Tårtor, bröd, kakor och annat

Haha tack! :D
Grejen är den att jag inte gillar ”vanlig” tårta, tycker oftast att det är för sötsliskigt. Så jag äter bara tårta jag gör själv :o.

Har alldeles för mycket prestationsångest för att göra till nån annan. :nailbiting:
Och efter att jultårtan är avklarad ska jag ta tårtpaus. :p
:cautious: Jag som brukar gilla sötsliskiga saker ... ändå så lät din god :angel:

Världen går miste om tårtor under din tårtpaus :cry::D
 
Har bakat som en galning idag till sonens dop. Tårtbottnar har det blivit idag, tre vanliga och två choklad! Ska frysa in dem har jag tänkt för att spara tid och mina stackars nerver dagarna innan dopet. Nu återstår bara att lyckas skära dem i tre delar utan allt för mycket tårar och tandagnisslan :nailbiting:

Det går finfint att skära fina tårtbottnar med en nog lång kniv och lite teknik. Istället för att försöka föra hela knivbladet genom kakan på en gång så skär du bara in med hela knivbladet en liten bit, sedan låter du spetsen av kniven ligga kvar på samma plats medan du jobbar dig in i kakan med den delen utav bladet som är närmare handtaget. Med denna teknik har jag lyckats skära till oräkneliga fina tårtbottnar, även under tidspress, men fylla och garnera lämnar jag mer än gärna till någon annan för det lyckas jag inte med! :p
 
Det går finfint att skära fina tårtbottnar med en nog lång kniv och lite teknik. Istället för att försöka föra hela knivbladet genom kakan på en gång så skär du bara in med hela knivbladet en liten bit, sedan låter du spetsen av kniven ligga kvar på samma plats medan du jobbar dig in i kakan med den delen utav bladet som är närmare handtaget. Med denna teknik har jag lyckats skära till oräkneliga fina tårtbottnar, även under tidspress, men fylla och garnera lämnar jag mer än gärna till någon annan för det lyckas jag inte med! :p

Just det, det var ungefär enligt din beskrivning jag gjorde igår faktiskt och det blev lyckat! Men jag har tyvärr misslyckats totalt några gånger med tårtbottnar också, både vad häller gräddningen och skärandet, så jag är alltid lite nervös för det momentet :nailbiting:

Sedan läste jag ett tips att man kunde frysa in bottnarna och skära när de är lite frysta eftersom de då håller ihop bättre och smular mindre. Ska testas nästa gång! :)
 
Tack @hemlig för receptet! Samtidigt som det var pepparkaksbak här hemma så passade jag på att göra pepparkaksbollarna och det blev rätt lyckat :up:
20181208_152213.jpg

Receptet sa 30 bollar men det blev 45 bollar för mig :D De smakar lite diskretare än chokladbollar men speciellt eftersmaken påminner om pepparkakor :d Inte dumt alls! Vi provsmakade till glögg :D Jag gillar inte pepparkakor så mycket då de är torra tycker jag, då var detta gott! När jag hade ätit en så kände jag ett sug efter att ta en till. Det är väl ett gott betyg om något :D
 
Bakadeven kladdkaka igår enligt grundrecept. Lade till 100 gram vit choklad som jag lade i det varma smöret så att bitarna delvis smälte. Strödde också cirka en deciliter mortlade polkagrisar uppe på kakan innan den åkte in i ugnen.

Provsmakade med en kompis i förmiddags och den blev verkligen riktigt riktigt god (och kladdig).

Har förresten bakat förfärligt mycket de senaste veckorna. Knäck (polkagris, lakrits och pepparkaka), strykande åtgång, pepparkakor, mjuk pepparkaka, mintkakor, kanel/kardemummabullar, nougatrutor, små hallonpajer och så kladdkakan då.

I och för sig så ligger jag väl i lä jämfört med vissa här :D
 
Senast ändrad:
Nu är årets lussekatter på gång, denna ligger på jäsning! Gör som proffsen rekommenderat med rumsvarmt smör och inte smält och sen hel saffran som marinerat i sprit. Blir spännande att se resultatet har inte bakat med hel saffran innan men färgen ser fin ut. Ser att jag kanske skulle mortlat saffranet lite bättre men men allt kan ju inte bli perfekt.

Lussekattsdeg.jpg
 
Alltså, jag har gått och tänkt på det här godiset! Jag skulle gärna ta recept om du har :)
(Har aldrig bakat något dylikt men någon gång ska väl vara den första :D)
Skickar på PM!
Själva ganachen (fylllningen) är enkel - typ grädde, choklad och smaksättning - utan det är själva pralinskalen som är jobbiga. Vi var naiva förra året och gjorde inget mer än att smälta och hälla i och ur formen, det gick det också men helst ska man temperera chokladen hit o dit. :)
 
Skickar på PM!
Själva ganachen (fylllningen) är enkel - typ grädde, choklad och smaksättning - utan det är själva pralinskalen som är jobbiga. Vi var naiva förra året och gjorde inget mer än att smälta och hälla i och ur formen, det gick det också men helst ska man temperera chokladen hit o dit. :)
Tack snälla! Spännande, tror du det går bra med en 2-åring som hjälpreda också? :rofl:
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp