Bukefalos 28 år!

Tåsträckarsenan av

I

Invincible

Känns som jag har haft maximal otur med min pålle nu. Och i måndags överraskade han mig med att ha ett stort och djupt sår på H-fram ca 5cm under knät. Ringer veterinär på direkten som kommer ut och konstaterar att tåsträckarsenan är av. Han ringer till strömsholm och frågar om vi ska komma in med hästen. Han får prata med en veterinär där som säger att dom inte gör något vid en sådan skada. Utan bara rensar upp runt och i såret samt syr igen. Vilket min veterinär då gjorde. Så nu står min prins på boxvila samt får penicillin insprutad i halsen (av stolt matte som klarar av det) samt får metacam dagligen.

Nu undrar jag dock. Enligt båda veterinärerna ska min häst bli helt återställd. Vilket jag inte tvivlar på direkt, vi har gått igenom spatt och blivit utdömda men kommit tillbaka bättre än tidigare. Dock undrar jag, ni som har eller har haft en häst som haft en liknande skada. Hur kom ni tillbaka? hur lång tid tog det och märker ni någon skillnad på hästen idag? (annat rörelsemönster eller liknande).

Min veterinär pratade om vila på box i ca 2veckor sen mindre hage i ytterligare 2veckor. Sen om inga komplikationer har tillkommit så kan vi sätta igång lite försiktigt med längre promenader, korta skritturer osv osv. Ska självklart ringa upp veterinär efter det att jag har tagit stygnen och prata om framtiden. Men är som sagt nyfiken på er som haft liknande skada. och hur ni är idag. :)

Så, berätta nu och gör mig gärna lite lugn också. För lite nervig är man ju ändå. Något som är av i hästens ben. Sånt är aldrig skönt att höra!
 
Sv: Tåsträckarsenan av

Jag fick en fölunge förra året med kraftig senkontraktur. Han hade av tåsträckarsenan. Den läkte av sig själv, men gick av igen efter ett tag. Han togs dock bort pga sin senkontraktur, så jag vet faktiskt inte hur det skulle gått med den senan. Men det verkar läka, sen hur bra det håller är ju en annan fråga. Senskador tar låååång tid.
 
Sv: Tåsträckarsenan av

Min pålla drog av tåsträckaren strax under knät på VF när hon var en månad gammal (fastnade i ett staket). Jag köpte henne när hon var tre, då hade hon gjort några galopp löp.

Hennes rörelseförmåga i knät är ordentligt försämrad, hon kan böja det lite mindre än 90 grader.
Hon är lite mer snubblig på det benet och man kan se det framförallt när hon går i vänster galopp.

Annars fungerar hon som vilken häst som helst, hon kan såklart inte hoppa några högre hinder men upp till 1m går bra.

Tilläggas kan ju att hon blivit mycket bättre på alla plan, då vi jobbar en hel del över bommar o hon stretchas även efter varje ridpass.

Kanske hennes "handikapp" beror på att hon var så liten när det hände?

Önskar er lycka till.
 
Sv: Tåsträckarsenan av

Finns trådar om detta om du söker på Forumet .

Tycker dock att det låter väldigt lite med endast 2 veckor på box och sen lite hage ?

Min pålle stog i 4 mån i hängmatta på Strömsholm dock var hans båda tåsträckarsenor av , såren hade inte läkt efter ett år och han kotade över på ena bak . Efter 7-8 månader sa Strömholm fortfarande att han skulle bli bra det var min sista kontakt med dom ,jag anser att dom använde honom som försökskanin trots att dom nekade till detta så kröp det fram senare att man hade inte behandlat en häst med båda tåsträckarsenorna av bak förut :devil:

Dock ska det vara bra prognos för ett ben och tror nog din pålle blir bra men dock med längre konvalencens som du fått svar på .

Men den kanske inte är helt av ?

Antar att ni bandagerat den så den har ordentligt stöd vid kota osv så den inte kan kota över ?

Lycka till med din häst Mia :)
 
Sv: Tåsträckarsenan av

Min häst hade av tåsträckarsenan vä bak för ett antal år sedan, på Strömshom gjöt dom en skena som jag lindade på varje dag efter att jag gjort rent såren för att förhindra att hon kotade över.

Tror vi använde oss av skenan 3-4 mån och under den tiden stod hon på box. Efter 4 mån kunde vi ta korta skritt promenader och hon fick också vistas i sjukfålla ute på ca 5x5m.

Efter 6 mån friskförklarades hon :)

Benet ser lite "knöligt" ut och är tjockare än övriga ben men blir bara finare med åren!

Hon kan ridas som vanlig.

LYCKA TILL!
 
Sv: Tåsträckarsenan av

Min häst lyfter bra på det skadade benet, och går faktiskt väldigt bra. Ingen större rörelsestörning. Kotar inte eller över. Vi har bara en klisterlinda över självaste såret som byts varje dag. Ingen stödlindning eller liknande. Vet. sa att han blir bättre om han får röra på sig lite, dvs "betning längst en dikeskant" var lagomt. Hästen är fullt pigg och hoppar gärna på stället :grin:
Vet. sa att efter att stygnen tagits så kan han gå i en mindre hage. ca 20x20meter stor. (liten å liten).

Det kanske blir olika lång behandlingstid beroende på om dom syr ihop senan eller inte? Senan är av helt på min häst och vet. sa att ärrvävnaden kommer att bildas snabbare om han får röra lite på benet. Ska däremot ringa upp vet redan imorgon pga att såret vätskar lite och matte är orolig för att såret har varit torrt tidigare.

Men vad vet jag egentligen. Vet, får avgöra i vilket fall när det är dags för oss att gå vidare och börja rida. Själv är jag inställd på ca 2 månader minst. Men vet lät hoppfull och positiv till snabb läkning. :)
 
Sv: Tåsträckarsenan av

Skador på sträcksenorna läker ofta bra. Följ rekommendationerna från kliniken.
 
Sv: Tåsträckarsenan av

Min häst hade av tåsträckarsenan vä bak för ett antal år sedan, på Strömshom gjöt dom en skena som jag lindade på varje dag efter att jag gjort rent såren för att förhindra att hon kotade över.

Tror vi använde oss av skenan 3-4 mån och under den tiden stod hon på box. Efter 4 mån kunde vi ta korta skritt promenader och hon fick också vistas i sjukfålla ute på ca 5x5m.

Efter 6 mån friskförklarades hon :)

Benet ser lite "knöligt" ut och är tjockare än övriga ben men blir bara finare med åren!

Hon kan ridas som vanlig.

LYCKA TILL!

Hade en travhäst för några år sedan som skar av tåsträckaren på ena bakbenet. Åkte till Helsingborg med honom och vi fick samma program som ovan, dock lite kortare tid med skenan.

Han kom tillbaka till full tävling igen på samma höga nivå som innan, gulddivisions häst, och hade aldrig några problem med benet efter det.

Så med lite tid är det en god prognos. Våran var riktigt illa skadad och hade mkt stora hudskador.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Murray
·
Hästvård Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: MiniLi
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 865
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp