Tävla i bomfri/-lös sadel?

Bubbaz

Trådstartare
Har hört och förstått att man tydligen inte får tävla i western och klassiskt med en bomfri/-lös sadel, men varför??? :confused:
Man får ju tävla i distans med bomfria/-lösa sadlar..

Någon som vet varför eller har en bra teori om varför det är på det viset... :idea:

Sv: Tävla i bomfri/-lös sadel?

Är inte insatt i westerntävlingar men det har kommit upp förut (sök bland gamla trådar). Man får man använda dom i de lättaste klasser(-na?) då kan man visst tom tävla med en engelsk sadel om jag inte minns helt fel.

Jepp stämmer. På D-tävlingar är det fritt vad för sorts sadel man vill använda:D

Jo det vet jag men min fundering e mest VARFÖR man inte får tävla i bomlöst? För man får väl inte tävla i dressyr med bomlöst heller?...

Man får tävla dressyr i bomlöst MEN sadeln ska vara av engelsk typ dvs se engelsk ut och där faller en hel del bomlösa. Det är enbart en utseende-fråga i dressyren.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka