Tävla i AR/Barock/KR?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Paoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 245
P

Paoo

Kan man tävla i AR/Barock/KR? Vad gör man då isåfall, i själva tävlingsgrenen? :)

Sv: Tävla i AR/Barock/KR?

Svenska Ridsportförbundets medlemsklubbar ordnar regelbundet tävlingar i klassisk dressyr från lokal till internationell nivå. Man rider antingen fastställda program eller mer fri koreografi till musik (kür) och ritten betygssätts av 1-5 domare. Tävlingsreglementet bygger i grunden på den ridning man kan läsa om i bland annat de la Guérinières ridlära från 1700-talet.

Hej!

Jag vet inte om jag kanske uppfattat dig (eller Svea) fel nu, men jaja, här kommer mitt svar så som jag förstår det :D

Vanligast (tror jag) är nog att den som rider AR/Barock/KR etc (kärt barn har många namn) inte tävlar så mycket helt enkelt. Om det tävlas sker det tillsammans med alla andra dressyrryttare på klubbar runt om i Sverige på dressyrtävlingar (oftare då i de högre klasserna). Vad jag vet finns det inte någon speciell dressyrgren som AR/Barock/KR-ryttare tävlar i, kanske så att man tränar inför uppvisningar istället. Bara så jag uppfattat det, men jag kan ju ha mycket fel oxå. :)

Det är iaf min uppfattning - och det finns absolut fler uppfattningar om detta! Alla har sina olika skäl.

Jag har faktiskt läst någonstans om där de tävlar i barockridning. De har tävlingar med olika moment, med även skolor ovan mark. Nu minns jag inte alls var jag läste det, ifall det var i en tidning, eller på internet. Tävlingarna hölls inte i Sverige, utan i något annat land, men jag minns inte vilket land. Jag är helt säker på att det finns tävlingar med annat dressyrinnehåll än det som står i svenska TR.

Jag vet om några ekipage som tävlar KR fast än de rider AR. Så visst går det att tävla om man vill.

Det finns tävlingar i barockridning i Tyskland. ALLT finns i Tyskland! :D

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: Freazer
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Roxy
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 118
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka