Tassar och asfalt...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare goggoman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 057
G

goggoman

Hej! Har börjat åka inlines och min hund får springa med., Undrar lite om det är så bra för henne att springa på asfalten? Vet att många cyklar o åker inlines med sina hundar.
Hon är van och springa med för hon är med ute och rider varje dag, men då är det mjukare i backen så hon är inte riktigt van vid hårt underlag för när vi promenerar så är det mestadels i skogen.
Är försiktig nu i början, men tart kroppen och tassar mycket stryk av asfalten? :confused:

Sv: Tassar och asfalt...

Jag skulle inte äga att asfalt är det bästa att springa på, det sliter ju mer på kroppen än mjukt underlag. Hur det tar på tassarna är svårt att säga för det beror väldigt på hurdana trampdynor hon har. Vissa hundar är väldigt känsliga och får lätt sår medans andra har bättre trampdynor som tål det mesta. Du får helt enkelt prova dig fram! Jag tycker inte du ska låta asfalten hindra dig helt, men du kanske ska ta det lite lugnt med träningen i början och se hur reaktionen blir på kropp/ tassar.

Själv springer jag mycket och asfalt är inte bra för kroppen i längden. Men bygger man upp styrka i leder och ligament succesivt så tål ju kroppen det bättre. Föredrar trots allt mjukare underlag vid löpning. När jag cyklar med hunden blir det asfalt ibland och grus/lerväg ibland. Variation helt enkelt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 341
Senast: fixi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 684
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 080
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka