Tar upp ridningen - ridbyxor?

zoller

Trådstartare
Tar upp ridningen efter flera år, behöver införskaffa nya ridbyxor. Tidigare har ja använt pikeur och eurostar men funderar på om de finns några nykomlingar att leta efter som rekommenderas?
Har sett att de är många ridbyxor utan resår nedtill, antar att det kanske är skönt i stövlarna. Är detta hiss eller diss?

Kraven är diskret färg, gärna lite lägre i midjan.

Sv: Tar upp ridningen - ridbyxor?

Tar upp ridningen efter flera år, behöver införskaffa nya ridbyxor. Tidigare har ja använt pikeur och eurostar men funderar på om de finns några nykomlingar att leta efter som rekommenderas?
Har sett att de är många ridbyxor utan resår nedtill, antar att det kanske är skönt i stövlarna. Är detta hiss eller diss?

Jag klipper av min resår nedtill, vill inte ha den kanten eller skarven.

Det viktiga när det gäller ridbyxor är väl att du trivs? Pikeur är väl ett klassiskt märke som alltid funkar. :) Sen kommer ju alltid prisklassen in, vad är du villig att betala.

Jo absolut självklart ska jag trivas! Tänkte väl mer på att det kommit nya märken, gamla märken förbättras eller försämras.. Kollade även begagnade men verkar svårt att hitta begagnade, fina ridbyxor.

Du ska inte ha ridbyxor med sån lycra i bensluten. Jag har ett par och dom skaver som tusan i stövlarna!
Så byxor med vanlig knäppning nertill är ett måste för mig iallafall!

Byxor med mjuka benslut är helt underbart! Jag har Pikeur Lucinda (de enda jag har hittat som passar...:cautious: ) och det är det skönaste jag har haft på mig. Dock har de ändrat bensluten nu, innan var det lycra hela vägen från där skoningen slutar, nu är drt bara en kil nere vid foten :(

Vad gäller märken tycker jag att Pikeur varierar lite, har fått tag på lite för många "måndagsexemplar". Som lite mer budgetalternativ har jag klämmt och kännt lite på Hööks JH collectionbyxor som verkar bra! Känner ett par stycken som är jättenöjda med sina. :)

Själv är jag jätteförtjust i Mountain Horse, tycker det är bra kvalité utan att vara det dyraste.
Sen passar dom min kroppsform perfekt, man måste gå lite efter det också.

Jo absolut självklart ska jag trivas! Tänkte väl mer på att det kommit nya märken, gamla märken förbättras eller försämras.. Kollade även begagnade men verkar svårt att hitta begagnade, fina ridbyxor.
Tips, kolla ebay. Vet man vilken storlek man har går det att hitta otroligt billiga oanvända "begagnade" Pikeur och andra märken, plus oftast bättre utbud på färger osv än vad de små ridsportbutikerna brukar ha.

Dollarn är låg :D:D

Treadstone har superkvalité! :) tjocka bra tyger också.

Tja - mina bekvämaste ridbyxor har hunnit bli över tio år... ett par simpla och billiga CRW från Hööks. ;)

Nu rider jag ju normalt bara en häst om dagen -och då inte enbart i just CRW-byxorna- men tycker ändå det är ett gott betyg att de hållit så länge. Jag har hunnit slita ut/göra sönder ett gäng andra under tidens gång.

Har CRW-byxorna, och en liknande variant i manchester som verkar helt oförstörbara...

Jag gillar också Mountain Horse byxor, har ett par olika. Back to back har också bra om man hittar rätt modell. Mina skönaste ridbyxor är faktiskt från Börjes, ett par Domino. De sitter som en smäck och har hållit i många år. Nu börjar de bli lite tunnslitna på ett par ställen och gylfen kan kasa ner, men då är de flitigt använda och mycket tvättade.

Tidigare fanns ett märke som hette Victor Hugo, de var outstanding, men de har hög dressyrmidja.

Tror det beror mycket på kroppsform vilka byxor som passar. Jag är lång och smal, med smal midja. Har ridbyxor från CRW och mountain horse, men de envisas med att kasa ner hela tiden. Passar säkert grövre kroppsform. Mina favoriter är animo, men de är svindyra så har inte råd med att bara ha en garderob med sånna ;) Annars kan jag varmt rekommendera helskodda john whitaker(oskodda töjer sig och blir sladdriga) och ett par roping som jag köpte på ullared som är helt underbara!

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka