Det är ju inte bara o knäppa med fingrarna så blir det bra...
Antagligen är han rädd för transporten för varför skulle han annars springa emot piskor... Sen anser ju jag att man ska kunna lasta sin häst med grimma och grimskaft, behöver man något mer så måste man jobba med hästen.

Bara för att ni har en bra kommunikation när hästen är trygg så behöver det inte betyda att han litar på dig i otrygga situationer. Där behöver du stöjda honom och ffa träna i otrygga situationer. Till o börja med kan ni träna på att kliva upp på saker sedan att gå under en presenning eller vad som. Lär honom att följa dig även om det kanske inte känns helt 100. Men då är det ju väldigt viktigt att du visar respekt för honom och låter han tänka.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Det där låter som min häst.

Det jag har fått göra är att plocka isär momenten vill du att han inte ska springa över dig vid tex rampen träna på just det, skit i lastningen. Få honom att vara trygg där. Sedan måste man själv få in tänket att han inte får röra din "comfortzone" var stenhård och träna träna.

När det gäller duschning så upptäckte jag att min känsliga häst som hatade duschslangen tyckte det var helt ok att bli dushad i ansiktet så när vattnet forsade ner över hans ansikte så var det inga problem att duscha resten av kroppen då står han still!?!? Det där borde nog någon hjärnfysiker förklara för jag fattar det inte :D
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Tack för några konkreta råd Scilla och Fjordtokan!
Jag har dock svårt att tolka honom som rädd, hur jag än gör, jag har sett honom rädd vid många tillfällen. Han står liksom mest där, tittar sig nyfiket omkring och vill helst ut i hagen till kompisen. Ibland knallar han bara rakt in utan att ens tveka. Ang duschning så kan jag hålla med om att han blir rädd för ex slangen och just därför tappar fokus och då är det mer ok än att bara "strunta" i mig.

Skuggi - jag har aldrig sagt att jag är duktig, jag har erfarenhet många olika slags hästar och problem men jag är inte rädd att ta hjälp när jag stöter på något nytt problem, som i detta fall.

Jag har heller aldrig någonsin påstått att det skulle gå att "knäppa med fingrarna" så skulle problemet vara löst; jag bad om råd och tips på hur jag kan jobba vidare med honom, för att få honom att lyssna även i andra situationer än "stallbacken"

Ang tryck.
Det är alltså när han står utanför/vid sidan av rampen som han inte flyttar på sig, jag vill att han ska stå rakt fram så att han kan kliva upp på rampen på mitten; då vill han inte flytta sig i sidled. Inte tryck för att gå in i släpet.

Springer över är kanske fel ord; han kan gå upp för rampen men sen kliver han åt sidan och "över" mig som står där fast än jag viftar med armar å ben ; vill inte in i själva transporten. Jag leder då runt honom igen och försöker få honom i "rätt" position men det är då han inte vill flytta sig undan mig.

Vi lastar med bara grimma och grimskaft (och pisk som "förlängd arm" ) och vi tar det lugnt och tillsist går han alltid på och står finfint på släpet. Så metoden för att få PÅ honom är inte problemet utan problemet är att han slutar lyssna när han blir "tjurig"


Jag vill med denna tråd helt enkelt få tips på övningar eller erfarenheter på hur jag ska få min häst att känna ännu mer förtroende och att han ska "se" mig trots att han blir rädd/stressad/envis oavsett om det handlar om lastning eller annat.

Och ja - jag vet att det är viktigt att visa respekt, ha tid mm. Respekt är inget man tar, det är något man förtjänar och det är därför jag är emot alla slags nedvärderande lekar som mest handlar om att dominera sin häst totalt.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Om han bara står o kikar på annat hade jag väntat ut honom.
Han hade dessutom fått gå på hur han ville (från sidan eller ej).
Men hade ändå gjort de momentet jag pratade om tidigare.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

*delvis kl*

Håller med dig.
Han kliver av rampen av en anledning, kanske tappar han modet precis då och känner att han bara måste av. Han kanske hör eller känner en rörelse i rampen.

De kan titta sig omkring för att slippa titta på det farliga, det gäller att tolka rätt, och är man inte 100% säker så är det bäst att förutsätta osäkerhet/rädsla.

Jag skulle skicka upp honom på rampen ur olika positioner, och sedan backa ner honom igen. När det går bra skulle jag öka kraven till att ta två steg upp på rampen och sedan ner. Öva på att gå tvärs över rampen olika högt upp.

Aldrig stå där jag vet att han kommer vilja tränga sig av, en liten människa är ingen vägg som kan hindra en häst att kliva av. Ställer man sig där sätter man bara upp det för att förstärka hästens känsla av att det inte är några problem att kliva över matte. Stå istället på andra sidan och be honom att kliva upp. Vänj honom vid att bli trygg på rampen, för det är nog den han är rädd för. Den rör sig och låter, dessutom hänger den i luften.
Det är bara att öva och öva och sätta upp allt för att det ska lyckas, kräv inte mer än du vet att han utan problem klarar, och öka sakta kraven därifrån.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Som vanligt kommer jag att rekommendera att du tar ut en duktig tränare eftersom man via internet aldrig kan ge nog med tips och råd. Sen är det upp till dig att följa det rådet eller inte. ;) Kika in på NNhA´s hemsida om du vill ha en lista på tränare. www.nnha.nu

När det kommer till att han tittar på allt annat än trailen kan det bero på en hel del saker.

För att förklara det lite närmare behöver jag dra upp hur hästen tänker:


Hästens hjärna, är precis som människans, indelad i 2 halvor.

Det synintryck som kommer in genom Höger öga kommer lagras i Vänster hjärnhalva, och tvärt om, det som kommer in genom Vänster öga, lagras i Höger hjärnhalva. Mellan hjärnhalvorna sker i olika mån aktivitet. Vissa hästar har mer än andra. Men det kan alltid tränas upp, precis som vi människor kan träna upp vår aktivitet med ex matteproblem, schak, tankenötter mm.
På sätt och vis kan man kalla det att tänka logiskt när hjärnhalvorna skickar signaler mellan varandra.
(Varför förklarar jag snart).

Varje häst är alltså två hästar vi måste träna, en höger häst och en vänster häst. Allt vi gör från sidan måste därför etableras om på den andra sidan på nytt. Tills dess hästen börjar tänka "logiskt" och inser att "Ahh det där gjorde jag Så här nyss på ena sidan, det är samma sak på den här sidan!"
Det är detta jag menar med logiskt tänkade hos en häst.

Så om hästen ser något med höger öga, så vet den bara om det med sin "ena häst", vänster häst/hjärnhalva.

Med lite fantasi är detta en häst ovanifrån sett:

kronika_5_3.gif



För att ge ett exempel på detta, flera har säkert varit med om att man kommer in i tex ett ridhus och det finns något "läskigt" på läktaren, som befinner sig på kortsidan.
Ni rider ut på spåret i vänster varv. Nu kommer Höger öga (vänster hjärnhalva) att vara mot läktaren. Första varvet vägrar hästen närma sig mer än till halva ridhuset, nästa varv kommer ni lite närmare, och så vidare, tillslut har ni ridit i samma varv och rider på spåret vid läktaren. Så byter vi varv... och hästen vägrar gå en centimeter närmare än max mitten på ridhuset från läktaren...
Nytt öga, ny hjärnhalva.
(jag hade en ponny när jag var liten som var expert på det här...)

Ett annat exempel är de dödsläskiga gula brevlådorna, eller övrigt läskigt som kan hittas, de flesta hästar har sin nemesis. Etablera själv i er vardag.

I ditt fall med transporten Kan det vara så att hästen inte vill hantera transporten mentalt, oavsett om den är rädd eller tjurig, och därför helt enkelt inte tittar på transporten.
Man kan säga att den gör som ett (mycket litet) barn som leker kurragömma, den sätter händerna för ögonen och tror att den är osynlig... Det den inte ser finns inte. (det hästen inte ser behöver den inte hantera).


Om Du tror att din häst är tjurig kan det ju vara så att den är tjurig. Ingen av oss här kan avgöra om den är tjurig eller inte, vi har inte sett den, och inte kunnat tolka dess signaler.
En veteranponny kan vara tjurig och vägra gå över en bom på marken fastän den lätt kan hoppa höga hinder med en rutinerad ryttare.



Tänk dock på att vissa hästar reagerar med att vara just tjuriga när de är rädda, det är deras sätt att hantera överhettningen i hjärnan. ;)





När det kommer till vad du ska göra så är det svårt att säga, som jag sa i början.
Det bästa är att ta ut en treänare. Det är inte ett nederlag.
En bra tränare är guld värd och kan få er att nå så mycket längre. Det behöver inte betyda att den som behöver hjälp av en tränare är dålig, utan det innebär det faktum att en tränare är en person som kan ha ett öga på båda människa och häst och korrigera det eleven inte ser.
Sen ska du sålla hårt. Det finns bra och dåliga tränare, en bra tränare kan hjälpa er nå långt, en dålig tränare kan skälpa mycket!



Lycka till!
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Oj, vad mycket folk kan óch vet här om saker och ting;) Bra att du inte går igång:bow:

Jag hinner inte skriva så långt men jag håller med om en del som sagts, dvs att de där markövniingarna tror jag inte har ett dugg med förtroende att göra, det är ingen press på en häst att följa i lina osv när inget annat finns som "motvikt", nästan varenda häst följer som din om man skulle arbeta som du gör (eller varenda häst) Dom följer ändå, om man skulle säg longera och sen släppa hästen för att få busa lite i ridhuset eller på ridbanan som kommer eden troligen att följa också om du leker lite. Men det betyder inte ett skit (rent ut sagt) när det sen kommer andra faktorer in. (som du ser även av skuggis svar, som älskar såna "lekar" kommer något skrämmande så bryr sej hästen noll....)

Att hästen väljer att lyssna har med en massa andra saker att göra, som det man gör varje dag med den, den relation man har i alla situationer, att få förtroende för att det jag säger att den ska göra är inte farligt, det kommer att gå bra, även om hästen inte själv skulle tro på det:cool:

Hinner inte skriva så mycket mer just nu, får väl återkomma, :) men ta det i små steg, och gå aldrig på den om det inte är läge. Dui måste veta att om du sätter in mer press så är det rätt läge att göra det. Annars slår det tillbaka. Spön osv måste man vara oerhört försiktig att vifta med och helst inte öht. Måste man göra det är man redan osäker på utgången och då har man ett sämre utgångsläge redan där.....

Jag håller med om att hästen inte alls behöver vara rädd. Men den ser något den inte vill, av obehag inför det, på sätt och vis. Den vill inte. Punkt.

Din egen inställning är viktigfast av allt. Självförtroende och övertygelse om att du ska klara det, lugn lugn och åter lugn, men beslutsam. Små steg, och berömmma. Ta små steg för att aldrig behöva tappa lugnet och självförtroendet.

Ibland måste man säga ifrån, men bara om du känner att det är rätt läge.

Svårt att förklara över nätet.

Och ha aldrig dåliga medhjälpare som haglar råd över dej, koncentrera dej på hästen och var LUGN. Ha tid på dej när du tränar, hur mycket tid som helst.
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

har inte kunna sagt det bättre själv :bow:
Tror oxå att det är lite rädsla i kombination med att när det händer ngt så tappar den respekten.. Kan det vara lite så att den ser sig omkring o inte vill lämna kvar sina vänner... Att det är en oro på så vis!
har en val som är herre på täppan i hagen, from som ett lamm - men totalt tappar koncentrationen o respekten när han skriker efter stoet som står kvar i stallet... "han blir liksom - hallå, var är du, snurrar runt och vill tillbaka till henne" Det är bara henne han är så med... Tar vi ut henne på banan så skriker han i stallet och travar sig svettig i boxen, tar vi ut någon annan häst så bryr han sig inte... Kanske din häst har någon kompis den "vaktar" på
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Tack för många bra svar och tips! Ju fler inputs desto bättre. Även om det kan komma mycket "tok" så kan man liksom välja det man själv tror på och passar sin egen häst trots att det kommer över nätet.

Det där med synen på hästen tycker jag förklarar en hel del (fick en länk av sammet där det stod mer detaljerat) varför han kliver över mig - han ser mig "knappt" där jag står i min position på släpet! Ska testa nästa gång att stå på annat ställe o se om det går bättre!

Något runt lastningen skapar ju helt klart hans "tjurighet". Om det är kompisens skrikande i stallet eller det soliga vädret som gör att han inte vill gå in ibland - det låter jag vara osagt ;)
För som några säger här oxå; det är svårt för er att veta om hästen ÄR rädd eller helt enkelt bara tjurig. En häst resonerar inte med sig själv om hur den ska känna och agera - men de KAN faktiskt vara envisa och tjuriga! Så rädsla förklarar inte alla situationer där hästen tvekar tycker jag. Många har det lite som försvar "hästen är rädd!!" men det är för enkelt tycker jag. Hästen är inte "bara" rädd och orädd, den har större register än så i sitt agerande.

Jag önskar innerligt att jag kunde få med mig en bra tränare - dessvärre har jag letat förgäves i trakterna där jag bor. Som jag skrev innan; jag är inte rädd att be om hjälp när jag stöter på nya problem som jag inte hittar nån lösning på - annars skulle jag inte riskera att bli halshuggen här på buke heller :D ;)

Ang lasthjälp så är min sambo min hjälpreda; han vet vad som är fram o bak men inget mer ;) Han gör det jag ber honom om o är inte det minsta rädd för hästen. Lugnet själv.

Vi får jobba vidare med lastningen.
och som du oxå säger Flashlight - att leda runt på backen är ju "ingen match" det gör jag mest för att påminna honom ibland om att "ho ho - du får inte gå förbi mig när jag leder dig" Minnet är bra men kort ibland på denna herre ;) Kommer INTE börja "leka" med honom. Han får va den han är så länge han e snäll :D


Samma med miljöträning; han är inte ett dugg rädd för plastpåsar å ikeapåsar här hemma; dem kan man trä över huvudet, snärta med i luften å prassla med över hela honom. Man kan "härja" runt honom med jackor, hundar, bilar o paraplyer.
Men sen när vi kom på ridklubben så satte en tjej på sig sånna där blåa plastskydd på sina skor och det blev han LIVRÄDD för! en annan satte på sig jackan å då ville han helst krypa innanför min jacka ...

Men en underbar sak är: I dessa situationer där han verkligen BLIR RÄDD; han springer aldrig någonsin över mig; han går tätt intill, dansar, fnyser men han har HELA tiden ett öga på mig och höjer jag handen så stannar han! Han kan dansa runt runt - men han sticker aldrig o springer inte på mig.

När han kom till mig var han livrädd för hunden i vår hundgård som stormskällde och hoppade på nätet.
Jag tog honom i grimman o ledde honom fram till hunden successivt. Hästen var såklart jätterädd men jag stod lugnt kvar och pratade m honom. Han dansade runt, fnös, kastade sig - men han stannade kvar! och han sprang inte PÅ mig. Efter bara ett litet tag insåg han att hunden inte var farlig; jag stod ju bara där å tittade så då fattade tom hästen att det inte kunde vara så hemskt ändå; och började beta.


(utan lekar, repviftande och tricks...)
 
Sv: Tappar respekt vid lastning

Vill bara lägga till lite ang självförtroende och lugn. Vi påverkar ju hästarna väldigt mycket med hur vi själva är och lastning är en sån sitaution när man totalt kan tappa självförtroendet eftersom man faktiskt inte kan lyfta en häst in i transporten:cool: En liten hund som inte vill åka bil lyfter man inte i bilen men en häst....Vi är beroende av att de gör det vi vill att de gör.

Dessutom läser de av och tolkar oss på sitt sätt. Är jag lugn kan hästen oftast förhålla sej rätt lugn men blir jag upprörd blir hästen upprörd. Är jag helt säker på att "det här kommer att gå" så känner hästen det, om jag inte tror på projektet - hur ska hästen kunna göra det:confused:

Det är det som gör bla lastningsproblem så svåra. Lugn, tålamod och beslutsamhet är det du behöver mest, nu i början. Sen kommer han troligen att lasta sej själv när ni väl kommer över det här, :D eftersom han som du uppfattar det faktiskt inte är särskilt rädd, bara inte tycker att det är särskilt kul att stå där instängd och skaka:cool: Vem skulle tycka det, förresten, om man var häst:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 462
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 153
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 038
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp