Sv: Tävla dressyr?
"Islandsfolk" får bara allergiska reaktioner när folk köper islandshäst BARA till att tävla dressyr/hoppning.
Islandshästen är avlad enligt ett visst avelsmål, och det är inte att vara en stadig dressyrponny, därför är det väldigt bakvänt att köpa en islandshäst som dressyrhäst.
Däremot är det (tycker jag) en SJÄLVKLARHET att man kan tävla dressyr på sin islandshäst, till en viss nivå. Oxå självklart beroende på hästen. Därför brukar jag reagera när folk (inte TS!

) frågar "om man kan rida islandshäst i dressyr?".
I min värld tyder det på okunskap, för mitt svar är- ja, vad tror du, det är en häst, eller hur?
Jag kan rida dressyr på en travare också. Men kanske inte till SM-nivå...
Nåja. till frågan om vanlig dressyr! VANLIG dressyr tror jag man bara i folkmun kalalr det för att det är TÄVLINGSdressyr, med tregångare. Islandshästfolk rider INTE bara rakt fram på en ovalbana, däremot rider man inte dressyr på samma sätt som på halvbloden- vägen är ju målet när det gäller dressyren på en islandshäst, om du förstår vad jag menar?
Målet är inte en PERFEKT sidvärtsrörelse, utan målet är den mjukheten man får ut av utföra sidvärtsrörelsen.
Sedan har jag också sett att islandsfolk har tagit till sig mer av andra discipliner än vad dressyrfolk gjort. Man letar efter lite mer lätthet, mjukhet, lyhördhet än vad tävlingsdressyr-folket gör, det räcker ju med att titta i en bok om islandshästträning och jämföra med en bok om dressyrträning så ser man otroliga skillnader, vilket ju beror på att målet med dressyren är oliak för de två olika disciplinerna.
Nu låter jag kanske helvirrig, men isf är det bara att fråga om det är något som är helt oklart
TS: Jag har ridit helt vanlig dressyr på mina islandshästar tidigare, men med unghästen blir det nog mest basicdressyr för att komma åt hans mjukhet, explosivitet och gångarter. Han ska tävlas på ovalbanegrenar och ska göra det riktigt bra, dressyr ska vara en väg dit och inte ett mål i sig.
Målet med min gamla (Muninn) var att rörelserna skulle bli perfekta, att formen skulle vara perfekt, jag var fortfarande mycket dressyrryttare när jag red honom. Resultatet blev en lite sämre ovalbanehäst, men en himla bra dressyrhäst!
Sedan kan jag ju spekulera i om Muninn ens hade varit ridbar om inte han hade ridits så mkt i ren dressyrträning, han är nämligen lite... hrm... knäpp. Så han behövde det nog.
Men, jag har aldrig haft chansen att rida honom mot vanliga hästar, men jag har tränat med vanliga hästar och fått mycket beröm. Har ridit FS1 men väldigt bra resultat (oftast upp emot 6.5 totalt).
Vill man tävla mot vanliga hästar på andra tävlingar än klubbtävlingar så behöver du grönt kort, ryttarlicens, hästlicens och medlemskap i en vanlig ridklubb. Sen tror jag också att det finns en gräns, alltså att man med en häst av ponnymått inte får tävla högre klasser än MSV, men jag vet inte om det är reviderat nu på sistone. Det bästa är väl att köpa TR (tävlingsreglementet) och kolla igenom där
Är man över 18 tävlar man bland storhäst, det enda kravet är att ekipaget ska vara proportionerligt. Är man en liten ryttare kan man rida C-ponny när man är 50, om man vill
Här är lite bilder på Muninn i sina glansdagar: