Taskig foderstat

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Krulltottan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 076
K

Krulltottan

Är det någon som vet var man kan vända sig om man skulle vilja få foderstaten uppkollad och vad skulle det kunna kosta?:bump:

Jag och kompisen har börjat fundera på om hästen får allt han behöver. Räcker det verkligen med enbart kraft grund som fodergiva åt en normalarbetande häst?

Man brukar alltid kunna få svar från nån bukemänniska om man har nån fundering:bow:

Sv: Taskig foderstat

Själv så skulle jag lägga till mineraler och kanske betfor.

Men det är vad jag tycker.

/I

krafft innehåller mineraler, är höet analyserat och om det har normala värden så fungerar det utmärkt att bara ge hö och krafft..

mår hästen bra? är den i fint hull? orkar den jobba som den ska? om ja på alla frågor så fortsätt på den foderstat ni har.. :)

Tycker att han mår bra men han har ganska hängig buk. :o Annars är han en pigg och glad individ. Han har fått väldigt glansig päls sedan vi fick honom men nu har han varit halt ett tag och bara gått på hö i ca 3 veckor. Kan det gå så fort att få häng buk eller är det en lång process?

Nej, höet är inte analyserat- var kan man göra det?
Tack för svaren:bow:

Glömde skriva att han är ganska tjock och skulle behöva lägga av sig lite:angel:

"hängbuk" beror inte bara på höet, utan jag skulle mer tro att det var brist på magmuskler :smirk: min foder-pålle har varit lika dan, fast det kan bero på att hon haft flera föl på rad.

bra magmuskelträning: hoppning låga hinder, vattenträning (trava i vatten), långsam galoppträning mm..

:bump:

Om han är tjock skulle jag ta bort kfaten och istället ge bara mineraler och hö. mineralerna kan man blanda ut i lite betfor.

Nja 3 veckor ger ingen hängbuk. tar ungefär cirka 3 månader innan man ser hur foderstaten påverkar hästen utseendemässigt med muskler å hängbuk å så vidare, förutsat att fodertstaten inte är helt åt helskodda.

Vill du veta om du har rätt foderstat så är det bästa om du är ovan att ta en höanalys å låta någon räkna på det eventuelt lära dig räkna själv.

Vill du läga till mineraler är det oxå svårt exakt utan att ha en höanalys, specielt med tanke på att i dagens samhälle så har bara krafftssortiment ett 10 tal olika mineral sorter.

Utan hö analys så är det bästa att kolla på, orkar hästen jobba. orkar hästen jobba så bör den normalt sett bygga muskler å va i ett bra läge. har den för mycket energi så märks det normalt sett å då bör man lägga till protein. Har den för lite energi så att den mest går å slöar, svår att få igån så behövs energi lägas till.

Krulltottan skrev:
Tycker att han mår bra men han har ganska hängig buk. :o Annars är han en pigg och glad individ. Han har fått väldigt glansig päls sedan vi fick honom men nu har han varit halt ett tag och bara gått på hö i ca 3 veckor. Kan det gå så fort att få häng buk eller är det en lång process?

Nej, höet är inte analyserat- var kan man göra det?
Tack för svaren:bow:
hängbuk kan bero på att hästen helt enkelt får för mycket att äta.. en bal hö tar ju sin lilla plats i magen, det tar 33 timmar för en tus hö att gå från munnen till att det kommer ut under svansen..så 1½ dags giva ligger hela tiden i magen :)

analyser kan du göra via hjortenslab.se eller analycen.se där får du veta med om hur du går tillväga när du ska analysera..

är hästen lite tjock så ge 1,5 kg hö per 100 kg häst, ge inte mer än så bara för att hästen äter.. och blir hästen trött så öka på krafften.. just krafft grund innehåller 6 ggr så mycket protein som enegi vilket är den optimala kvoten man eftersträvar i hela foderstaten.. och krafft grunden ger således ingen bukfylla utan normaliserar foderstaten så gott det går..
och motionera bort tjockheten istället.. då kommer det ganska snabbt att visa sig om hästen är bukfet av höet eler om det är något annat..

Krulltottan skrev:
Är det någon som vet var man kan vända sig om man skulle vilja få foderstaten uppkollad och vad skulle det kunna kosta?:bump:

Jag och kompisen har börjat fundera på om hästen får allt han behöver. Räcker det verkligen med enbart kraft grund som fodergiva åt en normalarbetande häst?

Man brukar alltid kunna få svar från nån bukemänniska om man har nån fundering:bow:
För att kunna beräkna en foderstat måste grovfodret vara analyserat. Grovfodret är ju den största delan av hästens foderstat så om man gissar värden kan du ju förstå att det kan bli alldeles galet. Fixar du analys så kan jag räkna...
//marti

IMG_3531.jpg

IMG_3516.jpg

Jaja, inte världens bästa bilder men.. ni ser ju på ett ungefär... vad tycker ni? Ungefär en månad gamla..

hästen ser jättefin ut i hullet, ni verkar inte behöva ändra någonting.. bukhullet kommer nog en del av vinterpälsen.. motionera lite aktivare med bakdelen, dvs skänkelvikningar, öppna och sluta när ni värmer upp (det kan ni göra när ni skrittar fram på uteritterna, jättebra att alltid se att hästen är lydig för skänkeln) :)

ha det bra!

Tycker han bara ser knappt tjock ut. Alltså bara några få kilo utöver perfekt hull vilket inte rä tillräckligt mycket att bry sig om alls. Kanske ta lite längre ridturer bara (skritta en bit extra varje gång man är ute, ungefär 15-20 minuter) så bantas det fort ner.

Krulltottan skrev:
Jaja, inte världens bästa bilder men.. ni ser ju på ett ungefär... vad tycker ni? Ungefär en månad gamla..

Jodå, jättebra bilder. ;) Och jättefin häst i FINT HULL! :bow:
Inget fel på den hästen. :) Glansig och fin är den också.
Hängig buk? Var nånstans? Det är ju inte en häst i elit-träning, eller hur? Då ser dom ut sådär.
Det är bättre för hästens välmående att ge ordentligt med grovfoder (minst 1.5kg TS/100kg kroppsvikt) än att svälta den för att den ska se slimmad ut - ingen anorexi på hästar, tack! Det har vi nog bland oss människor. :(

Förresten vad är det för stam på den?!

Krulltottan skrev:

gå in på www.krafft.nu där finns telefonnummer så man gratis kan ringa till och få tips mm.

Vad roligt att ni tycker så :) Man kanske blir lite självkritisk... ;) Han är u: Silena, e: Slogum Brage.
Tack för all hjälp!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 193
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 782
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka