Bukefalos 28 år!

taskigt självförtroende...

M

merenwen

jag har väldigt dåligt självförtroende när jag hoppar.
Jag har inte alltid haft det, när jag hade min förra häst så hoppade vi allt, hon stannade jätte mkt i början men efter ett tag så gick hon på alla hinder i princip, jag åkte av gång på gång, men hoppade upp igen och red på nästa hinder utan att tveka... vi hoppade hinder på 1.30 utan problem till slut...
Men i januari 2003 så gick jag omkull med en häst och bröt foten på 4 ställen...
efter det har jag blivit rädd för höjder... att hoppa 50-70 cm är inga problem, men när det blir högre hinder eller breda hinder så blir jag rädd... :(
Min häst är inte så säker på hinder och det blir ju inte bättre av att jag också är rädd...
så är det nån som har nått bra tips på hur jag kan jobba upp mitt själv förtroende på hinder!?
jag vill ju hoppa lite högre inte bara skutta runt på små hinder! :confused:
 
Hoppa mera!! Och hoppa andra hastar an din egen. Hoppa garna varje dag, tills du verkligen kanner dej saker pa de hindren. Da hojer du ett hinder i taget.
Pusha dej sjalv...tvinga dej sjalv att hoppa.

Hoppa garna terranghinder eller hinder i skogen, da de oftast ar lattare att hoppa, samt hastarna hoppar de hindren battre da det ar lite mera fart och man kan trycka av dem lite tidigt.

Men hoppa mer ar mitt basta rad! Ar du osaker och radd, sa skritta runt ett tag, bygg upp modet pa dej sjalv. Om du fortfarande vagrar, lat garna nagon annan hoppa din hast over samma hinder. Sa att du sett att hasten fixade hindret och hoppade helt ok.
Men hoppa mera!! Och tvinga dej sjalv....det kommer snart att kannas som om du aldrig gjorde nagonting annat an hoppade hinder pa 1.20-1.30.

Lycka till!!
 
Jag är också väldigt rädd när jag hoppar, riktigt skakis i hela kroppen blir jag när hindren börjar komma upp emot en 90cm... :o Jag var inte så här när jag var yngre utan blev det när jag skaffade min unghäst. Först gick det ju några år innan jag hade kommit så långt att jag började hoppa henne och när jag väl gjorde det så var hon väldigt tveksam på hindrena och det gjorde att jag också blev det...nu hoppar vi ca en gång i veckan, hemma varannan och på träning varannan. Hemma är det ju bara mindre skutt på ca 70cm men på träningarna är vi uppe i en meter ungefär och fy vad rädd jag är... :crazy: Det enda jag gör är att försöka hålla en någorlunda lugn grundgalopp (min pålla går gärna lite fort fram) och tar ett tag i manen under hoppet, min lilla häst har en tendens att hoppa rakt upp i luften så jag håller i manen för att inte flyga tillbaka direkt i nedslaget och störa henne! Jag tvingar helt enkelt mig själv att hoppa! :D
 
Tålamod!
Det är självklart att du blir lite skrajsen efter en sån olycka du varit med om, det är ren självbevarelsedrift. Men hoppa så mycket du kan nu, så går det över.
För det ÄR roligt att hoppa!
/P
 
Tack så mycket för alla svar!
håller på att hoppa mer och mer nu... försöker att åtminstånde hoppa en gång i veckan :smirk:
så nu vågar jag hoppa liiite högre iaf... ik typ en 1 dm högre men ändå, det är ett framsteg... :D
 
det dus ak tänka på att det är hästen som ska hoppa, du ska bara rida mot inte störa i hoppat och styra efter :D ger du din häst det stödet så sköter den det nog själv..

e kanske inte världens höjdhoppare ja själv, kanske är rädd? vad vet ja, men när ja väl hoppar så går ju ponnyn så jäkla fort så d e bara och styra och frsöka bromsa, hindrerna bara försvinner, dom sköter ju hon
 
Du kan få komma och träna på min häst, jag skulle lita på henne med en tvååring på ryggen :) Hon är stabil som en klocka :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hoppning Hej, har alltid haft detta problem med min ponny nu när jag tänker efter, jag tvekar bara lite och inte lika illa som jag gjorde förut...
Svar
0
· Visningar
1 341
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp