Tävlings frågor.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare MontéBruden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 423
M

MontéBruden

Hejsan.
Jag håller just nu på att ta grönt kort på klubben där jag går i gymnasie. Men måste ju ta licens också. Och är medlem på
min ridklubb hemma där jag kommer ifrån. Nu vet jag inte riktigt hur det går till. Hihi. :) Måste jag fråga min ridklubb om jag får tävla för dom? Eller är det bara att fylla i på licensbeställningen att jag vill tävla för dem? :S Jag fattar inte, :D Får jag tävla för min ridklubb där jag har betalat in medlemsavgift bara sådär, eller måste jag fråga dom om jag får? :D Taack!

Sv: Tävlings frågor.

hahaha :D Va bra, ;D Såhär blir det om man är uppfödd med trav och sen får för sig att pröva lite hoppning ;D

Första gången du löser licens så ska du ju gå till klubben och be om underlag till licensen.
Jag vet inte om det gäller fortfarande, men förrut skulle ngn från klubben skriva på. Har jag för mig om iaf :p

Jag har aldrig frågat klubben om jag får lösa licens.... :D Trodd inte det behövdes ;)

Hejsan.
Jag håller just nu på att ta grönt kort på klubben där jag går i gymnasie. Men måste ju ta licens också. Och är medlem på
min ridklubb hemma där jag kommer ifrån. Nu vet jag inte riktigt hur det går till. Hihi. :) Måste jag fråga min ridklubb om jag får tävla för dom? Eller är det bara att fylla i på licensbeställningen att jag vill tävla för dem? :S Jag fattar inte, :D Får jag tävla för min ridklubb där jag har betalat in medlemsavgift bara sådär, eller måste jag fråga dom om jag får? :D Taack!

Man kan lösa sin licens via distriktens hemsida, men även "manuellt" genom att du får ett påskrivet underlag från din klubb som du sedan betalar in. Ska du lösa licens från regional och uppåt bör du prata med tävlingsansvarig på din klubb då klubben måste arrangera tävling lägst lokalt (om jag nu minns helt rätt) för att få ställa ut licenser från regional och uppåt. Lycka till med ditt tävlande!

Jag har en tävlingsfråga. Får triangelmärkta hästar och ponnyer delta i klubbtävlingar? :)

klubbtävlingar ja, eftersom att varken hästen eller ryttaren behöver ha licens för en klubbtävling (enbart klubbmedlemmar på hemmaanläggningen) men man bör ju som hästägare veta att hästen klarar av det..

lokal tävling får du ej tävla med triangelmärkt häst.. :)

Tack så mycket för svaret. Har stort problem med att hitta en maxad C-ponny att ha på foder. Hittade en, triangelmärkt, som verkade intressant. Jag är med i klubbtävlingar nu, fast på andras hästar, och jag ville gärna fortsätta med att delta i klubbtävlingarna. (; Det enda man hittar är i stort sett "SM-ponny endast för mkt seriös och erfaren ryttare", eller "Ungponny utlånas till någon som vill rida in den". Seriös och erfaren är jag. Dock inte erfaren av höga tävlingsklasser. Jag vill heller inte ha en oinriden ponny. Jag rider två gånger i veckan, och vill ha en maxad C-ponny att ha med på träningar, och, som sagt, gärna tävla lite med i klubbtävlingar. Nu gled jag ifrån ämnet lite, så vi återgår raskt till det igen. :o

hej!

Från klubbens sida brukar det inte vara några problem, men det här med triangelmärkning har diskuterats i en del andra trådar, och jag tror att det är så att de flesta försäkringsbolag säger nej till att låta triangelmärkta hästar starta ens på klubbnivå. Kolla noga vad som gäller så det inte blir fel. Alltid bäst att vara på säkra sidan. Lycka till med ponnyletandet!

ja om du inte vet något om ponnyn och har tanken på att tävla på klubbtävlingar bör du inte välja en triangelmärkt häst, du vet ju inte vad dem klarar av..

dock finns det inget som förbjuder dig från att tävla triangelmärkt häst under lokal nivå..

i mitt tycke så bör ju en triangelmärkt häst som klara av 1½ timmes hoppträning klara av 7 hinder size 50 cm på klubbhoppning.. men det finns olika orsaker till triangelmärkning, har det varit en sketadyr dressyrponny som fått tuppspatt som inte går bort så går den ju lätt att användas till hoppning men förra ägaren triangelmärkt för att få ut pengarna för den.. orsaken till märkningen är viktigast och hur hästen klarar av det..

dock finns det inget som förbjuder dig från att tävla triangelmärkt häst under lokal nivå..

i.

Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen

Ur försäkringsvillkoren från det största försäkringsbolaget...

låter helt fullkompligt komplett idiotiskt om hästen blir frisk efter skada/sjukdom.. t.ex som vid spatt..

hihi, tack så mycket för alla svar om "mitt" ämne! :D Och jag tycker att du borde leta vidare efter en annan ponny. :) Som sagt om ponnyn är triangelmärkt finns det ju en anledning till varför den blev det. :) Sen kan ponnyn har blivit helt återställd också. Men man vet ju inte. :) Lycka till!

Det borde man tänkt på innan man plockade ut försäkringspengarna.:smirk:

Hästar som har chans att bli friska ska inte triangelmärkas.

jorå, de finns folk som gör det.. ex en lovande tävlingsryttare i dressyr köper sig en mycket lovande tävlingshäst för 150k som efter 2 års träning och tävling får tuppspatt, hästen opereras men utan att bli kvitt tuppspatten.. prognosen för att bli kvitt från sina rörelsestörningar = noll = hästen blir inte frisk = underlag för att triangelmärka..
så vad gör man,
A. Behåller en icke tävlingsbar häst för att inte förlora pengar?
B. Säljer en icke tävlingsbar häst för 20% av inköpspriset?
C. Triangelmärker pga att hästen inte kan tävlas såsom den är inköpt och utbildad till, får ut på försäkringen och säljer till 20% av inköpspriset till hobbyryttare..

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt... 2
Svar
39
· Visningar
1 389
Senast: Bison
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: tanten
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 754
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka