Tävla dressyr?

Tussilago

Trådstartare
Jag ska förhoppningsvis köpa en islänning snart, och skulle mkt väl kunna tänka mig att tävla dressyr på den. Men tävlar man då mot storhästarna om man är över 18? Eller organiserar islandsklubbar särskilda dressyrtävlingar?

Ni som tävlar dressyr på isisiar, hur har det gått? Gärna bilder på både tävlingar o träningar om ni vill visa!

Sv: Tävla dressyr?

Jag kommer gå över att tävla dressyr med min islandshäst eftersom min nya favoritgren kommer försvinna mer & mer(FS1) & det inte finns mkt sånt här uppe.
Men han är fyrgångare med stark trav & har en rimlig chans, jag skulle inte rekommendera femgångare då de ofta har lite fyrtaktig trav & galopp.
Tävlat km hopp & dressyr med tidigare islandshästar & vi har alltid varit placerade så man kan väl säga att det gick hyffsat på en lägre nivå;)

Det finns "islandshästdressyr", alltså en dressyrklass som är med i vårt FIPO (tävlingsreglementet för islandshästtävlingar), och som ibland (men långt ifrån alltid) finns med när islandshästklubbar ordnar tävlingar. Den dressyren är av kür-typ, dvs man sätter själv ihop sitt program utefter vissa regler, och rider till musik. Grenen, som kallas FS1 (FS står för Free Style), togs nyligen bort från nationella tävlingar och SM, på grund av bristande intresse hos ryttarna...

Så är man intreserad av att tävla dressyr på sin islandshäst är man nog huvudsakligen hänvisad till "storhästtävlingar", ja. Å andra sidan - om det är tävla i dressyr som är huvudintresset, så köper man väl inte en islandshäst?!?

Nej, det klart man inte köper en isis i huvudsyfta att tävla dressyr på, men jag skulle tycka det vara kul att ha ett mål att jobba emot då jag tränar, och för att få bra gångarter så är ju vad jag förstått bra att det är mjuka och lösgjorda. Så det är ju ingen nackdel att tävla nån liten tävling då och då..

Får man tävla i storhäst dressyr trots att man är över 18? Har aldrig riktigt fattat det dära och vad krävs det mer för att få tävla, grönt kort?

Eh?tror du alla i landslaget är under 18?förstår inte frågan riktigt:confused:
Varför skulle man inte få tävla dressyr om man var över 18?

Ja grönt kort ska man ha samt licens för häst & ryttare.

Formulerade mig fel, jag tänkte utvecklat men jag skrev outvecklat.
Räknas islandshäst som ponny eller storhäst enligt deras termer? Och om jag tävlar som ponnyekipage får jag göra det trots att jag är över 18 år?

har själv funderat lite på det här... jag rider tränar o tävlar min pålla i V1 men varvat med det rider jag dressyr för en dressyrtränare...

jag har som tanke att nån gång vara med i en "riktig" dressyrtävling... har då kollat upp vad som gäller...

eftersom jag är över 18 måste jag tävla mot de stora hästarna. Då krävs grönt kort, licens för både hästen (svindyrt) och ryttaren, samt medlem i en förening (ej islandsförening då) osv osv

så först tänkte jag nån gång nån vacker dag vara med i en dressyr clear round, bara för o testa :) detta för att ha nåt mål med dressyren mer än att få bättre gångarter att visa i V1

min största besvikelse i år är ju att de tagit bort FS1 på Sm och nationella tävlingar, vilket innebär att det knappast kommer vara några FS1 klasser på lokal nivå helelr, finns ju ingen vits med det då... Innan var det på västkusten 1-2 st per år (båda på våren) så tja, mitt mål att komma till SM i FS1 försvann :(:(:(

kämpa på!

Det som är så bra med ponnier är att man kan tävla dom som ponny tills man är 18 år.
Sen kan man regga upp dom till stor häst och fortsätta tävla då bland stora hästar.

Alla raser klarar av alla olika grenar på lätt nivå tja förutom tölt och pass för de har då inte vissa raser=)

Men jag menar, jag kan ju köpa mig en ren dressyrhäst och endå hoppa tävlingar KM upp till 1 m utan problem.
Kan också köpa mig en ren hopphäst och tävla upp till LA utan prblem.

Och givetvis kan man köpa islandshäst och tävla både hopp och dressyr på lätt nivå.

Så fort någon nämner att de vill hoppa eller tävla dressyr med en islandshäst får islandshäst människor nästan utslag och jagar upp sig tycker jag..
FORT in med komentarer varför köper du en islandshäst om du vill hoppa och rida "vanlig" dressyr?? Köp en "vanlig" ras istället.

För det första så vadå vanlig dressyr?? dressyr är dressyr oavsätt vilken ras man har mellan benen.

Gå åå tygeln, trampa under sig flytta över vikten på bak, utöva lite skolor så som skänkelvikning, sluta öppna bak och framdelsvändningar.
Detta är väl grundutbildningen och gäller väl alla hästar man rider?

Eller rider de flesta som har islänningarn verkligen bara rakt fram runt en ovalbana i skrit,t trav, galopp, tölt och pass och kallar de för dressyr och därför kallar de andra för "vanlig" dressyr??

För så rider iallafall inte jag som har islandshäst utan jag rider mest "vanlig" dressyr.

Jag vill helt klart att min dam ska tävlas både i hoppning, i dressyr, distans, tölt, fälttävlan..

Men vart har jag skrivit att målet är OS i samtliga grenar???

Hon är en riktigt allroundhäst från hoven upp till öronen:banana::bump:

Jag tävlar inte för att vinna de är inte mitt mål.. målet är att ha så rolligt som bara den under en tävling.
Har vi haft ruskigt trevlig, fint väder och hamnar sist så är jag lika glad för de=)

Klokt inlägg, jag resonerar lite som du! Tävla dressyr för att ha nåt att jobba mot, och framför allt ha KUL!
Lät ju däremot lite bängligt med licenser och medlemskap i klubb mm. Men medlemsskap brukar inte vara så hiskeligt dyrt..Får väl se!

"Islandsfolk" får bara allergiska reaktioner när folk köper islandshäst BARA till att tävla dressyr/hoppning.
Islandshästen är avlad enligt ett visst avelsmål, och det är inte att vara en stadig dressyrponny, därför är det väldigt bakvänt att köpa en islandshäst som dressyrhäst.

Däremot är det (tycker jag) en SJÄLVKLARHET att man kan tävla dressyr på sin islandshäst, till en viss nivå. Oxå självklart beroende på hästen. Därför brukar jag reagera när folk (inte TS! :)) frågar "om man kan rida islandshäst i dressyr?".
I min värld tyder det på okunskap, för mitt svar är- ja, vad tror du, det är en häst, eller hur?
Jag kan rida dressyr på en travare också. Men kanske inte till SM-nivå...

Nåja. till frågan om vanlig dressyr! VANLIG dressyr tror jag man bara i folkmun kalalr det för att det är TÄVLINGSdressyr, med tregångare. Islandshästfolk rider INTE bara rakt fram på en ovalbana, däremot rider man inte dressyr på samma sätt som på halvbloden- vägen är ju målet när det gäller dressyren på en islandshäst, om du förstår vad jag menar?
Målet är inte en PERFEKT sidvärtsrörelse, utan målet är den mjukheten man får ut av utföra sidvärtsrörelsen.
Sedan har jag också sett att islandsfolk har tagit till sig mer av andra discipliner än vad dressyrfolk gjort. Man letar efter lite mer lätthet, mjukhet, lyhördhet än vad tävlingsdressyr-folket gör, det räcker ju med att titta i en bok om islandshästträning och jämföra med en bok om dressyrträning så ser man otroliga skillnader, vilket ju beror på att målet med dressyren är oliak för de två olika disciplinerna.

Nu låter jag kanske helvirrig, men isf är det bara att fråga om det är något som är helt oklart :D

TS: Jag har ridit helt vanlig dressyr på mina islandshästar tidigare, men med unghästen blir det nog mest basicdressyr för att komma åt hans mjukhet, explosivitet och gångarter. Han ska tävlas på ovalbanegrenar och ska göra det riktigt bra, dressyr ska vara en väg dit och inte ett mål i sig.
Målet med min gamla (Muninn) var att rörelserna skulle bli perfekta, att formen skulle vara perfekt, jag var fortfarande mycket dressyrryttare när jag red honom. Resultatet blev en lite sämre ovalbanehäst, men en himla bra dressyrhäst!
Sedan kan jag ju spekulera i om Muninn ens hade varit ridbar om inte han hade ridits så mkt i ren dressyrträning, han är nämligen lite... hrm... knäpp. Så han behövde det nog.

Men, jag har aldrig haft chansen att rida honom mot vanliga hästar, men jag har tränat med vanliga hästar och fått mycket beröm. Har ridit FS1 men väldigt bra resultat (oftast upp emot 6.5 totalt).
Vill man tävla mot vanliga hästar på andra tävlingar än klubbtävlingar så behöver du grönt kort, ryttarlicens, hästlicens och medlemskap i en vanlig ridklubb. Sen tror jag också att det finns en gräns, alltså att man med en häst av ponnymått inte får tävla högre klasser än MSV, men jag vet inte om det är reviderat nu på sistone. Det bästa är väl att köpa TR (tävlingsreglementet) och kolla igenom där :)

Är man över 18 tävlar man bland storhäst, det enda kravet är att ekipaget ska vara proportionerligt. Är man en liten ryttare kan man rida C-ponny när man är 50, om man vill :)

Här är lite bilder på Muninn i sina glansdagar:

Photo-0071.jpg

Photo-0029.jpg

e488f2a1.jpg

Jag hålle rint emed om att målet med en islandshäst INTE är en pefekt skänkelvikning.

Skänkelvikning är skänkelvikning oavsätt ras.
Den skall utföras precis på samma sätt.

Jag rider PRECIS likadan dressyr som jag gjorde med mitt hbl som jag gör med Jorunn..
De är inte ens en tillstymmelse till olikheter på den planen.

Jag rider öppna, sluta böja rakställa böja innåt böjja utåt, peta in eller ut bakdelen i en volk.Putta ut bogen eller putta in den. eller rakställa den.

Jag utövar eller jag hästen och jag:D skänkelvikningar precis så som Gazella mitt hbl gjorde.

Jag travar och skrittar och galopperar på samma sätt.. skillnaden är lite i steglängden.
Fast inte så mkt hbl mitt hade små steg och jorunn rätt stora så dom är rätt lika där endå att rida.

Jag ställer samma krav på jorunn i hoppningen som jag gjorde med hbl mitt jag slarvar inte eller låter Jorunn slarva bara för hon är en islandshäst.
Däremot är skillnaden att Jorunn är 5 och mitt hbl var 17 när jag köpte henne. Så jag kan inte ställa samma krav idag eftersom Jorunn inte är så mkt utbildad när det gäller hoppningen.

Och jag har hittills aldirg stött på en eller hört talas om en människa som köper en islandshäst för att BARA hoppa/tävla dressyr med den och satsa på SM nivå..

så varför blir folk så upprörda över de, verkar mer vara vissa som fått för sig att om man hoppar lite med en islänning så hej å hå plötsligt siktar man mot stjärnorna och gör inge annat än flänger omkring på en hoppbana!:rofl:

Finns ju en å annan här som tävlat lite mer än andra i hoppning/dressyr med sina isisar men de är samtidigt aktiva inom gångartstävling.

Vilken isis som helst kan man tävla 70 cm med sen tekniken över kan man ju diskutera kan va lite pass och tölt mellan hindrena men så länge man har roligt och kommer över så vad spelar de för roll?=)=)

Senast ändrad:

Jasså måste man ha licins nu för att tävla klubbnivå??
Gröntkort har jag eller den har jag tappat bort så får väl fixa fram en till.
Men sen har de bara varit att tuta och köra med tävlingarna för min del..
Jag har tävlat enbart CR och en klubbtävling, jag vill ha rosett så CR passar perfekt för mig:rofl:

Jag har hört talas om folk som är sugna på att köpa islandshäst bara för att det är "en snäll ponny", och då harm an fått saker om bakfoten. Finns massa andra raser som är mycket trevligare än islandshästen om man bara vill ha en snäll, lättriden häst.

Och JO- det finns en skillnad i utförandet av rörelserna. Kanske inte för dig, men i allmänhet tror jag att man som islandsryttare använder rörelserna för att nå ett visst mål, inte för att det ska se käckt ut.
Jag använder mig av sidvärtsrörelser t.ex, för att det är ett bra sätt att komma åt min häst, få honom mjuk i sidorna och få honom att trampa in under sig bättre.
När jag tävlade dressyr räckte inte det, utan så var liksom hela grejen med sidvärtsrörelsen att den skulle SE perfekt ut.
Förstår du skillnaden?

Tävlar man dressyr kan man inte göra en öppna som går på fyra spår bara för att hästen kommer igenom så bra när man gör en sån- den ska vara på tre spår, och perfekt utförd.
Det behöver man inte bry sig om att göra om man inte tävlar dressyr, däremot använder man sig ändå av dressyr som en väg mot målet.

Målet för mig är en välriden, mjuk, välmusklad och explosiv häst som är trevlig att sitta på och som får ut absolut max av sina gångarter.
Målet för en dressyrryttare är ju lite annorlunda. MITT mål när jag tävlade dressyr var annorlunda.

Ryttarlicens ska inte behövas på klubbtävlingar, däremot på lokaltävlingar och uppåt.
För ponnyer behövs ponnylicens f.o.m regional nivå, för häst behövs hästlicens f.o.m lokalnivå.

Här räknas islandshästen som häst, om den som rider är över 18 och man tävlar mot storhästarna. Därför gissar jag också attm an inte behöver ha mätintyg på sin islandshäst om man inte tävlar ponnyklasser.

Kan tillägga att om man har en unghäst kan man tävla den bland ponnyer i ungponnyklasserna (avdelning B) även om man är över 18.

Det vet nog alla vid det här laget att en islänning är lite av allroundhäst, det som du uppfattar som vilda protester beror nog mer på att man faktiskt undrar lite. En islandshäst är ju som bekant inte billig i inköpspris, investerar jag i en häst som jag sen har för avsikt att tävla lite med så ska det då inte ske med begränsning.

Som du skriver själv, med en islandshäst kommer man inte så högt inom dessa grenar utan få hålla sig på den nedre skalan sas. Varför köpa sig begränsningar? Om man som ryttare har begränsningar är ju en sak, här är det ju upp till ryttaren att flytta fram det sträcket för begränsningen. Men att medvetet köpa till sig en begränsning, det tror jag att man som islandshästägare tycker är konstigt.

Och jag har hittills aldirg stött på en eller hört talas om en människa som köper en islandshäst för att BARA hoppa/tävla dressyr med den och satsa på SM nivå..

...Av den enkla anledningen att en islandshäst aldrig skulle klara av den nivån som krävs i dressyr.

Nej för häst behövs inte hästlicens på lokal nivå, det kommer från regional nivå.

I dressyr så använder man sig inte av olika klasser för unghästar, utan alla tävlar i samma klass och på samma premisser oavsett ålder på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
831
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 339
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka