Tävlande vid graviditet

C

chrysler

Finns det ngn här som tävlade när de var gravida & till vilken månad då?alla skriver ju om hur länge de red men ingen skriver om de har tävlat ngt.& framförallt vad ni tävlade i för grenar?

Sv: Tävlande vid graviditet

Jag är omedelbart OT eftersom jag inte har eller kommer att tävla gravid, men jag håller mig till ämnet genom att berätta varför: Om jag skulle tävla i något vore det i hoppning (men då snackar vi klubbnivå, det var massor med år sen jag tävlade "på riktigt"). Och jag tror mig inte om att ta mig runt en hoppbana utan att bli så andfådd att jag får hjärtstillestånd, med tanke på hur trött jag var sist jag hoppat. Så för mig är det - tills jag blir större och tyngpunkten flyttar sig lite - en fråga om ork. (Sen blir det en fråga om balans också, och då vill jag nog inte hoppa för då ökar ju risken att jag ska trilla av). Annars skulle jag nog gärna. Fast bara över mindre hinder som sagt, och med en häst jag litar helt på.

Jag tävlade islandshäst i femgång och töltgrenar under min graviditet. Sista tävlingen som gravid var i sjunde månaden. Jag var också med i en skojtävling i hoppning (på den enorma höjden 60 cm!) någon gång i sjätte månaden.

Jag förstår att man inte gärna tävlar i hoppning, det hade nog inte jag vågat:D

Kommer nog oxå mest troligt tävla(islandshäst klubbtävling) när jag är i 7e månaden, får se om det endast blir tävling första veckan i 7e månaden eller om jag kanske tar helgen efter det.Magen har inte växt nästan ngt, eller jo, om jag ligger på rygg kan man känna den;) Så därför undrar jag lite då alla nästan verkar vara av åsikten att det inte går att tävla då, men det beror på om man hinner få foglossning & grejer:crazy:

Jag tävlade i alla möjliga westernridgrenar C och D nivå till och med 5 e månaden, sedan fick inte magen plats längre:D .
Vet inte om det är så smart att tävla och greja vid graviditet...Tänker nu efteråt på vad som SKULLE kunna hänt, bara för att jag var envis och ABSOLUT skulle rida. Tänk om det hänt lillen något!:(
Men så gjorde jag! Och det gick ju bra.

Det är alltid en massa människor som har åsikter, särskilt när man är gravid.... Men jag tyckte inte det var värre att rida ett femgångsprogram på ovalbana än att rida hemma i skogen. Snarare var det väl värre att rida hemma, eftersom det oftast blev ett längre ridpass, och jag blev lite stel i bäckenet av det....

Det kan finnas alla möjliga saker som begränsar vad man kan göra, men jag tycker inte att människors åsikter skall vara en av de sakerna! Mår du bra och det funkar för dig att tävla i sjunde månaden så gör det! För mig funkade det alldeles utmärkt.

Tack för svaren!Nej du har rätt i att det är lättare ansträngning på tävlingsdagen än det är vid vanlig träning.Bebisen verkar gilla när jag rider eftersom den inte sparkar då, tror den blir vaggad:)
Har däremot fått en nerv i ryggen som klämmer ibland, imorse kom jag knappt upp ur sängen & ned till första våningen, men ingen foglossning än *peppar peppar*

Liknande trådar

Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 935
Senast: Editten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 415
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 973
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka