• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Zilver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 191
Z

Zilver

Hur gör ni när ni kommer till en ny tävlingsplats om ni har en ovan häst som är lite tittig, tar ni en promenad med den runt området, sitter ni bara upp och börgar värma eller hur gör ni?

Sv: Tävling

En av mina hästar var alltid lite uppstressad och tittig för några år sedan när vi åkte till en tävlingsplats. Jag gjorde så att jag alltid såg till att vara där en timme tidigare än vad som skulle behövas, för att gå omkring lite med honom, så att han fick lugna ner sig lite och vänja sig. Nu är det inga problem längre med honom.

Ser också till att vara på plats tidigt så att jag (eller pappa! :angel: ) kan gå en runda med hästen. Sen brukar jag skritta fram extra länge, rida fram med många pauser emellan då unghästarna ofta går och spänner sig. Jag tycker det funkar bra, då de får lite tid att "varva ner", så man inte får känslan att hästen uppfattar press eller krav och tycker tävling blir något negativt.

Har man en häst som går i passage mer eller mindre hela tiden på en tävlingsplats har man gärna mycket tid på sig. Hon är rädd för allt och som sagt, tar sig fram i passage för det mesta. Brukar lugna ner sig lite efter ett tag. Värma vill jag inte göra förrän hon har lugnat ner sig så mycket så hon börjat skritta normalt. :p

Är det hoppning vi är på brukar jag kunna hoppa upp lite tidigare. Där behöver hon inte samma lugn som på en dressyrtävling.

Min ena 5åring är väldigt nervös och spänd av sig så jag brukar ta fram och gå med honom innan jag sitter upp. Brukar rida fram ca 1 timme så han lugnar ner sig. Gjorde detta i helgen när vi var och tävlade och han var hur fin som helst inne på banan sen.

Min unghäst är lite spänd och så men det spelar ingen roll om man är där i lugn och ro och går eller så med henne eller kommer dit när det är 20 starter kvar till vi ska in på banan och slänger på sakerna och jag hoppar upp och travar till framridningen, hon är endå lika spänd och upphetsad... men nu har det blivit mkt bättre som tur är!

Brukar ta en promenad och är den riktigt yr i mössan försöker jag longera nånstans där man inte stör.

Får man på en dressyrtävling innan den startar låta hästen ta en liten promenad i ridhuset?

Jag hoppar upp ganska tidigt och låter hästen skritta runt en stund på området och jobbar den en stund längre än vanligt tills den lugnar ner sig. Svårare att kontrollera hästen från marken tycker jag om den blir lite stissig.

Oftast när vi åker och tävlar, så har vi så pass långt att vi anländer redan på fredag. Alltid direkt efter avlastning, så går vi en promenad på området minst 20 min. Tävlingsdagen tar jag alltid ut, så att jag hinner skritta fram och titta omgivningarna, innan jag börjar rida fram på banan.

Nu är det inte jag som tävlar utan dottern... men i vilket fall.. jag är ju med som hästskötare, supporter, matfixare etc. ... Jag tycker att det som funkar bäst är att inte göra för stor affär av det hela. Om det är en ny och oerfaren häst så måste man själv visa hästen att allt här är helt normalt, vi behöver inte gå omkring och titta för inget är farligt/konstigt/onormalt/läskigt. Alltså - göra i ordning hästen fort men utan stress, sitta upp och skritta ett tag innan det är dags att gå in på framridningsbanan. Unghästar blir för trötta om man håller på för mycket med att titta/promenera/skritta och det kan nog äldre men oerfarna hästar bli också. Huvudsaken är att man är lugn och bestämd själv, då brukar det mesta ordna sig.

Min häst har bara vart ute två gånger och han står som en ängel i transporten men blir extremt laddad när vi lastar ur. Då brukar hästskötaren typ gå runt på planen där transporterna står så att han får titta lite och lugna ner sig. Han är inte så rädd utan mera SUPERLADDAD!! :p Sen brukar jag sitta upp och då får min pappa leda oss till framridningen för han går och studsar okontrollerat. När han får jobba lugnar han ner sig men sen måste ngn leda oss till själva banan och bara släppa in oss för jag kan inte kontrollera all hans energi för han glömmer bort att han har ngn på ryggen!
Nej han är inte hingst utan valack och 16 år :rofl: :p

Ska då säga att jag vill ha honom så där för det är då han får utstrålningen och inne på själva banan brukar han lugna ner sig lite...

Liknande trådar

Tävling Hästaveln går ju framåt med individer avlade för tävling, men är jag ”gammalmodig” som tycker det känns lite fel att starta två dagar i...
Svar
13
· Visningar
1 070
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
222
Senast: MattiZ
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har kommit till det läget i min rehabilitering att jag ska cykla för att träna benmuskler. Det fanns ingen begagnad motionscykel i...
Svar
8
· Visningar
444
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka