Tappat intresset?

taccotad

Trådstartare
Jag har sen jag var 6 år gammal älskat hästar. Tillbringat all tid i stallet. När jag var 15 fick jag min första egna häst och efter det har jag aldrig varit utan häst. Flyttade till gård som 18åring och hade tillslut 3 hästar i stallet.
Sålde dock en av dom efter nåt år. Kvar finns idag en 20åring och en 10åring.

I dagsläget är det ytterst sällan jag rider/kör. Är så mkt med barnen, huset, jobb, gården eller annat. Har ständigt dåligt samvete över hästarna och har vid ett antal tillfällen lagt ut annons men ångrar mig i sista sekund, tar tag i det och rider/kör 2-3 gånger i veckan ett tag. Sen dör det ut igen.

Nu har jag hamnat i säljfunderingar ännu en gång. Alla i min omgivning bara skrattar för dom påstår sig veta att jag aldrig kommer sälja eller låna ut. Utan att det bara är tillfälligt eftersom jag har små barn och inga barnvakter, så enda gången jag kan rida är när sambon kan ha barnen. Hur vet man vad som är rätt? Har ju mark så det räcker och blir över, ordnat bra med hästarna på lösdrift och dom har det bra i övrigt.

Kan inte någon säga åt mig hur jag ska göra? ;)
 
Sv: Tappat intresset?

Sätta ut annons i tidningen om "hästhjälp sökes" ? :) måste väl finnas 1000 hästgalningar som vill hjälpa till. Mot betalning eller gratis...
 
Sv: Tappat intresset?

Vet du vad?

Hästar är inte byggda för att ridas på, de är till för att äta gräs 20 h dygn dricka vatten å bajsa.

Så om du inte vill/har tid/lust/ork att rida/köra men kan tänka dig att betala de kostnader som hästarna ändå medför vare sig de rids eller ej ja då kan du väl lika gärna ha kvar dem utan dåligt samvete.
Går de på lösdrift i stora fina hagar har mat och vatten och sköts i övrigt mår de knappast dåligt..

Så bo på landet med familjen gör det som måste göras och njut :)
Rid å kör när du har tid, lust, ork och vilja istället :)
 
Sv: Tappat intresset?

Ja det borde jag kanske göra. För det handlar ju inte om nåt avancerat, utan mest glida runt lite i skogen, rykta och lite sånt.

Har haft en tjej här i flera år men hon går i skolan långt borta och bor där med...
 
Sv: Tappat intresset?

Fy vilket härligt svar. Är väl lite så jag försöker intala mig med...
 
Sv: Tappat intresset?

Fy vilket härligt svar. Är väl lite så jag försöker intala mig med...

Men det är ju så :) Förstå det :)

Hästarna mår ju knappast bättre av att du har dåligt samvete eller hur?

Men om du ändå har svårt med samvetet så kanske du kan ta med dig åtminstone en häst om du ska gå promenad med barnen tex?

När jag inte orkar, har lust, vill rida eller något annat jobbigt så tar jag med mig hästen ut och promenerar när jag ändå ska ut med hunden 2 flugor i en smäll liksom :)
Då känns mattes samvete mycket bättre för då har hästen fått se något annat än hagen.
Sen att det varken gör till eller från för konditionens skull det bryr jag mig inte om :)

Ibland måste man lura sig själv lite för att må bra :)
 
Sv: Tappat intresset?

Ja ibland drar vi med oss alla djuren när vi ska på promenad. Dvs sambon håller i hunden och kör vagn, min äldsta son på 4 år cyklar, jag håller i två hästar, sen brukar katten följa efter en liten bit iaf.

I vintras ville jag stilla mitt dåliga samvete så då tog jag med ena hästen nrä jag ändå gick med hunden. Det slutade med att jag helt plötsligt red barbacka i snön och mådde så otroligt bra!!!
 
Sv: Tappat intresset?

Att få ihop allt ÄR svårt när barnen är små och de måste gå först. Jag tror inte du tappat intresset för dina hästar det är bara det att du inte är mer än människa och var sak i livet har sin tid. Just nu är det era barn. De växer upp väldigt fort och sedan har du bättre tid för dig själv och dina hästar. Så låt hästarna vara eller ta hjälp av någon, lämna ut på foder kanske?
Försök kasta av dig det dåliga samvetet och njut av dina barn.
 
Sv: Tappat intresset?

Ja ibland drar vi med oss alla djuren när vi ska på promenad. Dvs sambon håller i hunden och kör vagn, min äldsta son på 4 år cyklar, jag håller i två hästar, sen brukar katten följa efter en liten bit iaf.

I vintras ville jag stilla mitt dåliga samvete så då tog jag med ena hästen nrä jag ändå gick med hunden. Det slutade med att jag helt plötsligt red barbacka i snön och mådde så otroligt bra!!!

Se där ja, det lät ju helt underbart :)

Försök nu bara tycka att det är alldeles tillräckligt så blir hästägandet så mycket roligare :)
 
Sv: Tappat intresset?

Jag skaffade mina hästar på gamla dar :) och fick sen 2 sladdisar.
I början var jag inne på att strunta i hästar då jag kände att jag inte räckte till.
Sålde t.o m hästen men inom 2 veckor stod det en ny här, som sambon tog och inom en månad en till mej.

I perioder, oftast vintern har jag väldigt lite tid över till hästarna. Pluggar hemma , 2 små, det ska eldas, mockas osv. Det blir mörkt tidigt.
Men jag har turen att ha stora barn hemma också, så får hjälp av dem. Och de gånger jag har tid så känns det så skönt att ha hästarna. Vad skulle jag annars göra med min tid?

Kolla efter nån som kanske vill vara medryttare eller ha på halvfoder hemma hos dej. Eller som Polkaskurk skrev: låt dem bara vara hästar. Barnen växer snabbt och hästarna kan säkert vänta på matte :)

När jag har dåligt samvete på vintern, så lägger jag lite extra tid på kvällen med att massera och fixa med dem inne.
Då känner jag att de fått vara med mej och vice versa, och de verkar inte deppiga, det sitter mest i mitt huvud.
 
Sv: Tappat intresset?

Jag tror också att det dessutom borde finnas en massa tjejer som gärna hjälper till nån timme då och då :):banana:
 
Sv: Tappat intresset?

Jag hade, som flera redan sagt, letat upp hästskötare/medryttare/halvfodervärd till hästarna.
Oftast blir juh saker tråkiga när de känns som måsten!
Har du någon som tar hand om hästarna några dagar/vecka blir det inte lika tvunget att du själv måste vara lika aktiv och då kan nog intresset vakna till liv ligen.

Lycka till!
 
Sv: Tappat intresset?

Sant. Fast jag bor ca 1,5 mil från närmaste samhälle utan buss, så hit vill ingen :)
 
Sv: Tappat intresset?

Vet du vad?

Hästar är inte byggda för att ridas på, de är till för att äta gräs 20 h dygn dricka vatten å bajsa.

Så om du inte vill/har tid/lust/ork att rida/köra men kan tänka dig att betala de kostnader som hästarna ändå medför vare sig de rids eller ej ja då kan du väl lika gärna ha kvar dem utan dåligt samvete.
Går de på lösdrift i stora fina hagar har mat och vatten och sköts i övrigt mår de knappast dåligt..

Så bo på landet med familjen gör det som måste göras och njut :)
Rid å kör när du har tid, lust, ork och vilja istället :)

Kan inte ge ett bättre svar!
Hästar dör inte av att inte ridas!
Min har gått på bete hela sommaren och hon är inte död. Hon är visserligen Scanhotad då hon vägrar komma fram till mig, men hon får gå nu, får tid till hösten igen, hoppas jag!

Jag betalar mycket pengar för att ha henne och får ibland kommentarer om att hon borde ridas, men vadå? Hon har gått på travet och sedan åkt runt till olika ägare, tror inte att hon mår dåligt av att inte ridas nu i alla fall. ;)

Och det gör inte dina hästar heller, taccotad!
Sälj inte, vänta ut det. Har suttit i exakt samma situation som du och vet att vänta ut är det bästa!
Så nu fattar jag beslutet åt dig så slipper du: Behåll dina hästar och rid/kör när du orkar och har tid! Skaffa barnvakt, medryttare, hästpysslare via annonser i stället! :idea:
 
Sv: Tappat intresset?

Håller med de andra i tråden, hästarna dör inte av att inte ridas så länge de får bra skötsel och käk :) Jag tror alla hästmänniskor har svackor då hästintresset svalnar lite, man har mycket annat och orkar inte eller hinner inte. Det är inte hela världen. När dina barn har blivit äldre och du släpper pressen med hästarna lite ska du se att intresset vaknar igen :)

Jag hade en riktig svacka för 4.5 år sedan ungefär och red knappt någonting. Min medryttarhäst var sjuk och avlivades så småningom. Sedan köpte jag en egen häst! Idag har jag tre stycken och är mer intresserad än någonsin, jag är hos hästarna hela kvällarna efter jobbet. Inget problem med hästarna känns för stort utan allt känns bara skitkul! :)
 
Sv: Tappat intresset?

Var bor du? Skulle gärna vilja hjälpa dig!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 316
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 488
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp