Tävla för vilken klubb?

Corax

Trådstartare
Vad tävlar ni i för klubb? Klubb på hemmaplan, klubb på annan ort (där ni kanske kommer i från)eller något annat.

Har nämligen lite funderingar ang. detta. Har tidigare bott i ett annat län och varit med i klubben där (ej tävlat då). Visserligen finns det bra klubbar omkring här också men vet inte om jag vill tävla för dem. Skulle vara fördelen att kunna vara med i lag och på klubbtävlingar i och för sig.
Är det konstigt att välja en klubb 50 mil bort som man inte kommer att besöka den närmsta framtiden?

Sv: Tävla för vilken klubb?

Vi tävlar inte för "hemmaklubben" utan en annan klubb i distriktet. Det du ska tänka på när du väljer klubb är att du inte får bortlottningskort om du väljer att bo i Sthlm och tävla för klubb i annat distrikt.

Jag tävlar för klubben jag är uppvuxen på. Var ett självklart val då jag under så många år tävlade ridskolans ponnyer och senare även hästarna. Nu har jag medryttarhästen på den klubben, så fortfarande är det ett självklart val. Jag är även en väldigt aktiv medlem, så att tävla för en annan klubb finns faktiskt inte ens med i tankarna.

Ditt fall är självklart annorlunda ;)

när jag tävlade ponny tävlade jag först för hemmaklubben (har dock aldri tränat där men,men) men blev sen värvad övr till en annan för att rida i deras lag
på storhästen bytte jag tillbaka till hemma klubben efter ett år

Nu får du ursäkta att jag är trög så här på torsdagsem...
Du menar alltså att om jag tävlar för te.x en klubb i Haparanda så är jag "berättigad" att starta och blir inte bortlottad på tävlingar i Stockholm??
Vet du hur det är med hoppningen?

Jag har gjort precis som du. Vuxit upp på en klubb och haft häst där mm. Men sedan flyttade jag hästen och dessutom var det inte så skoj att vara typ det enda aktiva tävlingsekipaget på stor häst.
Dessutom satsade klubben NOLL på de som tävlade. Lite surt faktiskt...

Jag har tävlat för olika klubbar.
Mitt enda kriterie är att jag kan lösa licens.

Det finns en klubb i stallet där jag står, men tävlar för en annan ett antal mil bort. På senaste året har jag kanske varit där 1 gång. Men jag har ju tävlat för dom ett par år nu. Vet ett par stycken som tävlat för klubbar i Sthlm, medan de bor och tävlar i skåne, så det är inte alls ovanligt. Man ska tävla för den klubben man känner passar ens behov. Medlem kan man ju vara i den nära klubben och på så sätt ändå vara med på klubbtävlingar.

Jag skulle helt klart fortsätta tävla för min gamla klubb om jag var du. Det tycker jag inte ens att du behöver fundera över, det är så självklart :)

EDIT: Jag fattade kanske fel? Jag fattade det som att det var nya klubben som inte satsade nåt, men det kanske var gamla?

Corax skrev:
Nu får du ursäkta att jag är trög så här på torsdagsem...
Du menar alltså att om jag tävlar för te.x en klubb i Haparanda så är jag "berättigad" att starta och blir inte bortlottad på tävlingar i Stockholm??
Vet du hur det är med hoppningen?

Jag skrev kanske "otydligt" :angel: Egentligen så ska inte vilken klubb man tävlar för påverka bortlottningsförfarandet (fast det gör det på de flesta klubbar. Klubbarna tar egna ekipage i första hand, sedan distriktet osv) Om man "väljer ut" ekipage så ska det stå i proppen (vilket det oftast inte gör).

Men om du väljer att tävla för en klubb i Stockholmsdistriktet får du bortlottningskort på tävlingar du blir bortlottad från i Sthlm. Väljer du att tävla för Haparandra får du inte något bortlottningskort.

Det är "lättare" att komma med på hopptävlingar eftersom dessa tävlingar har större startfält. Dressyrtävlingar har fler bortlottningar..

Ja det är den gamla (min "barndomsklubb")som inte satsar på sina tävlingsryttare. Tyvärr.
Därför vill jag som sagt söka mig någon annan stans...

Ja tävlade för 4-ben när ja va liten och hade precis börjat. sen gick ja över till rimbo ridklubb för ja hade en kompis som tävlade där.. men sen ville ja gå vidare å valde Edsbro ryttarförening och trivs skiiit bra där:D den klubben äår underbar alla är otroligt snälla

Ok, då är jag med. :)

Då är det bara att fundera med andra ord.
Men det känns som om mina val är tämligen begränsade då man ändå inte bara vill hoppa in i en klubb som man aldrig tidigare haft kontakt med. Jag är i alla fall sån.

Tja...
Man fick aldrig någon "dunk i ryggen" för att man var ute (hoppning på den tiden)och det fanns dessutom inget lag. Inte ens när man placerade sig på klubbens hemmatävlingar så blev man "uppskattad".
Ingen som helst antydan till sponsring... Man tröttnar till slut.
Det fanns ingen som helst pepping till att locka fler tävlingsekipage till klubben och ännu mindre att behålla dem som fanns.

Ja jag har funderat på Edsbro... Men jag vet inte jag.
Tränar du på klubben också?

Fast de flesta klubbar är ju rätt små och det mest sker på ideell basis. Dock vet jag ju att vissa klubbar i ditt område körde en "värvningskampanj" för några år sedan: lockade med "prylar". Dock vet jag att en del ekipage bytt tillbaka till sina gamla klubbar.

Vill man ha en förändring inom någon klubb så får man nog engagera sig lite själv också;)

Ja det är sant, men den tiden och orken har jag inte. Speciellt inte i den klubben.
Då tycker jag det är roligare att gå in i en större klubb och i alla fall ha klubbkompisar på tävlingar. Känner man sig sen hemma så har jag inget emot att lägga ner lite mer energi.

Nå prylar har inte den här klubben lockat med i alla fall. Och det är inte det jag är ute efter. Däremot fick man ju tillbaka delar av anmälningsavgiften om det gick bra men det var för 7 år sedan. De har de tagit bort nu.

Senast ändrad:

Förra året tävlade jag för en klubb 25 mil bort pga flytt på våren.

Tävlar för Köpings ridklubb ( Ja bor i köping) men skulle vilja byta till Strömsholm,arboga eller kungsör etx.
Köping kommer inte med så mkt förrutom deras ridskolehästar! Vi har inte så många privathäst ryttare som tävlar känns det som.
förrutom jag och några till som är aktiva. dom andra tävlar nångång på sommarn.:cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 719
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 308
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 958
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 989
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka