Tävlingar på Gotland

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Lisa3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 043
L

Lisa3

Har funderingar på att flytta till Gotland. Undrar därför lite hur ni som bor på Gotland och tävlar (hoppning/dressyr, 1,20/ LA) tycker att det funkar. Anordnas det tillräckligt med tävlingar eller åker ni till fastlandet och tävlar också?

Sv: Tävlingar på Gotland

Har funderingar på att flytta till Gotland. Undrar därför lite hur ni som bor på Gotland och tävlar (hoppning/dressyr, 1,20/ LA) tycker att det funkar. Anordnas det tillräckligt med tävlingar eller åker ni till fastlandet och tävlar också?

Det finns väldigt mycket tävlingar på Gotland för att vara en så liten ö, men många åker ändå till fastlandet och tävlar. Är man tillräckligt duktig för att anses ha behov av att tävla på fastlandet (skulle tro att gränsen ligger vid msv för de grenar du nämner) så kan man få resebidrag. Man får dock vara beredd att ställa upp en hel del som funktionär om man ska tävla på Gotland. Alla måste hjälpa till, annars funkar det inte att ha en så välfylld tävlingstermin.

Jag bor på Gotland och tycker att det fungerar bra att bo här och tävla aktivt, särskilt om man "bara" rider hoppning och dressyr. Rider man mer "udda" grena som fälttävlan (som jag gör, vilket innebär ca 5 fastlandsresor/år), distans eller tävlar körning så är inte tävlingtillfällena så många.
Vill man åka på fastlandet får man hjälp med sk. vattenbidrag från kommunen och Gotlands idrottsförbund. Resebestämmelserna hittar du här
2007-års tävlingstermin är klar med reservation för mindre ändringar, kommer säkert ut på hemsidan ganska snart. Den är väldigt lika årets. Tävlingssäsongen brukar starta i slutet på februari och hålla på tills nu. Under de mesta aktiva månaderna brukar det vara tävling varje helg med hoppning och dressyr på varannan tävling.
Gotlandsdistriktet är det distrikt som har näst flest antal tävlingar i förhållande till antalet lösta licenser.

Vill du veta mer är det bara att fråga :) Var funderar du på att flytta förresten, är lite nyfiken :angel:

Tack för era svar! Informativt och bra. Flytten kommer förhoppningsvis ske om ca ett år som det ser ut just nu. Jag försöker förbereda mig och planera så gott det går. Jag tävlar i hopppning och dressyr så det verkar ju lovande med många tävlingstillfällen. Har även en häst som jag skulle vilja pröva distans med men då är det kanske bara Hoburgsritten som är aktuell på Gotland? Förhoppningsvis komme rjag bo någonstans i närheten av Västergarn.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 606
Senast: Mirtai
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*... 2
Svar
22
· Visningar
2 681
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 150
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka