Tappat motivationen för våra hästar Behöver pepp

Bukefalos 30 år!

Johannna1

Trådstartare
Behöver pepp för att orka med hästarna nu i vinter
Hur håller ni motivationen uppe ?
Just nu känns det bara som man mockar o mockar och trampar runt i lera och hästarna har överskottsenergi… Önskar så att jag hade tillgång till ridhus eller iallafall en liten paddock
Släpet funkar inte som det ska och behöver lämnas in och vinterdäcken har inte kommit på än så vi kan inte åka någonstans
Ibland undrar jag verkligen vad jag håller på med…
Så mycket tid och pengar jag haft utan de här djuren …..

Åh, känner igen mig till 100 %! Absolut ingen pepp tyvärr, fast för min del är det ändå en tröst att det inte bara är jag!

Utöver mörker och lera ska jag tillägga att jag har en 5-månaders bebis (plus en 3-åring och en 6-åring) så varesig tid eller energi finns egentligen. När jag väl får tid — min man har barnen, alla måsten i stallet är klara — ja då är ju hästen som en tickande bomb så det är inte direkt så att jag bara kan hoppa upp och njuta av en ridtur ändå.

Jag har aldrig varit närmare att vilja sälja hästen och börja rida på ridskola istället, faktiskt. Men jag har bestämt mig för att jag inte ska fatta något så stort beslut mitt i den absolut svåraste tiden att ha häst, både sett till årstid och fas med barnen, utan om jag känner likadant i början av sommaren när allt brukar vara GÖTT, ja då kanske det faktiskt är dags för mig att vara utan häst i några år.

Vår säsong börjar i februari och hästarna har haft sin vetcheck med tillhörande vintervila så vi kör mycket skritt (finns ingen bättre träning är att skritta), långa travturer (då grusvägarna är mjuka) och sedan har vi skogsstigar precis utanför stallet där vi hoppar studs i lugn galopp uppför en lång backe en gång i veckan. Det finns pannlampor som lyser som det är dag så det gör att vi överlever. Men dotterns motivation hålls upp för att den nya säsongen snart börjar igen. Som du beskriver det hade jag ställt av och gjort minsta lilla.

Eeh, det gör jag nog inte, och då står jag ändå uppstallad med ridhus, ridbana och ridvägar. Har noll motivation ändå och gör minsta möjliga typ och hoppas på bättre och ljusare tider typ.

...och känns det fortfarande piss i vår har jag faktiskt landat i att jag kommer sälja.

Går det att ändra förutsättningarna? Fixa släpet så det går att åka? Stalla upp någonstans?
Jag har låtit min vila 2 veckor, nu har jag en massa träningar bokade, superkul att få tid att träna till nästa säsong. Snart helgdagar och då kan man rida dagtid i (typ) dagsljus!

Går det att ändra förutsättningarna? Fixa släpet så det går att åka? Stalla upp någonstans?
Jag har låtit min vila 2 veckor, nu har jag en massa träningar bokade, superkul att få tid att träna till nästa säsong. Snart helgdagar och då kan man rida dagtid i (typ) dagsljus!
Jag har hästarna hemma ….så vill helst inte flytta de pga den extra kostnaden
Det är egentligen dotterns ponny och sällskap till denna men de behöver ju båda motion och just nu är det ett jäkla tjatande på dottern om dessa så det är jag promenerar och drar med mig dottern ut , ibland kommer en kompis och hjälper till men jag jobbar mycket och mörkret gör att det mest blir promenad med equiband på vardagarna och någon uteritt
På helgen försöker vi gå till paddocken, men det är över 30 min enkel väg och just nu är jag så trött på att gå genom skogen för att komma dit då det är så blött och lerigt
Idag tömkörde jag på åkern hemma och båda hästarna var helt galna i början och nu ser åkern inte så fin ut så det var inte så bra att vara där

Jag har hästarna hemma ….så vill helst inte flytta de pga den extra kostnaden
Det är egentligen dotterns ponny och sällskap till denna men de behöver ju båda motion och just nu är det ett jäkla tjatande på dottern om dessa så det är jag promenerar och drar med mig dottern ut , ibland kommer en kompis och hjälper till men jag jobbar mycket och mörkret gör att det mest blir promenad med equiband på vardagarna och någon uteritt
På helgen försöker vi gå till paddocken, men det är över 30 min enkel väg och just nu är jag så trött på att gå genom skogen för att komma dit då det är så blött och lerigt
Idag tömkörde jag på åkern hemma och båda hästarna var helt galna i början och nu ser åkern inte så fin ut så det var inte så bra att vara där
Jag hade aldrig orkat med det, belyst paddock inom rimligt avstånd är det måste för mig. Sen ligger våran ändå under vatten större delen av vintern om det inte är fruset. 🙄
Går det att fix en paddock till nästa vinter iaf? Fixa släpet så att ni kan komma iväg lite på helgen?
Man får dra ner lite på ambitionerna när det är så här, rätt som det är kommer ljuset tillbaka. Jag brukar använda som motivation att jag vill att hästarna ska vara hyfsat igång till våren så att man direkt kan åka ut och träna/tävla, inte börja sätta igång dem då.

Röstar också på klickerträning! Det går så himla snabbt att se hur hästarna lär sig och utvecklas och därför är det väldigt givande även om man bara har tid eller lust att lägga 10 minuter på en dag. Att verkligen se hur det klickar till i hästens huvud och den plötsligt förstår vad det är man vill är så roligt!

Behöver pepp för att orka med hästarna nu i vinter
Hur håller ni motivationen uppe ?
Just nu känns det bara som man mockar o mockar och trampar runt i lera och hästarna har överskottsenergi… Önskar så att jag hade tillgång till ridhus eller iallafall en liten paddock
Släpet funkar inte som det ska och behöver lämnas in och vinterdäcken har inte kommit på än så vi kan inte åka någonstans
Ibland undrar jag verkligen vad jag håller på med…
Så mycket tid och pengar jag haft utan de här djuren …..
Jag tänker att man kanske får vara lite snäll med sig själv ibland och låta hästarna vila, det är inte vettigt om man ständigt måste tvinga sig.
Vi har bara is, blankis överallt och inte någon bättring i sikt, byns ridbana är ständigt stängd och ridvägarna är skräp, jag har en häst som måste röra på sig men den andra får vila en hel del mer än jag egentligen önskar. Han klarar sig, vi kommer igen när snön kommer (om den kommer 😒)
Vissa dagar ger jag dom bara mat och tittar till dom.

Jag tänker att om man kan, kan man bara tillåta sig själv att ge hästarna helvila, bara göra det som måste göras, dom klarar sig.

Jag tänker att man kanske får vara lite snäll med sig själv ibland och låta hästarna vila, det är inte vettigt om man ständigt måste tvinga sig.
Vi har bara is, blankis överallt och inte någon bättring i sikt, byns ridbana är ständigt stängd och ridvägarna är skräp, jag har en häst som måste röra på sig men den andra får vila en hel del mer än jag egentligen önskar. Han klarar sig, vi kommer igen när snön kommer (om den kommer 😒)
Vissa dagar ger jag dom bara mat och tittar till dom.

Jag tänker att om man kan, kan man bara tillåta sig själv att ge hästarna helvila, bara göra det som måste göras, dom klarar sig.
Jag tänker så också egentligen, och för den gamla ponnyn räcker det med promenader eller 10 min klickerträning men den yngre behöver hålla igång för att inte bli en tickande bomb som exploderar när man ska rida och även för att slipp starta om igen till våren

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka