D

Dannyboy

Jag har et superproblem!!

Jag fick hem mitt treåriga fullblod för ca 2månader sedan. Han var då skodd i fram, (sko med två tappar), dom gick han med rätt länge.

Nu är han skodd med vanliga skor enbart i fram..

Men var 4e dag (har inträffat nu vid två tillfällen på 1 1/2vecka) tappar han vänster fram.

Trodde första att det kunde bero på leran i hagen, men nu red jag ut idag, enbart på grus & en kort bit på en äng, travar 100meter på grusväg & direkt klink klink, och skn ramlar av...

Hovslagaren sa att jag kunde skratta mig lycklig över att han endå har så bra hovar för sin ras.

Men va faaaan..... :confused:

Ska "jag" säta på skorna med två tappar igen eller är det ngn som har ngt bra tips..

Boots? Ja vad saom helst???


HJÄLP MEJ, enbart seriösa kunniga som vet vad d talar om gör behöver göra sig besvärda...
 
Sv: Tappsko!!

En bra ide är väl att fråga hovis vad den tycker är bäst, den borde väl veta hur skon bäst ska sitta på.
 
Sv: Tappsko!!

HJÄLP MEJ, enbart seriösa kunniga som vet vad d talar om gör behöver göra sig besvärda...


Din hovslagare är förhoppningsvid seriöst kunnig, och därmed den första du bör fråga?

Om du nu upplever att han inte vet/kan/bryr sig så kanske du bör byta hovslagare? (alla är inte jätteduktiga trotts att dem är trevliga/billiga!)
 
Sv: Tappsko!!

Vad menar du med "två tappar"?

En sak att börja med kan ju vara boots i hage och vid ridning, om du inte redan har det.
 
Sv: Tappsko!!

Välkommen i klubben...
Fullblod har en viss förmåga att tappa skor i tid och otid. Boots i hagen och vid ridning hjälper.
Min hovis har de senaste åren skott med dubbla tåkappor och skor med bra över-rullning (både fälttävlansskor och NB-skor). Visst gör dubbla kappor att du inte får samma rörelsefrihet i hoven, men de sitter kvar bättre...
 
Sv: Tappsko!!

Stackare!

Jag hade själv jätteproblem med mitt fullblod, när jag köpte honom.

Hovis teori var att pållen mer eller mindre vred av sig skorna, så det första året så svetsade han på två extra kappor på sidorna på framskorna och då satt de betydligt bättre.

Lycka till i tappskoträsket!
//SL
 
Sv: Tappsko!!

Har haft samma problem med mitt fbl.
Hade en tappsko i veckan en period, höll på att bli galen.
Han är skodd med flapskor fram nu, funkar kanon.
Prata med din hovis och hör vad han säger.
Inte alla hästar som kan ha det, beror på hur hoven ser ut, dvs kvaliten på den.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp