Tävlingregler

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Kin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 392
K

Kin

Risk att bli hängd efter denna tråd? Den tar jag. Efter att varit o tävlat i helgen så kan jag inte annat än undra. Gjorde själv några starter med lite missar så det blev ingen rosett med all rätt. Kollade en del på andra ekipage både på C o B nivå.
Trodde att har domaren skrivit i sin mönsterbeskrivning i Western horsemanship att det ska vara trav och i regelbokens beskrivning av WesternRiding att det ska vara trav o inte jog så skulle det ridas trav. Men här premierades ritter där det deffintivt var jog, knappt det då det knappt gick framåt. Ska det verkligen vara så???

Tacksam för svar även från Bukeläsade domare!

Sv: Tävlingregler

Jog är den amerikanska betäckningen på trav. Eller rättare sagt,
Jog = långsam trav.
Trot = Trav

Det kan stå vilket som, jog/trav.
Sen hurvida det ska bedömas upp eller ner om hästen knappt går frammåt är upp till domaren.
Går hästen i en riktig jog och bär sig som den ska ska det givetvis ge höga poäng.
Går den i felaktig jog, som inte är balanserad eller stark, ska det ge avdrag.
Men det är en bedömningssport och ingen domare är fläckfri.

Hänger inte riktigt med i ditt resonemang om det ska vara trav eller jog i de olika mönstren. Jag har inte läst WRAS regelbok så jag vet inte hur just dom beskriver jog. Men i AQHA's regelbok finns jog och extended jog i western grenarna och trot och extended trot i de engelska grenarna. Alltså jog är en långsam trav i western och trot är en långsam trav i de engelska klasserna, vill dommarna se ett ökat steg måste dom be om extended jog/trot. Men som sagt, jag vet inte om WRAS har samma regler för gångarter som AQHA.

Nää, men det finns ganska många tintin hatare här inne har jag för mig.

Va? förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra?
Gav bara en beskrivning på AQHAs regler gällande gångarter. Jag vet som sagt inte vad det står om gångarter i WRASs reglebok, finns det någon som har en tillgänglig och kan tala om vad det står i den om gångartsbeskrivningar?

Jag vet som sagt inte vad det står om gångarter i WRASs reglebok, finns det någon som har en tillgänglig och kan tala om vad det står i den om gångartsbeskrivningar?

"JOG (långsam trav) är en mjuk, vägvinnande, tvåtaktig gångart där hästen arbetar växelvis med de diagonala benparen. Jog skall vara ren, balanserad och med fraåtgripande rörelser. Hästar som skrittar med bakbenen och travar med frambenen anses inte framförda i rätt gångart. När hästen beordras till ökad jog skall den länga på steget med samma mjuka rörelser.

TRAV är en naturlig tvåtaktig gångart, som skall vara vägvinnande, taktmässig och balanserad med framåtgripande rörelser, Mjukhet är viktigare än hastighet. Korta, snabba rörelser eller överilat tempo skall poängbestraffas. I ökad trav skall man se en tydlig ökning av steglängden"

Var så god Lillaida. Hoppas det hjälper dig.

Hittade faktiskt en gammal WRAS regelbok från 2005/2006 (antar att det ändrats en hel del sen dess) men i den beskrivs tre olika "trav-varianter"
Jog (långsam trav)
Trav
Ökad trav
Tycker skillnaden mellan jog och trav är otydligt beskriven, beskrivningarna är översatta direkt från AQHAs regelbok, men här finns inte uppdelningen på western och engelskt, vet inte om det är därför det blir så otydligt eftersom det nu finns tre varianter beskrivna. Det framgår inte vad som skiljer trav och jog åt i tempo, förutom att det står att i ökad trav skall man se en tydligt ökad steglängd jämfört med trav.
Någon med en nyare regelbok där det kanske står lite tydligare vad som är skillnaden på trav och jog?

Oops skrev visst samtidigt som du svarade :). Men tyvärr verkar du ha samma otydliga beskrivning som jag... Vad är skillnaden på trav och jog i tempo?
Ser nu att dom lagt till ökad jog också! Vad är skillnaden på ökad jog/ökad trav. Eller är ökad jog det samma som trav?

Senast ändrad av en moderator:

Regelbok 2009-10

Hittar inget om tempo...

Kanske har du rätt i att det är en översättning där jog gäller "westernklasser" och trav "engelskaklasser". Låter rimligt men framkommer ej vad jag kan se.

Senast ändrad:

Hmmm kanske inte är så konstigt att både domare och ryttare är förvirrade vilken gångart som ingår i mönstren... jag är det i vart fall :p

Ja, det är allt en direktöversättning från AQHAs regelbok, men WRAS har väl inga engelsk klasser?

Om det var mig du menade så är det absolut inte så, har en quarter.
Ställde bara en fråga eller hur?

De enda jag hittar i wras reglbok-09-10 just i horsemanship,står det att :denna klass skall ryttarens i harmoni med hästen utföra ett antal rörelser anbefalla av domaren.det ska vara precision och mjukhet,balanserande,funktionell sits.
jog(långsam trav)är en mjuk,vägvinnande,tvåtaktig gångart där hästen arbetar växelvis med de diagonala benparen,
trav är en natyrlligt tvåaktig gångart som skall vara vägvinnande,taktmässig och balanserad med framåtgripande rörelser.mjukhet är viktigare än hastighten.
du kan väl Pm mig ..för jag var åxå på den tävlingen:laugh:

"JOG (långsam trav) är en mjuk, vägvinnande, tvåtaktig gångart där hästen arbetar växelvis med de diagonala benparen. Jog skall vara ren, balanserad och med fraåtgripande rörelser. Hästar som skrittar med bakbenen och travar med frambenen anses inte framförda i rätt gångart. När hästen beordras till ökad jog skall den länga på steget med samma mjuka rörelser.

TRAV är en naturlig tvåtaktig gångart, som skall vara vägvinnande, taktmässig och balanserad med framåtgripande rörelser, Mjukhet är viktigare än hastighet. Korta, snabba rörelser eller överilat tempo skall poängbestraffas. I ökad trav skall man se en tydlig ökning av steglängden"

Var så god Lillaida. Hoppas det hjälper dig.

Ojdå du hade åxå visst svarat samma som jag..;)..sorry:angel:

En domare jag tränade för tipsade mig , när jag var riktigt grön. Wr , försök att bibehålla takten i ritten hela mönstret. Kommer du in i ett överilat tempo fortsätt så. eller förlångsamt bör man fortsätta långsamt. Kan sägas att i min första tävling var tempot överilat, men vi var konsekventa , hoppade över en hästbajs på diagonalen som slut kläm. Wr bedöms hästen gångarter.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 128
Senast: sorbifolia
·
R
Dressyr Efter ytterligare en genomförd tävling där min häst varit kanon, aldrig visat så fina ökningar och lagkamraterna hävdar att de aldrig... 2
Svar
20
· Visningar
3 992
Hästvård Som rubriken lyder, veterinären och hovslagaren har delade meningar angående min ponny. Enligt hovslagaren ska hästen skjutas. Hästen... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 601
Senast: bettysmatte
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
18 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka