Tappsko- Vad gör man?

Filifjonkan_

Trådstartare
Jaha. Så har hästen jag rider gått och trampat av sig en sko. Fram, dessutom.

Hon är inte öm eller varm, utan gick på som vanligt när jag red. Höll mig till gräsvallarna, för att hon inte skulle trasa sönder fossingen. Men hur gör man? Ska man plocka av andra skon fram också? För jag tvivlar på att ägaren kommer ringa hovis för "bara en tappsko". Jag skulle nog gjort det, men det är inte min häst och jag vill inte pusha på för mycket.
Några tips?

Sv: Tappsko- Vad gör man?

Hej!:crazy:
prata med ägaren vad hon tycker. det kan ju vara lite dumt att rida utan skor då hästen inte är van vid det. De kan ju få hov bölder och liknande problem.:devil:

hon har gått mycket barfota innan. Av och till kan man säja, lite pga ekonomiska skäl och så...och då har man kunnat rida henne normalt utan att hon fått hovbölder el. liknande.

När kommer hovslagen ut då? Dröjer det flera veckor så hade jag plockat av den andra. Men upp till en vecka ska den nog klara på tre skor.
Rida med tre skor ska du nog inte göra i någon större omfattning

raspa kanterna lite så de inte är så skarpa å fläker sig om hon har det problemet. är det ingen längre tid tills hovslagarn kommer så kan hon ju gå med skorna. själv skulle jag nog dra av dem, hon e ju lite van att gå barfota utan problem.

Vaddå "bara en tappsko"? Det är väl bara att ringa hovis om man nu inte kan slå på tappskor själv?

Ja, "bara en tappsko". Det är alltså inte min uppfattning, utan hästägarens. Jag vill inte gå på hästägaren och moralpredika för henne om hur viktigt det är att slå på en ny sko, hon har trots allt haft häst i 30 år. Känns inte som om jag vill göra mig ovän med henne.

Tappskon är spårlöst försvunnen också, det underlättar inte precis.

Om hovslagaren inte kört för "bara en tappsko" hade jag fått byta hovslagare. Min häst brukar trampa av sig en sko varje månad!
Man får ju betala vad det kostar, så varför tro att hovis inte kör ut för en tapp sko?

Wilma skickar av sig skor hej vilt. Hon har ganska så taskig hovkvalité och är det blött i hagarna som det varit nu när det regnat så mycket, åker skorna direkt. :angel:

Jag ringer min hovslagare för tappskor och det kostar bara 100 kr (inkl.resa) att slå på en tappsko.

Nej, du behöver inte ta av den andra skon, men jag hade ringt en hovslagare.

Hur länge ska hästen behöva gå så här då?

Om man resonerar "bara en tappsko, rider ändå" så förstår jag inte varför man skott alls? Behöver hästen skor så gör den ju det, vid allt arbete, runt om.

Hon är inte varm och öm, nej, men det blir hon väl om du inte fixar tappskon?

När min häst har tappat en sko är det första jag göra att ringa hovslagaren... Och jag rider aldrig på tre skor.

Min hovslagare har sagt att man INTE bör ta av den andra skon då man oftast har sönder hoven . Då får hovslagaren TVÅ trasiga hovar istället. Oftast kommer hon samma dag som hästen tappat skon och brukar ta en "struntsumma" för att slå på den igen om jag hittat skon. Det gäller bara att ha en bra hovslagare som det funkar med. Har själv haft en strulig som var svår att få att komma.....

Köp boots (eller be ägaren), att ha vid tappskor.

ring hovslagaren. Om inte annat kan väl du betala för hästens skull. De flesta hovslagare brukar dessutom inte ta något extra för tappskor.

Varför inte be ägaren om nr till hovslagaren och meddela att du betalar själv? Känns ju som det lättaste alternativet.

Känns INTE som ett bra alternativ att antingen rida med låghalt häst (en sko kvar) eller dra av den andra skon också, två trasiga hovar gör ju ingen lycklig.

Jag förstår inte. Det brukar inte kosta något knappt att slå på en tappsko? Du kan väl ringa en hovis själv som jan slå på en sko? 50 spänn för benisinen tar min.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 232
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 844
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka